10-1P-PWK1a, Pedagogika ogólna APS 2013 - 2016, I ROK 2013 - 2014, II semestr, PRAKTYKI Propedeutyka praktyk ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej WarszawaWydział Nauk PedagogicznychPraktyka asystencka w poradniach psychologiczno-pedagogicznychlub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)Kod przedmiotu:10-1P-PWK1aPraktyki organizowane są na podstawieRozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższegoz dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków.WYMIAR PRAKTYKI: 20 godzinMIEJSCE REALIZACJI PRAKTYKI: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, terapia pedagogicznaw szkołachPraktyki studenckie są integralną częścią studiów, zgodne z zatwierdzonymi planami, programamikształcenia i podlegają zaliczeniu. Są bezpośrednio powiązane z przedmiotami metodycznymi określonejspecjalności.Wymiar realizacyjny praktyk jest zgodny ze standardami kształcenia dla poszczególnych kierunkówstudiów.OGÓLNE CELE PRAKTYKI:Celami praktyki są:1) kształcenie kompetencji praktycznych studentów w zakresie działań pedagogicznychumożliwiających nabywanie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem systemu oświatyi wychowania, specyfiką placówek edukacyjnych, rehabilitacyjnych i wychowawczych oraz innychzakładów pracy zgodnych z profilem realizowanych specjalności;2) praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów w ramach przedmiotów kształceniapodstawowego i kierunkowego oraz pozyskanie nowych wiadomości i umiejętnościpedagogicznych, wprowadzających w kształcenie specjalnościowe.Praktyka asystencka obejmuje obserwację i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno –wychowawczych, realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, psychologów, pedagogów szkolnychoraz inny personel zgodny z nabywanymi kwalifikacjami.ZADANIA PRAKTYKI:1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną,ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagogaszkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.3. Poznanie form działańwpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych.4. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego ucznia. Szczególnie koncentrowanie się naanamnezie osobniczej i rodzinnej ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia.5. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych –ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.6. Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem.7. Student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy: hospituje zajęcia w wymiarze15godzin, zgodniez planami kształcenia dla specjalności. Hospitując zajęcia student powinien poznać organizacjęnauczania oraz przebieg procesu nauczania oraz wsparcia ucznia na poszczególnych etapach kształceniaoraz swoistość przebiegu lekcji poszczególnych przedmiotów lub innych form wsparcia uczniaRealizacja godzin praktyki w ramach poszczególnych zadań odbywa się zgodnie z zapisemw Karcie nabywania kompetencji praktykanta.Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej WarszawaWydział Nauk PedagogicznychZAKŁADA SIĘ,ŻESTUDENT W RAMACH ZREALIZOWANYCH ZAJĘĆ METODYCZNYCH ORAZODBYTEJ PRAKTYKI NABĘDZIE NIŻEJ WYMIENIONE KOMPETENCJE W ZAKRESIE:1. PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE (WIEDZA-UMIEJĘTNOŚCI)zna założenia organizacyjne placówki, w której realizuje praktykę;zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanychw ramach zajęć dydaktycznych;prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu dydaktyki;potrafi dokonać charakterystyki zespołu uczniów.2. UMIEJĘTNOŚCI Z ZAKRESU ORGANIZACJI I PROWADZENIA OBSERWACJIpotrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem, zespołem wspierającym rozwój ucznia natemat ucznia, zespołu klasowego/grupy dzieci;poprawnie określa cele zajęć dydaktycznych,środkidydaktyczne, itd;prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych.3. POSTAWA PRAKTYKANTAautoprezentacja- kultura osobista, kultura słowa, zainteresowanie problematyka zajęć;nastawienie praktykanta do dziecka/grupy- przejawia pozytywny stosunek do