10.Kabała a wtajemniczenie masońskie, CAŁE MNÓSTWO TEKSTU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kabała a wtajemniczenie masońskie
Zależnieodrytunaileniejudaiacjibywawikelubmnieje,wniektórychrytachdochodido
ażydeniaupełnego.Tajemniceilooicnewolnomulartwa— totajemnicekabałyżydowkieji
magii.wiątyniaalomona,odbudowatejwiątyni,drabinaJakuba,Jehowa— otonajcte
ymbolerytówwolnomularkich.Już„Fama”różokryżowcówmówiodrabinieJakubowej.Wrytach
kockichXVIIIw.odbywałoi„poukiwaniegubionegołowa”.Jettodołownietoamo,co
odbywaiwródkabalitówżydowkich.Trebabowiemwiedied,żejykhebrajkiwaadienie
poiadaamogłoek,wobeccegonajomodimieniaBokiegowymagawtajemnicenia.Byłoono
nanetylkonajwyżejwtajemniconym.Gdy
po powstaniu Bar-Kochby Rzymianietracilicałyanhedrynotatnimanhedrytą,benkibą
„aypaneotałyródłamądroci”iaginłatradycjawymawianiaBokiego
imienia.Wiadomotylko,żekładaitrechpółgłoekJ.H.W.Odtądżydotwouka„gubionego
łowa”icególniekabaliciuiłująnaledklucdotejtajemnicy.
Wolnomularstwo także i tutaj za
wzorem żydowskim poszukuje
„zgubionego słowa”. W
symbolice masonerii szkockiej
tak to wyglądało w XVIII w.
według opisu ks. Barruela:
„Stopień („Wybranego”) ma
dwie części; jedna stosuje się do
zemsty Adonirama, który zwie
się tutaj Hiramem; druga jest
szukaniem słowa, albo raczej
świętej nauki, którą ono wyraża,
a która została zagubiona436.
Tak samo i ryt Swedenborga
poszukuje „zgubionego
słowa”437. W stopniach
różokrzyżowcowych masonerii
szkockiej usiłowano przy
pomocy tajemniczej, magicznej
figury tzw. pentaculum również
odnaleźć zgubione słowo. Po
poszukiwaniach na wyższych stopniach wtajemniczenia okazywało się, że owo słowo
zgubione — to Jehowa439. Już zresztą owa „Fama Fratemitatis”, od której wywodzą się
różokrzyżowcy, kończyła się okrzykiem: „sub umbra alarum tuarum Jehova!” („pod twymi
skrzydłami, Jehowa!”).
Imiona i słowa hebrajskie znajdujemy często na emblematach masońskich, szczególnie w
rytach, uprawiających wyższe wtajemniczenia441. Niektóre z rytuałów powyższych
stopniach masonerii przesiąknięte sążydowszczyznąna wskroś. Oto wyjątki z ceremoniału
wtajemniczenia na stopień Rycerza Kadosz: Pytanie: Kto był Mistrzem, który osiągnął
największą sławę? Odpowiedź: Ptolomeusz Philadelphus, król Egiptu, książę astrologów,
który nakazał siedemdziesięciu braciom dokonać przekładu Pisma świętego. Pytanie: W jaki
sposób zakon się zachował, skoro patriarchowie odeszli od swoich obowiązków? Odpowiedź:
Niektórzy z nich, przestrzegając gorliwie prawa, które sobie nałożyli, oddzielili się i wybrali
dożywotniego Wielkiego Mistrza… Pytanie: Skoro starożytni byli żydami, jak mógł zakon
zachować się wśród chrześcijan? Odpowiedź: Po zniszczeniu Świątyni Jerozolimskiej pewna
ich liczba rzuciła się w objęcia chrześcijaństwa”… Sądzę, że wystarczy na razie. Przejdźmy
do rzeczy ważniejszej jeszcze, do infiltracji kabały żydowskiej w istotne wtajemniczenia
masońskie. Pokazałem już poprzednio, jak różokrzyżowcy XVII w. starali się wtajemniczyć
w kabałę. To samo da się powiedzieć o wyższych wtajemniczeniach wolnomularstwa.
Wielki budowniczy, czyli Wyższa Istota wolnomularstwa, to Bóg monoteistycznie pojęty, jak
w nauce Izraela, a na domiar wyobrażany panteistycznie i materialistycznie, jak u Spinozy.
Prowadzi to pojęcie wprost do „religii naturalnej” wieku tzw. oświecenia, wyłączającej
dogmaty katolicyzmu, a w szczególności dogmat Trójcy. W niektórych rytach masońskich,
najbardziej judaizujących, zachowała się wiara w Trójcę, lecz pojętą kabalistycznie, jako
emanacj a Najwyższej Istoty. Ta Trójca kabały dawała rytom masońskim, a także i żydom-
kabalistom możność oszukiwania władz kościelnych i świeckich w państwach
chrześcijańskich. Zwolennik Sabbataja Cewi, Nehemia Chija Chajon, z początkiem XVIII w.
w Wenecji
„ogłosił drukiem książeczkę, w której podaje Trójcę jako dogmat judaizmu, co prawda nie
Trójcę chrześcijańską lecz sabbatiańską”. Tego samego oszustwa dopuścił się później w
Polsce Frank podczas pamiętnych dysput. Tak samo postępują i masońscy wyznawcy Trójcy
Św. Swedenborg głosi wiarę w Trójcę, Jęcz Chrystus jest sam Bogiem Ojcem i Synem
Bożym i Duchem Świętym zależnie od tego, czy ujawnia się przez stworzenie, czy
odkupienie, czy też uświęcenie.
„Trójca osób w Bogu tak, jak ją głosi Swedenborg, jest bluźnierstwem, które wywołało wiele
innych”. A teraz według martynistów: „Wykaz trzech potężnych właściwości, wrodzonych
Stworzycielowi, daje nam równocześnie ideę niezrozumiałej tajemnicy Trójcy: 1) Myśl, dana
Ojcu; 2) Słowo lub Zamiar, przypisane Synowi; 3) Działanie, przypisywane Duchowi. Skoro
Wola nastęruje po Myśli, zaś Czyn jest wynikiem Myśli i Woli, to Słowo pochodzi od Myśli
zaś Działanie pochodzi od Myśli i od Słowa”. Oto znowu emanacyjne pojęcie Trójcy, przejęte
z kabały. W ogóle można powiedzieć w ślad za pisarzem katolickim, że „okultyści, gnostycy,
kabaliści, martyniści, różokrzyżowcy podają sobie ręce. Studiując głębiej te systemy, odkryto
by zapewne, że pochodzą z tego samego źródła pierwotnego, z kabały, zaś żydostwo jest ich
wspólym inspiratorem „ I to ostrzeżenie ma niezmierną doniosłość, skoro właśnie ci
najbardziej wtajemniczeni masoni usiłują kabałę podsunąć Kościołowi i sieją zamęt, jak dziś
teozofowie: tzw. biali, czyli chrześcijańscy magicy, pragnąc Kościół połączyć z
wtajemniczeniem kabalistycznym.
Typowym przedstawicielem tego kierunku był w drugiej połowie XDÎ w. Eliphas Lévi,
którego książki magiczne po dziś dzień mają wielki popyt w niektórych kołach, nawet w
Polsce. „Eliphas Lévi (ks. Ludwik Constant), autor wielu dzieł okultystycznych, zmarły w
1875 r. był także przyjęty do zakonu różokrzyżowców; został przez nich zganiony za wydanie
tych dzieł, w których ogłosił publicznie o wiele więcej z zakresu tajnej nauki niż należało
sobie życzyć”. Ten oto niedyskretny magik „chrześcijański” takim wezwaniem kończy jeden
ze swych rozdziałów: „Powiedzmy teraz, że papiestwo albo musi zginąć, albo spełnić wiernie
ten program. Spełni go, jeżeli dogmat, zanurzony ponownie w swym źródle, zostanie
rozjaśniony blaskiem kabały. Żydzi, ojcowie nasi, ten naród pracowników i męczenników,
oto dom Izraela, który wyczekuje swej godziny; książki okultystyczne, zawierające
prawdziwą wiedzę, czekają również na godzinę narodów. Izrael nas zbawi, on, którego
ukrzyżowaliśmy tak, jak on ukrzyżował naszego Zbawiciela”. Ten magik i różokrzyżowiec,
zganiony za niedyskrecję, nie tai przed nami związku, zachodzącego między kabałą, magią a
wolnomularstwem.
W imieniu wtajemniczonych w kabałę i magię oświadcza niedwuznacznie. „Uważamy
tajemnicę wysokiej masonerii za naszą własną”450.1 z tej wysokości czyni nam w innej
książce zwierzenie, rzucające blask światła na całą istotę wolnomularstwa: „Związki
wolnomularskie utworzyły się więc i przejęły tradycję, zatraconą przez żydów i zakazaną
przez chrześcijan, albowiem nawet nazwa i właściwości wolnomularstwa odnoszą się do
odbudowy świątyni, do tego powszechnego marzenia kabały. „Królestwo mesjańskie
nadejdzie” — mówił jeden z ojców synagogalnych — „gdy lud
zostanie raz na zawsze uwolniony spod ucisku władców ziemi”. „Nie jest wcale prawdziwym
Izraelitą” — mówił inny mistrz — „dla kogo świątynia nie jest budowlą, dającą się
urzeczywistnić natychmiast, bo przecież odbudowuje ją w swym sercu”. Ceremoniały
przyjęcia adeptów na niektóre stopnie wolnomularstwa wyraźnie mówią o kabale. Oto znowu
wyjątki z katechizmu Rycerza Prawdziwego Orła Czarnego Pruskiego, trzeciego stopnia
różokrzyżowców: „Pytanie: Co należy uczynić, aby być wtajemniczony w sztukę
kabalistyczną?
Odpowiedź: Trzeba stać się podobnym do naszego Hirama, który wolał umrzeć niż wyjawić
tajemnice, które mu zostały powierzone. Pytanie: Skąd czerpał on te tajemnice?
Odpowiedź: Od króla Salomona, który w swym kabalistycznym Pentaculum utworzył Zakon,
nazwany przezeń Mularzami, podzielony na trzy stopnie. Ostatnim było Mistrzostwo…
Pytanie: Najwyższy Wielki Mistrzu, dlaczego Rycerze Czarnego Orła zwą się
różokrzyżowcami? Odpowiedź: Drogi książę, oto Wielki Filozof hermetyczny zawarł
niebieski związek
małżeński z sześcioma dziewicami i narodził się oczekiwany przezeń Mesjasz, którego
przedstawił królowi angielskiemu, ten zaś polecił wybić monety, na której z jednej strony
przedstawiony był Krzyż, zaś z drugiej Róża oraz skrócone imię ich twórcy, którego król
uczynił rycerzem.
Odtąd wszyscy filozofowie, którzy oddali się Wielkiemu Dziełu i którzy znająsztukę
kabalistyczną zwani są różokrzyżowcami, a liczba ich jest bardzo mała”. Wysokie stopnie
niektórych rytów masońskich brały nawet nazwę swą wprost ze stopni żydowskich
wtajemniczeń kabalistycznych. „Nazwy Kadosz (święty) i Księcia dawane były wielkim
wtajemniczonym w kabałę i zachowały się między adeptami wolnomularstwa
okultystycznego oraz różokrzyżowcowego Głębokie wtajemniczenia wolnomularskie,
przesiąknięte kabałą urabiająludzi stopniowo, wypaczając ich dusze. Co dzień, jak kroplapo
kropli, padająnamózg Aryjczyka wytwory żydowskiego ducha i umysłu, odbierając
mujasność sądu, paraliżując zdrowy instynkt i przerabiając spadkobiercę naturalnego tradycji
chrześcijańskich i klasycznych na sztucznego żyda.
Brat Salfi, mason włoski, przesyła wysoce wtajemniczonemu masonowi francuskiemu,
zwanemu „Eques a Capite Galeato” swe dzieło tajne pt. „Della Utilita delia F. Massoneria
sotto il rapporto filantrópico e morale”, w którym pisze: „W ten sposób wolnomularstwo,
zarazem rozsądne i szorstkie, bierze człowieka z rąk niewiedzy, aby go niedostrzegalnie
podnieść do lepszego stanu i prowadzi go krok za krokiem do poznania tej prawdy i do
praktykowania tej cnoty, których bez tej skutecznej metody nauczycielskiej — ten by nie
zrozumiał naprawdę, a może by nawet przyjął ją z odrazą”. Długoletnie, stopniowe
wtajemniczenie wolnomularskie sprawia, że to, czego by Aryjczyk nie zrozumiał i co by
przyjął z odrazą staje mu się zrozumiałe i nabiera dlań smaku.
Fragment książki z 1932 r. pt: „Zmierzch Izraela” Henryka Rolickiego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]