10873, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ANALIZA RYNKU I BADANIA MARKETINGOWE dr Urszula JaneczekWyk�ad 1. 25 � 02 � 2001Literatura:Badanie rynkowe i marketingowe � J�zefa KremerAnaliza rynku � G�owacki, Kremer, �abi�skiAnaliza rynku � problemy i metody � Stefan MenarskiBadanie marketingowe � KaczmarczykBadanie marketingowe w praktyce � K�dzior, TkaczRynek i jego mechanizm.Wyr�nia si� cztery okre�lenia rynku:1. Techniczne (historyczne).2. Geograficzne (przestrzenne).3. Ekonomiczne.4. Cybernetyczne.Ad. 1. Za rynek uwa�a si� miejsce spotka� kupuj�cych i sprzedaj�cych dokonuj�cych akt�wkupna i sprzeda�y. Np. targi, jarmarki, grecka agora, rzymskie forum, gie�dy � towaryjednorodne, zamienne wyst�puj�ce w postaci pr�bek; aukcje � publiczne licytacjeprodukt�w niejednorodnych, niezamiennych, musz� by� (towary) fizycznie obecne;przetargi � organizowane w celu zebrania najkorzystniejszych ofert sprzeda�y lubkupna, oraz wykonywanie okre�lonych us�ug.Ad. 2. Za rynek uwa�a si� obszar o zbli�onych warunkach dokonywania zakup�w isprzeda�y; podobny asortyment, zbli�ony poziom cen, zasi�g przestrzenny rynk�wmo�e by� r�ny w zale�no�ci od rodzaju towaru i cz�stotliwo�ci dokonywaniazakup�w. Zasi�gi;- rynek lokalny; od najmniejszych rynk�w (sklepy osiedlowe) do rynku okresowego zakupu(miasto, gmina).- rynek regionalny; obszar maj�cy cechy kompleksu przyrodniczo � produkcyjnego owykszta�conych funkcjach spo�eczno � ekonomicznych. Np. wi�ksze miasto, aglomeracjamiejsko � przemys�owa, wojew�dztwo. Zale�ny jest od struktury komunikacyjnej,technicznej, ludno�ciowej. Pochodn� rynk�w regionalnych s� rynki turystyczne.- rynek krajowy; granice kraju, wszystko co jest w zasi�gu firm krajowych.- rynek zagraniczny; wymiana handlowa danego kraju z innymi na zasadzie importu ieksportu.- rynek mi�dzynarodowy; obejmuje wymian� handlow� w ramach r�nych ugrupowa�integracyjnych poszczeg�lnych kraj�w (UE, EFTA, CEFTA). Uzale�niony jest odr�nych form kooperacji, integracji i specjalizacji wynikaj�cych z mi�dzynarodowegopodzia�u pacy.- rynek �wiatowy; obejmuje ca�y �wiat, surowce i materia�y o znaczeniu strategicznym dlagospodarek �wiatowych.Ad. 3. Za rynek uwa�a si� og� stosunk�w wymiennych towarowo � pieni�nychsprzedaj�cymi, oferuj�cymi towary i us�ugi po okre�lonej cenie a kupuj�cymizg�aszaj�cymi zapotrzebowanie na towary i us�ugi, znajduj�ce pokrycie w �rodkachpieni�nych. Pojawia si� tu poda� i popyt, czyli podstaw� rozwa�a� powinny by�problemy r�wnowagi poda�y i popytu.Ad. 4. Za rynek uwa�a si� celowo zorganizowany uk�ad relacji mi�dzy podmiotowymi aprzedmiotowymi elementami rynku w kt�rym zachodz� procesy realne i regulacyjne.POLITYKA SPRZEDA�Y; KONKURENCJA, POLITYKA ZAKUPU; KOOPERACJE,WSPӣPRACA OPINIE, NA�LADOWNICTWOSUBSTYTUCJA I KOMPLEMENTARNO�� SUBSTYTUCJA I KOMPLEMENTARNO��WARTO�CI U�YTKOWYCH POTRZEBW sferze podmiotowej rynku zachodz� procesy informacyjne, w zwi�zku z tym mamydo czynienia ze sfer� regulacji. W strukturze przedmiotowej rynku mamy do czynienia zesfer� realn�, w kt�rej zachodz� procesy materialne zwi�zane z fizycznym ruchem d�br i us�ugs�u��cych do zaspokajania potrzeb.G��wne warunki wp�ywaj�ce na funkcjonowanie mechanizmu rynkowegoNa mechanizm rynkowy sk�adaj� si� wszelkie popytowo � poda�owe sprz�eniami�dzy sprzedaj�cymi i kupuj�cymi wszystkie rodzaje zasob�w co umo�liwia wyst�pieniepodobnych sprz�e� w sferze d�br finalnych.Mo�na wyr�ni�; rynek przedsi�biorstwa (podmiotowy punkt widzenia) � zbi�robecnych i potencjalnych klient�w; rynek instytucji � obejmuje szko�y, szpitale, domypomocy spo�ecznej, itd.; rynek zam�wie� rz�dowych � specyficznych zam�wie�, zale�y odopinii spo�ecznej, nie mo�na unika� formalnych procedur (przesy�anie ofert, wyb�r najlepszejoferty); rynek sprzedawcy i rynek nabywcy.Podzia� przedmiotowy rynku; podstaw� jest przedmiot obrotu. Mo�na wyr�ni� rynekd�br konsumpcyjnych � zesp� transakcji dobrami i us�ugami kt�re s�u�� zaspokajaniupotrzeb indywidualnych konsument�w i ich gospodarstw domowych; rynek d�brprzemys�owych � to zesp� transakcji kupna � sprzeda�y d�br s�u��cych do produkcji,nabywc� s� przedsi�biorstwa, instytucje i organizacje; rynek us�ug � stanowi� go stosunkipomi�dzy podmiotami oferuj�cymi us�ugi do sprzedania po danej cenie, a podmiotaminabywaj�cymi te us�ugi za posiadane �rodki pieni�ne; rynek kapita�owy � rynek akcji,obligacji, pieni�ny, po�yczek; rynek pracy � rynek os�b poszukuj�cych pracy ideklaruj�cych ch�� zatrudnienia.Nabywcy d�br konsumpcyjnych:Wszystkich konsument�w charakteryzuj� pewne zbli�one cechy odnosz�ce si� dopodejmowania decyzji zakup�w, kt�re s� niezale�ne od innych czynnik�w. Zalicza si� donich:- emocjonalno�� decyzji zakupu;- ograniczona wiedza o nabywanym towarze;- opieranie si� na wiedzy innych os�b;- wyst�powanie tzw. efektu demonstracji i efektu na�ladownictwa;- wyst�powanie tzw. dysonansu poznawczego (pozakupowy, opinia innych lub reklama);Zachowanie nabywc�w na rynku d�br przemys�owych:- racjonalny stosunek do kupowanego towaru lub us�ugi;- zbiorowa wiedza dotycz�ca przedmiotu zakupu;- wyznaczenie szczebli podejmowania decyzji zakupu;Wyk�ad 2. 11 � 03 � 2001System informacji rynkowej;W szerokim znaczeniu informacja rynkowa jest to wszelka tre�� w okre�lonej formie,przekazywana z rynku lub na rynek, b�d�ca opisem, meldunkiem, zleceniem, decyzj�uczestnika rynku dotycz�ca rynku i og�u zjawisk ekonomicznych z nim zwi�zanych.W znaczeniu w�szym informacja rynkowa obejmuje tylko dane dotycz�ce przesz�ych iobecnych stan�w rynku.Kryteria podzia�u informacji rynkowej ze wzgl�du na ich zasadnicze cechy;1. Wg kryterium spe�nianej funkcji.- informacje meldunkowe (opis realnych proces�w rynkowych i ich uwarunkowaniasocjologiczne, psychologiczne, czy ekonomiczne),- koordynacyjna (opisuj�ca bezpo�rednie powi�zania mi�dzy samymi uczestnikami rynku),- informacje decyzyjne (przedstawiaj�ce za�o�one wizje realnych proces�w rynkowych lubich uwarunkowa� w przysz�o�ci przekazywane w postaci decyzji uczestnik�w rynku przezpodmioty polityki gospodarczej lub przez innego uczestnika rynku),2. Wg kryterium �r�d�a pochodzenia informacji.- informacje bezpo�rednie (bezpo�redni pomiar),- informacja po�rednia (wt�rne wykorzystanie),3. Wg kryterium przygotowania informacji do bada� rynkowych i podj�cia decyzjirynkowych.