10 krokow BY STAC SIĘ LEPSZYM RODZICEM(2), D MATERIAŁY PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jest także istotnym elementem
pozytywnej dyscypliny. Im częściej okazujesz dziecku miłość, przytu-
lając je, całując i mówiąc mu "kocham cię", tym bardziej będzie
chciało udowodnić, że na nią zasługuje. Miłość pozwala dziecku zbu-
dować pewność siebie i poczucie własnej wartości.
Oczekuj, że dziecko będzie się dobrze zachowywało i zachęcaj je do
podejmowania wysiłków. Chwal je za dobre zachowania i staraj się
ignorować te niewłaściwe. Im częściej będziesz zrzędzić, tym rzadziej
Twoje dziecko będzie Cię słuchać.
Interesuj się tym, co robi i co czuje.
Zapewnij je, że silne uczucia nie są czymś złym, jeśli wyraża się je w
odpowiedni sposób. Im częściej będziesz to robić, tym rzadziej
będziesz musiał(a) je dyscyplinować.
Pozwól mu uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, szczególnie tych,
które go dotyczą. Uważnie wysłuchaj jego zdania. Jeśli masz zamiar
powiedzieć mu coś przykrego, zastanów się, jakby to zabrzmiało, gdy-
byś powiedział(-a) to komuś dorosłemu. Przeproś, jeśli postąpiłeś(-aś)
niewłaściwie.
w którym ludzie potrafią się słuchać. Bycie rodzicem polega między
innymi na wyznaczaniu granic. Pamiętaj, że jest czymś naturalnym i
normalnym, że dziecko testuje owe granice. To nie jest niesforność,
ale część procesu uczenia się. Dzieci czują się bezpieczniej, jeśli trzy-
masz się granic, które wyznaczyłeś(-aś) (pod warunkiem, że są rea-
listyczne), nawet jeśli od czasu do czasu na nie narzekają.
Małe dzieci będą się czuły bezpieczniej i łatwiej będzie Wam uniknąć kon-
fliktów, jeśli ustalisz jasny porządek dnia. Będą się czuły lepiej, jeśli
wprowadzisz stałe pory posiłków, snu i głośnych zabaw.
Czasami rodzice stają się
tacy poważni, że rodzicielstwo przestaje dawać im radość. Dostrzegaj
zabawne strony bycia rodzicem i pozwól sobie na śmiech, kiedy tylko
jest to możliwe.
jednak staraj się zacho-
wać elastyczność w wypadku bardzo małych dzieci. Kiedy już ustalisz
zasady obowiązujące w Twojej rodzinie, bądź konsekwentny(-a). Dzieci
mogą się poczuć bardzo niepewnie, jeśli jednego dnia wprowadzisz
jakąś zasadę, a następnego dnia ją odwołasz. Czasami trzeba ustalić
odmienne zasady obowiązujące poza domem, które należy wyjaśnić
dziecku.
i wyobrażanie sobie, co czuje Twoje dziecko, jest
kluczem do zrozumienia jego zachowania. Przypomnij sobie, jak się
czułeś(-aś), kiedy byłeś(-aś) dzieckiem, i jak niezrozumiały wydawał Ci
się świat dorosłych, kiedy miałeś(-aś) poczucie, że potraktowano Cię
niesprawiedliwie.
Jeśli to wszystko zaczyna za
bardzo przypominać ciężką pracę i czujesz, że brakuje Ci cierpliwoś-
ci, przeznacz trochę czasu tylko dla siebie. Zrób coś, co sprawia ci
przyjemność. Jeśli kiedykolwiek poczujesz, że tracisz panowanie nad
sobą, albo że w każdej chwili możesz krzyknąć na dziecko, poniżyć je
lub uderzyć, odejdź na chwilę, uspokój się i policz do dziesięciu.
Większość rodziców martwi się, czy postępuje właściwie. Oczywiście nie ma
rodziców "doskonałych". Wszyscy rodzice miewają trudności i niepokoją się o
to, czy wywierają na swoje dzieci dobry wpływ. Jednym z problemów, które
najbardziej martwią rodziców, jest kwestia dyscypliny, czyli pytanie, co zrobić,
aby dzieci dobrze się zachowywały. Dla wielu rodziców ten problem może się
okazać bardzo trudny. Wydaje się, że każdy ma swoje zdanie na temat tego,
jak należy wychowywać dzieci. Czy zbyt mało dyscypliny oznacza, że dzieci
wymknęły się nam spod kontroli? Czy zbyt surowa dyscyplina sprawi, że
zwrócą się przeciw nam? Wiemy, że dzieciom są potrzebne granice, aby
mogły czuć się bezpiecznie, ale wcale nie jest łatwo wyznaczyć owe granice.
"Nie wydaje mi się, żeby klapsy przynosiły pożądane skutki, a kiedy
dzieci są starsze, dając im klapsa tylko je do siebie zrażasz. Używamy
jednak pewnych form dyscypliny, na przykład odsyłamy dzieci do ich
pokoju".
"Wszystko zależy od tego, w jakim jestem nastroju. Staram się wyjaś-
niać dzieciom, dlaczego jakieś zachowanie jest niewłaściwe, albo
ignoruję to zachowanie - oba sposoby są skuteczne. Jednak kiedy
jestem w złym humorze lub tracę panowanie nad sobą - wtedy krzyczę
albo daję klapsa".
W tej ulotce przedstawiono pozytywne sposoby zachęcania dzieci do tego,
aby dobrze się zachowywały. Pozytywne podejście polega na chwaleniu
dziecka i zachęcaniu go do pożądanych zachowań oraz upewnianiu się, że
poświęcamy dziecku uwagę, kiedy zachowuje się we właściwy sposób.
Pozytywne podejście nie obejmuje bicia dziecka. Niektórzy rodzice obawiają
się, że jeśli nie będą dawali dzieciom klapsów, to stracą nad nimi
panowanie, jednak w rzeczywistości dzieje się zupełnie inaczej. Im częściej
okazujemy dzieciom miłość i szacunek oraz im lepiej dzieci rozumieją,
dlaczego chcemy, żeby zachowywały się w określony sposób, tym bardziej
chcą spełniać nasze oczekiwania. Przyjęcie tego podejścia pozwala trak-
tować wszelkie kary jako środek ostateczny.
Czasami niesforność i nieposłuszeństwo są oznakami zdrowia! Dzieci są
z natury entuzjastyczne i ciekawskie. To sprawia, że czasami zachowują
się w sposób, który rodzice nazywają niesfornością, jednak byłoby bar-
dzo dziwne, gdyby dziecko nigdy nie próbowało nowych rzeczy ani nie
popełniało błędów. Nie znaczy to, że dzieciom należy pozwalać na
wszystko! Muszą poznać zasady obowiązujące w Waszej rodzinie i
nauczyć się współdziałać z innymi. Pomaganie dzieciom w rozwijaniu
samokontroli wymaga czasu i cierpliwości.
Rodzice są tylko ludźmi, a wychowywanie dzieci wydaje się czasami ciężką
pracą, szczególnie kiedy masz na głowie wiele innych spraw. Być może
zdarza Ci się odreagować swój stres na dziecku, jednak zwykle czujesz się
później winny(-a).
Można zrozumieć, dlaczego rodzice biją swoje dzieci. Jednak, jak pokazują
wyniki badań, często nie chcą tego robić - biją z bezradności, pod wpływem
stresu i źle się czują z tym, że nie potrafili się opanować. Bicie dzieci nie jest
skuteczną metodą przekonywania ich, by dobrze się zachowywały - uczy
agresji, rodzi bunt i osłabia więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
Dawaj dzieciom przykład dobrego zachowania
. Dzieci uczą się, naśladując
zachowania innych. Z pewnością będą naśladować Twoje postępowanie.
Dzieci często nie rozumieją, dlaczego zostały ukarane. Badania
dowodzą, że zasady dorosłych często wydają się dzieciom bardzo nie-
jasne. Dzieci nie zawsze rozumieją, co zrobiły źle. Dzieje się tak
szczególnie wtedy, kiedy dziecko dostało klapsa, ponieważ jest tym
zbyt rozzłoszczone i zdenerwowane, aby móc jasno myśleć.
Zmieniaj otoczenie, a nie dziecko. Lepiej jest trzymać cenne, niebezpieczne lub
kruche przedmioty poza zasięgiem dziecka, niż karać dziecko za jego natu-
ralną ciekawość.
Dzieci mają prawo do pozytywnej dyscypliny. Polskie władze
zobowiązały się przestrzegać zasad Konwencji Organizacji Narodów
Zjednoczonych o Prawach Dziecka. Głosi ona, że dzieci mają prawa,
a jednym z nich jest prawo do ochrony przed wszelkimi formami
fizycznej i psychicznej przemocy oraz poniżania.
Copyright © 2003 Fundacja Dzieci Niczyje
Wyrażaj swoje życzenia pozytywnie! Mów dzieciom, czego od nich oczeku-
jesz, a nie tylko, czego sobie nie życzysz.
Fundacja Dzieci Niczyje
03-926 Warszawa, ul. Walecznych 59
tel. (22) 616 02 68; fax (22) 616 03 14
fdn@fdn.pl, www.fdn.pl
Stawiaj realistyczne wymagania. Pamiętaj o tym, aby zadawać sobie pytanie,
czy Twoje wymagania odpowiadają wiekowi i sytuacji dziecka. Musisz
okazać więcej cierpliwości, jeśli Twoje dziecko jest jeszcze bardzo małe, albo
kiedy choruje lub jest zmęczone.
Dając dzieciom wybór, pomagamy im lepiej się zachowywać. Nie
spieraj się z dziećmi o sprawy, które nie mają znaczenia. Pozwól im
dokonywać własnych wyborów - niech same decydują, w co się ubiorą
lub co będą jadły, żeby nie czuły się dotknięte tym, że nieustannie je
kontrolujesz. Takie postępowanie pomaga przeciwdziałać napadom
złości i kłopotliwym zachowaniom.
Skład i opracowanie graficzne: Kasia Dippel
Druk: ED DRUK, e.d.druk@wp.pl
ISBN 83-919864-5-4
Nie polegaj zanadto na nagrodach i karach. W miarę, jak dzieci dorastają, kary i
nagrody stają się coraz mniej skuteczne. Wyjaśniaj powody Twoich decyzji. Negoc-
juj ze starszymi dziećmi, stosuj taktykę odwracania uwagi w wypadku małych dzieci.
Wybierz wychowywanie bez bicia i krzyku. Na początku klapsy mogą się
wydawać skuteczne, jednak może się okazać, że rodzice muszą uderzać
coraz mocniej, żeby osiągnąć ten sam skutek. Krzyczenie na dzieci lub
nieustanne ich krytykowanie bywa równie szkodliwe i może doprowadzać do
długotrwałych trudności emocjonalnych. Takie kary nie pomagają dziecku
wykształcić w sobie samokontroli i szacunku dla innych.
Opracowanie broszury było inspirowane wydawnictwem NSPCC (National Society
for Prevention of Cruelty to Children),
A guide to better parenting
. London 2002.
Publikacja powstała dzięki pomocy finansowej Fundacji J&S Pro Bono Poloniae,
00-722 Warszawa, ul. Podchorążych 83/4,
e-mail: fundacja@jsprobono.pl, www.jsprobono.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]