10 Wyklad 10, nauka, wyklady PTD 2011

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dr in
Ŝ
. Piotr Bobi
ń
ski
Zakład Elektroakustyki
Instytut Radioelektroniki P.W.
Podstawy Techniki
D
ź
wi
ę
kowej
(PTD)
Wykład 10 – Mikrofony cz. 2
Wykład 10 – Mikrofony cz. 2

Mikrofonowe techniki stereofoniczne

Mikrofonowanie instrumentów

Demonstracje
1
Wła
ś
ciwo
ś
ci lokalizacyjne słuchu
• Właściwości przestrzenne słuchu
• słuchanie dwuuszne – binauaralnego
• Układ słuchowy wykorzystuje róŜnice dźwięków docierających do lewego i
prawego ucha
• róŜnice czasu
• róŜnice natęŜenia
• zmiany widma
• cień głowy i działanie małŜowiny usznej
• zmiany wytwarzane przez ruchy głowy i ruchy źródła
• Lokalizacja źródeł w płaszczyźnie poziomej
• dla f < 800 Hz – odczuwanie opóźnień
• dla f > 800 Hz – odczuwanie róŜnicy natęŜeń

Aby odtworzy
ć
przestrzenno
ść
ź
ródła nale
Ŝ
y wytworzy
ć
pole
odtwarzaj
ą
ce te same wra
Ŝ
enia opó
ź
nie
ń
i ró
Ŝ
nic nat
ęŜ
e
ń
• Techniki mikrofonowe -
stosowanie mikrofonów o odpowiednich
charakterystykach kierunkowo
ś
ci i odpowiednio usytuowanych w
przestrzeni wzgl
ę
dem siebie
Stereofonia dwukanałowa

Stereofonia nat
ęŜ
eniowa
– sygnały róŜnią się tylko natęŜenie
– nie mają Ŝadnych opóźnień
– oba mikrofony powinny znajdować się w tym samym
punkcie przestrzeni
– róŜnice natęŜenia związane z róŜnym kierunkiem
docierającej fali są zapewnione przez kierunkowość
mikrofonów
– mikrofony koincydencyjne, w których dwie wkładki
mikrofonowe o określonych charakterystykach
kierunkowych umieszczone są w jednej obudowie,
jedna nad drugą
2
Stereofonia dwukanałowa

Stereofonia fazowa
– sygnały róŜnią się tylko fazą
– natęŜenia są jednakowe
– mikrofony o takich samych charakterystykach kierunkowości
powinny być umieszczone w pewnej odległości od siebie, aby
uzyskać róŜnicę dróg czyli róŜnicę faz
– rozsunięcie mikrofonów A i B zaleŜy od wielkości zespołu i akustyki
studia i wynosi od 40 cm do 150 cm

Stereofonia nat
ęŜ
eniowo – fazowa
– sygnały róŜnią się natęŜeniem i fazą
– mikrofony powinny być kierunkowe (róŜnica natęŜenia) i
umieszczone w pewnej odległości od siebie (róŜnica fazy).
System koincydencyjny (nat
ęŜ
eniowy)
Para mikrofonów kierunkowych
od subkardioidy do ósemki
• dokładność kątowa obrazu stereo nie jest
zaburzona przez odległość źródła od mikrofonu
• obraz niekiedy jest za mało przestrzenny bez
dodatkowego opóźnienia
3
System M-S
• System M-S (niem. Mitte-Seite)
– jedna z wkładek odbiera dźwięki docierające z przodu M
– druga wkładka z boku S
– wkładka M - charakterystyka dookólna lub kardiodalna
– wkładka S - charakterystyka dwukierunkowa
– osie główne tworzą kąt 90
0
• Do zasilania głośników konieczne jest uzyskanie sygnałów lewego L i
prawego P, które otrzymuje się z sumowania i odejmowania sygnałów
M i S.
L
=
M
+
S
)
P
=
(
M

S
)
2
2
4
(
Systemy M-S
kardioida + ósemka
dwie ósemki
System X-Y
• System X-Y
– obie wkładki - takie same charakterystyki kierunkowości (kardioidy
lub ósemki)
– osie główne tworzą kąt 90
0
– 110
0
– oś źródła jest dwusieczną tego kąta
• Sygnał wyjściowy kaŜdego z mikrofonów zaleŜy od kierunku padania fali
– sygnał z wkładki X - sygnał L
– sygnał z wkładki Y - sygnał P
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl