10 2008 auto technika motoryzacyjna atm, Auto Technika Motoryzacyjna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 10 (606) paŸdziernik 2008
Cena 7,90 z³
(w tym 7% VAT)
Carver oNe
PRZECHy£ W DObR¥ STRONê
PrezeNtaCje
▪
AUDI q5
▪
ŠKODA SUPERb
teChNIKa
▪
AUTA Z OGNIWAMI
▪
NOWE TECHNOLOGIE
W bMW SERII 7
PrezeNtaCja
PEUGEOT 308
KIA CEE’D
KOMPAKTy W WERSJI
oleje SIlNIKowe
KombI
przegl¹d produktów
do
samochodów u¿ytkowych
19 StroN!
▪
MERCEDES-bENZ GLK
PALIWOWyMI
to za mało
K
ilka tygodni temu,
w samym środku sezonu ogórkowego,
gdy przemnożyć liczbę obecnych i przyszłych kierowców zawodo-
wych przez liczbę godzin szkoleń, która będzie ich obowiązywała,
okaże się, że tylu wykładowców nie ma i nigdy nie będzie. Realne
są tylko pieniądze, które trzeba za to zapłacić. Mówiono o koszcie
rzędu 10–15 tys. zł, obecnie wspomina się o 4 tys. zł. A więc 14 zł
za godzinę? No to ja gratulują takiego szkolenia. A i tak kierowców
nie będzie stać, bo to przecież (gdyby traktować poważnie) ze trzy
miesiące wyjęte z życia.
Cała sprawa wydaje mi się zresztą niezwykle dęta. Przede wszyst-
kim szkolenie kierowców to sprawa beznadziejna. Tak naprawdę
260 godzin wykładów (samo to już budzi pusty śmiech) i 20 godzin
jeżdżenia w kółko nigdy nie spowoduje, że kursant naprawdę czegoś
się nauczy. To jest akurat fach, w którym liczy się doświadczenie
zdobyte w boju, a więc np. konkretna praca za kółkiem, ale najpierw
pod okiem starszego kolegi, potem samodzielna, ale łatwa, itp. Po
drugie, znając efekty tzw. „zaawansowanego szkolenia kierowców”
samochodów osobowych, (a przecież owe nowe szkolenia kierow-
ców zawodowych to właśnie coś takiego) przewiduję, że owi „wy-
szkoleni” będą powodować jeszcze więcej wypadków. Mechanizm
jest prosty: „byłem na kursie, to umiem”. Tylko naprawdę myślący
i doświadczeni kierowcy wiedzą, że
ich nauka nie skończy się nigdy i na-
wet po 30 latach coś ich może zasko-
czyć. A więc Unia zafundowała nam
następną żabę, a myśmy ją łyknęli.
Zapomnijcie o autobusach, przyszedł
czas chodzenia piechotą.
zaczęła krążyć w mediach informacja o przymusowych kursach,
które będą musieli przebyć ubiegający się o zawód kierowcy au-
tobusu. Informacja zbiegła się z paroma innymi sensacjami na temat
wypadków polskich autobusów, miała więc bardzo dobre podłoże. Co
prawda owych wypadków było w tym roku o wiele za mało, by zrobić
z tego tragedię narodową (prawdę mówiąc, biorąc pod uwagę natęże-
nie ruchu turystycznego nie było ich prawie wcale), ale całość bardzo
dobrze się nadawała na wypełniacz niebieskiego ekranu.
Ale teraz już wiemy. To Unia kazała lepiej przeszkolić kierowców
zawodowych i nie miało to zupełnie związku z naszymi konkretnymi
wypadkami. Co ciekawe, odpowiednie dyrektywy unijne powstały
w roku 2003, natomiast zmiany w naszym prawie nastapiły właśnie
teraz, na kilka dni przed narzuconym pięć lat temu terminem rozpo-
częcia ich obowiązywania. Piszemy zresztą o tym szerzej w materiale
o symulatorach jazdy.
Widać wyraźnie, że unijni ustawodawcy, w swojej trosce o bezpie-
czeństwo na drogach dali krajom członkowskim pięć lat nie tyle na
dostosowanie prawa (bo to jak widać można zrobić w miesiąc), co na
organizację nowych, bardzo zaawansowanych szkoleń na tzw. kwa-
liikację wstępną kierowcy zawodowego. Był to czas na budowę sy-
mulatorów, organizację ośrodków szkolenia, w których można by się
naprawdę nauczyć jeździć, itp. No i oczywiste jest, że u nas będzie to
ikcja. Dla wchodzącego w ten zawód 280 godzin szkolenia? Raczej
280 godzin zbijania bąków, bo brakować będzie przecież materia-
łów, przyrządów i szkoleniowców, którzy wiedzą, czego by można
uczyć przez tyle czasu. Oczywiście, może kilku by się znalazło, ale
Jerzy Dyszy
Prawo jazdy
w paŸdziernikowym numerze
3
Nowości
46
Technika
Prezentacje
22
Mercedes-Benz S 500 4Matic
26
Nowy SUV – Mercedes GLK
30
Audi Q5 – p ojazd na podwoziu A4
34
Kia cee’d SW, Peugeot 308 SW
62
„Wspaniała”, czyli Škoda Superb
BMW serii 7
Technika
10
Symulatory jazdy samochodem
24
Intelligent Light System
46
Nowoczesność oswojona,
czyli BMW serii 7
52
Auta z ogniwami paliwowymi
66
Konstrukcje nowoczesnych motocykli
34
Historia
42
BMW w skali makro
58
Od hipisów po biznesmenów
– historia Volkswagena Transportera
Kia cee’d SW
Peugeot 308 SW
30
Sport
18
Mikołaj Sokół komentuje F1
Ciekawypatent
71
Carver One – przechył w dobrą stronę
Eksploatacja
76
Oleje do samochodw użytkowych
Prezentacja
Audi Q5
58
Volkswagen Transporter
75
Przeglądolejów
dosamochodów
użytkowych
80
Castrol
82
Fuchs
84
Mobil
86
Motul
88
Orlen
90
Shell
92
Statoil
95
Wnastępnymnumerze
Polecamy
96
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Prezentacja
Historia
Nowoœci
10/2008
pienia nowa generacja flagowe-
go modelu w Europie – Avensisa.
Pierwsze zdjęcia zdradzają bardziej wyra-
zisty, nieco sportowy styl, wzorowany na
Lexusie. Oczywiście zapowiadane są także
mocniejsze, ale bardziej oszczędne silniki
i znacznie bogatsze wyposażenie.
Na drugim końcu gamy znajdzie się pro-
dukcyjna wersja modelu iQ. Przy długości
całkowitej poniżej 3 m, będzie najmniej-
szym na świecie autem czteromiejscowym.
Ma być też jednym z najbardziej ekologicz-
nych, zapowiadana emisja dwutlenku węgla
jednej z wersji wynosić ma 99 g/100 km.
Trzecia premiera to samochód odpowia-
dający dzisiejszej modzie na miejskie tere-
nówki. Urban Cruiser ma napęd 4 koł, so-
lidną sylwetkę, ale napędzany jest raptem
1,4-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
Premiery Toyoty
Salon Samochodowy w Pa-
ryżu będzie okazją do ofi-
cjalnej prezentacji trzech
nowych modeli Toyoty.
paŸdziernik 2008
3
5/2008
N
ajważniejsza premiera to bez wąt-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]