- materia�y podstawowe (informacje gromadzone specjalnie do bada� i decyzji rynkowych),- materia�y komplementarne (uzupe�niaj�ce, gromadzone w innym celu lecz mog�ce s�u�y�r�wnie� badaniom rynkowym i podejmowaniu decyzji),4. Wg kryterium podzia�u wykorzystuj�cego informacje rynkowe.- informacje rynkowe uczestnik�w rynku,- informacje podmiot�w polityki gospodarczej, finansowej, gospodarki regionalnej ilokalnej,- informacje podmiot�w i organizacji o mi�dzynarodowym zasi�gu, np. ONZ,5. Wg kryterium merytorycznego opisu rynku i gospodarki.- informacje rynkowe makroekonomiczne (to informacje opisuj�ce rynek wewn�trznydanego kraju na tle jego powi�za� z gospodark� lub globaln� wymian� zagraniczn� wkategoriach w�a�ciwych temu opisowi),- informacje rynkowe w przekrojach przestrzennych (informacje opisuj�ce rynek danegokraju na tle jego przestrzennych powi�za� w skali mi�dzynarodowej lub opisuj�ce ryneklokalny lub regionalny danego regionu na tle jego przestrzennego rozwoju),System informacji rynkowej;To uporz�dkowany i odpowiednio zarz�dzany zbi�r samej informacji rynkowej, orazpodsystem�w w kt�rych ona wyst�puje, a tak�e sposob�w gromadzenia i przetwarzaniainformacji do cel�w poznawczych i decyzyjnych dotycz�cych rynku i jego podmiotu.System informacji rynkowej na potrzeby decyzyjne w skali makroekonomicznejcharakteryzuje si� kilkoma istotnymi cechami;1. Tre�� informacji (system ten zawiera informacje opisuj�ce przede wszystkimuwarunkowania proces�w rynkowych w skali ca�ej gospodarki, np. mierniki rozwojuekonomicznego, poziom dobrobytu spo�ecznego i inne. S� to tak�e informacje z otoczeniazagranicznego gospodarki, np. koniunktura innych kraj�w).2. Formy informacji i �r�d�a danych (w sytuacji informacji rynkowej gromadzi si� zar�wnoinformacje przetworzone jak i informacje bezpo�rednie pochodz�ce od uczestnik�wrynku, np. opracowane w postaci raport�w z bada�).3. Organizatorzy systemu informacyjnego (GUS, Naczelna Izba Kontroli, s�u�byinformacyjne r�nych instytucji rz�dowych i pozarz�dowych, bank�w, uczelni itd.).4. U�ytkownicy systemu informacyjnego (podmioty polityki gospodarczej i finansowejpa�stwa, centralne instytucje kontroli merytorycznej i finansowej, instytucje i agencjerz�dowe, instytucje pozarz�dowe o zasi�gu krajowym, oraz podmioty polityki regionalnejczy lokalnej. Na okre�lonych rynkach z systemu tego korzystaj� sami uczestnicy rynku).Zachowanie podmiot�w rynkowych;(pa�stwo, samorz�dy terytorialne, przedsi�biorstwa, oraz gospodarstwa domowe).System powi�za� podmiot�w rynku d�br konsumpcyjnych1 � to narz�dzia polityki transformacji adresowane wobec podmiot�w wolnego rynku d�brkonsumpcyjnych.2 � to narz�dzia polityki transformacji zastosowane wobec lokalnego.3 � to narz�dzia i �rodki polityki samorz�du terytorialnego wobec gospodarstw domowych iprzedsi�biorstw na w�asnym terenie.4 � to zwi�zki poda�owo � popytowe powsta�e pod wp�ywem oferty poda�y i promocji zjednej strony, oraz preferencji i popytu z drugiej.5 � to wp�yw uwarunkowa� ekonomicznych i spo�ecznych takich jak; strukturyorganizacyjne, zasoby, kadry, zwyczaje, tradycje, stan posiadania) na podmioty rynkowe.Zachowania podmiot�w rynkowych sk�adaj� si� z reakcji, najcz�ciej decyzjizwi�zanych z wyborem form i istoty dzia�ania do osi�gni�cia sw... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl