10-bledow-ebiznesmenow, 1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10 najczê¶ciej popełnianych błêdów przez pocz±tkuj±cych e-biznesmenów
~ Agnieszka K±dziołka, 04-12-2007, ilo¶æ znaków: 6107, ilo¶æ słów: ~ 865
1. Nie zbieranie adresów email osób odwiedzaj±cych serwis
Ka¿dy u¿ytkownik, który odwiedz± Twoj± stronê WWW jest na wagê srebra. Je¶li wróci na tê stronê - jest na
wagê złota :)
Niestety - wiêkszo¶æ z nich ju¿ nigdy do Ciebie nie wróci, bo zapomni ¿e istniejesz.
Je¶li przekonasz go, aby zostawił Ci swój adres - połowa sukcesu za Tob±. Druga połowa sukcesu zale¿y od
tego - jak ten adres wykorzystasz.
2. Nie karmienie listy mailingowej
Załó¿my ¿e masz listê mailingow± 10 000 adresów. Zbierałe¶ j± pracowicie przez kilka lat. To całkiem dobry
wynik!
Mo¿esz sobie pogratulowaæ.
Ale czy na pewno?
Jest wysoce prawdopodobne, ¿e Twoje maile nie s± w wiêkszo¶ci ju¿ czytane. Wyl±dowały w SPAMie lub
osobnym folderze. Sama tak robiê, gdy kto¶ wysyła mi za du¿o maili - odkładam przeczytanie na wieczne
pó¼niej.
Jak to sprawdziæ?
Przygotuj jak±¶ niespodziankê - warto¶ciow± publikacjê do ¶ci±gniêcia za darmo - zobaczysz jaki procent
Twoich subskrybentów j± pobierze, lub popro¶ ich o przepisanie siê na inn± listê (podaj dobry powód).
Mo¿esz byæ rozczarowany wynikami, ale przynajmniej bêdziesz wiedzieæ na czym stoisz.
Jak tego unikn±æ?
- dbaj o wysok± warto¶æ merytoryczn± maili - daj czytelnikom ciekawy artykuł czy co¶, co im siê przyda
- teksty reklamowe czy promuj±ce Twoje usługi wysyłaj z umiarem
- wysyłaj maile ze stał± czêstotliwo¶ci± i siê tego trzymaj
- nie wysyłaj maili zbyt czêsto (dla mnie zbyt czêsto to czê¶ciej ni¿ raz w tygodniu)
- dbaj o dobry styl i ortografiê (wpadki siê zdarzaj± ka¿demu, oby nie za czêsto)
- personalizuj maile, u¿ywaj imion w wołaczu i odpowiedniej odmiany wyrazów dla kobiet i mê¿czyzn
(niektóre wielokrotne autorespondery to potrafi±)
3. Brak badania skuteczno¶ci ofert i tekstów marketingowych
Kampania reklamowa to drogie narzêdzie w promocji serwisu WWW. Dlatego musi byæ przygotowana z
głow±, a jej wynik to informacja na przyszło¶æ - czy takie działania siê opłacaj±? Czy koszt kampanii siê
zwrócił?
Przygotowanie tekstu reklamowego to zadania dla do¶wiadczonego copywritera - je¶li Ciê na to nie staæ,
mo¿esz tekst napisaæ sam. Najlepiej jak napiszesz 2 lub 3 i wy¶lesz je równolegle - do 2 lub 3 równych grup -
zbadasz który jest skuteczniejszy i w kolejnej kampanii wykorzystasz ten, który lepiej sprzedaje.
4. Przeszkadzanie klientowi w wykonaniu NOA (Najbardziej Oczekiwanej Akcji)
U¿ytkownik odwiedzaj±cy Twój serwis mógłby staæ siê Twoim idealnym klientem, je¶li tylko.... pozwolisz mu
osi±gn±æ cel szybko i bezproblemowo.
Pomy¶l
- czy strona prowadzi u¿ytkownika? czy na ka¿dej podstronie wie, co ma zrobiæ, a mo¿e czuje sie zagubiony..
- czy formularz, który ma wypełniæ jest prosty i czytelny?
- czy liczba pól obowi±zkowych jest minimalna?
- czy błêdy w wypełnieniu formularza s± ładnie pokazane - co i dlaczego jest ¼le?
- czy czcionka jest czytelna?
- czy strona ma jasny przekaz?
Pamiêtaj, nawet ¶liczna wizualnie, lecz niefunkcjonalna strona nie bêdzie sprzedawaæ. A ka¿de dodatkowe
klikniêcie niezbêdne do wykonania NOA zniechêca potencjalnego klienta, nawet je¶li sprzedawany przez
Ciebie produkt jest atrakcyjny cenowo.
5. Brak optymalizacji strony pod wyszukiwarki
Problem niskiej ogl±dalno¶ci dotyka ka¿dego pocz±tkuj±cego e-biznesmena. Wyszukiwarki mog± byæ bardzo
pomocne - to potê¿ne narzêdzie, a znalezienie siê w pierwszej 10 wyników na Google to nie lada sztuka.
Nic jednak nie dzieje siê samo - strona dobra merytorycznie ci±gle bêdzie nisko na li¶cie wyników
wyszukiwania, ale istnieje kilka prostych kroków, jakie mo¿na wykonaæ niewielkim nakładem pracy, aby
poprawiæ ten wynik.
6. Brak budowania zaufania
Wchodzisz na stronê, która jest niechlujnie wykonana, naładowana bannerami, reklamami, pod darmow±
domen±, chodzi wolno.. i na tej stronie mo¿esz kupiæ zadziwiaj±co tanio produkt, który Ciê interesuje. Nie ma
danych o firmie, nie ma polityki prywatno¶ci i regulaminu zakupów.
Kupisz?
No wła¶nie....
Ja osobi¶cie wolê zapłaciæ parê złotych wiêcej i mieæ pewno¶æ, ¿e dostanê to za co zapłaciłam - bez zbêdnych
problemów - kupiê w znanym sklepie, u osoby któr± kojarzê z dan± bran¿±, kupiê na stronie, o której wie
Google i która ma pozytywne opinie.
Jak Twoja strona jest postrzegana przez klienta? Przyjrzyj siê jej okiem osoby, która j± widzi po raz pierwszy.
7. Brak przeprowadzania badañ rynku
Wprowadzasz nowy produkt, który wg Ciebie bêdzie hitem. A tu rozczarowanie - mimo działañ
marketingowych produkt siê nie sprzedaje. Zachodzisz w głowê - dlaczego?
Czy nie pro¶ciej było by przeprowadziæ badania rynku i zdobyæ opinie Twojej grupy docelowej zanim
zaczniesz sprzeda¿?
Czy nie pro¶ciej było sprawdziæ, co robi konkurencja w tym temacie?
8. Brak materiałów szkoleniowych i marketingowych dla partnerów
Coraz wiêcej serwisów wdra¿a program partnerski i... czeka na cud. Niestety program partnerski to nie
wszystko. Du¿o wa¿niejszy jest jego manager, który krok po kroku poprowadzi partnerów, który powie im co
maj± robiæ, da im materiały marketingowe i szkoleniowe, który bêdzie ich motywował do działania i
nagradzał za efekty.
Partnerzy to ludzie - a jak ka¿dy człowiek, i partner siê zniechêci bez odpowiedniej motywacji.
9. Brak zdefiniowanej strategii i planowania
Brak jasno okre¶lonej strategii to du¿y problem. Zamiast skupiæ siê na działaniach długofalowych, utykamy w
natłoku problemów dnia codziennego, przy rozwi±zywaniu problemów - przy zarz±dzaniu taktycznym i
operacyjnym.
To te¿ jest wa¿ne, ale nie mo¿e byæ priorytetem.
Po paru miesi±cach takich działañ orientujemy siê, ¿e stoimy w miejscu, ¿e siê nie rozwijamy, albo ¿e robimy
co¶, co tak naprawdê nie jest zbie¿ne z nasz± strategi±.
Jak Twoja firma bêdzie wygl±dała za rok? Za 5 lat? Za 25 lat?
10. Brak delegowania zadañ
To problem głównie pocz±tkuj±cych biznesmenów - wychodz± z przekonania, ¿e wszystko robi± sami, bo tak
bêdzie szybciej, lepiej, taniej.
Mo¿e to prawda, ale pomy¶l, ile po¿ytecznych rzeczy zwi±zanych z wprowadzaniem strategii mo¿esz zrobiæ,
podczas gdy kto¶ inny bêdzie naprawiał Twój komputer?
--
e-biznesie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]