dzieci, starasię nawiązać kontakt z całą klasą/grupą;współpraca praktykanta z nauczycielem prowadzącym studenta podczas praktykindywidualnych, koordynatorem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem.4. PRZYGOTOWANIE INTERPERSONALNE DO REALIZACJI ZADAŃ NAUCZYCIELAidentyfikuje się z rolą i zadaniami nauczyciela, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej-w różnych sytuacjach.OCENA I ZALICZENIE PRAKTYKIPodstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu orazudokumentowanie przebiegu praktyki. Opiekun prowadzący studenta podczas praktyk indywidualnych /koordynator praktyk z Placówki potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją, dokonując wpisuw dzienniku praktyk pedagogicznych oraz karcie praktykanta APS.W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudnościujawniane w trakcie zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem następujących kryteriów:1)2)3)4)przygotowanie merytoryczne (wiedza-umiejętności)umiejętności z zakresu organizacji i prowadzenia obserwacjipostawa praktykantaprzygotowanie interpersonalne do realizacji zadań nauczycielaDOKUMENTACJA PRAKTYK OBEJMUJE:dziennik praktyk pedagogicznych;karta praktykanta APS;program praktyki.W celu uzyskania zaliczenia praktyki asystenckiej student zobowiązany jest przedłożyć dokumentacjępraktyki uczelnianemu opiekunowi praktyk, po uprzednim ustaleniu terminu, nie później niżdo25 wrześniadanego roku akademickiego.Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej WarszawaWydział Nauk PedagogicznychRok akad. ……………/....….KARTA PRAKTYKANTA APSImię i nazwisko ....................................................................................................... nr albumu..........................Rodzaj i forma studiów:studia pierwszego stopnia, stacjonarneKierunek studiów:pedagogikaSpecjalność:pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjnaWymiar i rodzaj praktyki:20 godzinna praktyka asystencka w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)10-1P-PWK1arok studiów:I1. Pełna nazwa i adres placówki praktyk...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Pieczęć firmowa placówki praktyk……..............................................podpis Dyrektora/Kierownika placówki2. HARMONOGRAM REALIZACJI Z A D AŃw miejscu praktykiLp.DatarealizacjiRealizacja zadań w odniesieniu do programu praktyk oraz inne zadania,istotne dla danej specjalnościliczbagodzin1.2.3.4.5.6.7.RAZEM20Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej WarszawaWydział Nauk Pedagogicznych3. POTWIERDZENIE NABYTYCH K O M P E T E N C J I w czasie praktykiOcenapkt (1÷5)Lp.WYKAZ NABYTYCH KOMPETENCJI1.PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE (WIEDZA-UMIEJĘTNOŚCI)zna założenia organizacyjne placówki, w której realizuje praktykę;zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treścirealizowanych w ramach zajęć dydaktycznych;prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu dydaktyki;potrafi dokonać charakterystyki zespołu uczniów.2.UMIEJĘTNOŚCI Z ZAKRESU ORGANIZACJI I PROWADZENIA OBSERWACJIpotrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem, zespołem wspierającymrozwój ucznia, na temat: ucznia, zespołu klasowego/grupy dzieci;poprawnie określa cele zajęć dydaktycznych,środkidydaktyczne, itd;prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych.POSTAWA PRAKTYKANTA3.autoprezentacja- kultura osobista, kultura słowa, zainteresowanieproblematyką zajęć;nastawienie praktykanta do dziecka/grupy- przejawia pozytywnystosunek do dzieci, stara się nawiązać kontakt z całą klasą/grupą;współpraca praktykanta z nauczycielem prowadzącym studenta podczaspraktyk indywidualnych, koordynatorem praktyk w placówce, dyrekcją,innym personelem.PRZYGOTOWANIENAUCZYCIELAINTERPERSONALNEDOREALIZACJIZADAŃ4.identyfikuje się z rolą i zadaniami nauczyciela, radzi sobiew rzeczywistości edukacyjnej- w różnych sytuacjach.…………………………………………………………Podpis opiekuna praktyk w placówceZaliczenie praktyki…………………………………………………………Podpis opiekuna praktyk w uczelni [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl