10.NSSM200, CAŁE MNÓSTWO TEKSTU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NSSM200. Skutki globalnego wzrostu populacji dla bezpieczeństwa USA.
prisonplanet.pl
Polska
2011-02-22
Czytając częściowo przetłumaczony dokument zrozumiesz
podstawy tego co się dziś dzieje w północnej Afryce.
Zrozumiesz dlaczego wszędzie możesz zakupić środki
antykoncepcyjne. Zrozumiesz dlaczego 30% populacji
świata zachodniego jest bezpłodna. Zrozumiesz dlaczego
większość ludzi decyduje się tylko na dwójkę dzieci.
Zrozumiesz dlaczego Afryka nigdy się nie rozwinęła.
Zrozumiesz jak świat działa na prawdę!
Badawcze Memorandum Bezpieczeństwa Narodowego
NSSM 200. Skutki globalnego wzrostu populacji
dla bezpieczeństwa USA i jego interesów zagranicznych.
Grudzień 10, 1974. Odtajnione/opublikowane 7/3/89
zgodnie z przepisami E.O. 12356 F. Graboske, Rada Bezpieczeństwa Narodowego.
Link do całego dokumentu
[LDC- Mniej rozwinięte Państwa. ang. Less Developed Country]
WSTĘP
4. Wzrost liczby ludności świata od czasów II wojny światowej jest ilościowo i jakościowo różny od poprzednich
epok w historii ludzkości. Szybkie zmniejszenie śmiertelności, niezrównoważone przez redukcję liczby urodzeń,
przyniósło wzrost populacji blisko o 2% rocznie, w porównaniu z około 1% przed II wojną światową i 0,5%
w 1750/1900, i znacznie mniejszymi liczbami przed rokiem 1750. Efektem jest podwojenie ludności na świecie na
przestrzeni kolejnych 35 lat, zamiast 100 lat. Prawie 80 milionów ludzi rodzi się każdego roku, w porównaniu z 10
mln w 1900 roku.
... Polityka zmniejszania płodności będzie miała najsilniejszy skutek dopiero po kilku dziesięcioleciach. Jednakże,
jeśli w przyszłości liczba ludności ma być zachowana w rozsądnych granicach, jest sprawą pilną użycie środków
w celu zmniejszenia płodności i wprowadzenie ich w życie w 1970 i 1980 roku.
5. Gwałtowny wzrost populacji nie jest sam w sobie istotnym czynnikiem presji na niezbędne zasoby (paliw
kopalnych i innych minerałów), ponieważ popyt na nie zależy bardziej od poziomu produkcji przemysłowej, niż
liczby osób. Z drugiej strony, świat jest coraz bardziej uzależniony od importu zasobów kopalnych z krajów
rozwijających się. W takich krajach szybki przyrost ludności osłabia perspektywy rozwoju gospodarczego
(w USA)
i postępu społecznego i w wyniku niestabilności mogą pogorszyć się warunki dla zwiększania produkcji i utrzymania
eksportu tych środków.
(do USA. przypis PP)
11. Tworzenie warunków do spadku płodności. Na
podstawie jego własnych rozporządzeń i zgodne
z zaleceniami World Population Plan of Action (Plan
Światowej Populacji), należy dać pierwszeństwo
ogólnemu programowi pomocy selektywnej w sektorach
oferujących największą obietnicę wzrostu w motywacji
dla posiadania mniejszych rodzin. W wielu przypadkach będą potrzebne programy pilotażowe i badania
eksperymentalne, jako wytyczne do dalszego działania na większą skalę. Preferencyjnie należą do nich:
- Zapewnienie minimalnego poziomu kształcenia, zwłaszcza dla kobiet;
- Zmniejszenie śmiertelności niemowląt, poprzez sieć prostych tanich sieci opieki zdrowotnej;
- Rozszerzenie możliwości zarobkowych, zwłaszcza dla kobiet;
- Rozwój alternatywy, dla modelu bezpieczeństwa, w którym dzieci opiekują się rodzicami w podeszłym wieku;
- Wzrost dochodów najuboższych, zwłaszcza na obszarach wiejskich, w tym prywatnych gospodarstwach rolnych;
- Wykształcenie nowych pokoleń na temat stosowności mniejszych rodzin.
38. Mniejsze tempo wzrostu zaludnienia może przynieść znaczące efekty w dłuższej perspektywie. Niektórzy
analitycy twierdzą, że na okres po 1985 odpowiednia dieta na całym świecie będzie kluczowa dla szybkiego spadku
płodności. Jak wspomniano wcześniej, poziom płodności w krajach rozwijających się może spadać do poziomu
wymiany pokolenia w roku 2000. Byłby to poziom 5.9 mld lub 500 mil poniżej poziomu, który zostałby osiągnięty,
gdyby średnie projekcje ONZ były przestrzegane. Prawie wszystkie spadki liczby urodzeń będą w krajach najsłabiej
rozwiniętych [LDC].
40. Wzrost populacji per se nie może nałożyć poważnych ograniczeń na globalną dostępność paliw i innych zasobów
mineralnych do końca wieku i poza nim. Tak korzystne perspektywy rezerw nie wykluczają sytuacji braku
określonych składników mineralnych w określonym czasie i w określonych miejscach. Staranne planowanie dalszego
postępu naukowego i technologicznego (w tym rozwój substytutów) powinny minimalizować problemy fizycznej
dostępności naturalnych materiałów do rozsądnego poziomu. Głównym czynnikiem wpływającym na popyt
surowców rolnych jest poziom działalności przemysłowej, regionalny i globalny. Na przykład w USA- 6% ludności
świata, konsumuje około jednej trzeciej jego zasobów. Popyt na surowce, w przeciwieństwie do żywności, nie jest
bezpośrednią funkcją wzrostu liczby ludności. Obecne niedobory i wysokie ceny dla większości tych materiałów
wynikają głównie z warunków szybkiego rozwoju we wszystkich uprzemysłowionych regionach w latach 1972/73.
Związek pomiędzy gwałtownym wzrostem liczby ludności i dostępnością minerałów jest raczej pośredni niż
bezpośredni. Wynika z negatywnych skutków nadmiernego wzrostu populacji w rozwoju gospodarczym i postępie
społecznym, a więc wynika ze stabilności wewnętrznej słabo rozwiniętych przeludnionych krajów. W ostatnich
dziesięcioleciach Stany Zjednoczone stają się coraz bardziej zależne od importu minerałów z krajów rozwijających
się, i ta tendencja prawdopodobnie się utrzyma. Miejsca znanych zasobów rud wyższej jakości i większości
minerałów (znajdujące się w LDC) sprzyjają uzależnieniu wszystkich uprzemysłowionych regionów od importu
z krajów mniej rozwiniętych. Prawdziwe problemy dostaw surowców mineralnych leżą nie w wystarczalności
fizycznej, ale w kwestiach polityczno-gospodarczych, w kwestiach dostępu, warunkach badań i eksploatacji,
i podziału korzyści wśród producentów, konsumentów, rządów i państw.
W skrajnych przypadkach, gdy presja ludności prowadzi do powszechnej klęski głodu, zamieszek związanych
z brakiem żywności i upadkiem porządku społecznego, warunki te są mało sprzyjające do systematycznego
poszukiwania złóż kopalnych lub długoterminowych inwestycji niezbędnych do ich eksploatacji.
...Presja populacji nie jest oczywiście jedynym czynnikiem tego rodzaju frustracji niemniej jednak są one znacznie
mniej prawdopodobne w warunkach wolnego lub zerowego wzrostu ludności.
43. W dłuższej perspektywie niższe liczby ludności na świecie (np. 8 do 9 mld, a nie od 12 do 16 mld) będą wymagać
mniejszego rocznego wkładu zasobów bezpośrednio absorbowanego przez skalę populacji, jak również znacznie
mniejszą ilość żywności, produktów leśnych, tekstyliów i innych źródeł odnawialnych. Cokolwiek może być
wykonane w celu ochrony przed zakłóceniem dostaw i rozwoju krajowych alternatyw, gospodarka USA będzie
wymagać importu znacznej ilości minerałów z zagranicy, zwłaszcza z krajów słabiej rozwiniętych. Fakt ten zmusza
USA do zwiększenia zainteresowania w dziedzinie politycznej, gospodarczej i społecznej stabilności krajów
realizujących dostawy. Zmniejszanie presji społeczeństwa poprzez zmniejszenie liczby urodzeń może zwiększyć
szanse na ich stabilność, w takim wypadku polityka ludnościowa staje się istotna w odniesieniu do dostaw zasobów
oraz interesów gospodarczych Stanów Zjednoczonych.
44. Teoria ekonomii wskazuje, że struktury zużycia surowców zależą od poziomu aktywności gospodarczej. Badanie
intensywności użytkowania surowców (pierwotnych surowców, niezbędnych dla wspierania dodatkowej jednostki
PKB) wynika, że po dojściu do pewnego poziomu PKB, intensywności korzystania z surowców zaczyna się obniżać.
Możliwe wyjaśnienia tego zjawiska są:
- Wraz ze wzrostem gospodarczym w krajach uprzemysłowionych, komponenty usługowe PKB zwiększają się
w stosunku do elementów innych niż usługi.
- Postęp technologiczny, w całości, ma tendencję do obniżenia intensywności użytkowania poprzez zwiększenie
efektywności wykorzystania surowców.
- Tempo wzrostu gospodarczego nacechowane jest przez substytucję jednego materiału drugim i zastępowanie
naturalnych materiałów tworzywami sztucznymi.
55. Ekonomicznie najważniejszym problemem w zakresie
zatrudnienia w krajach najsłabiej rozwiniętych które
przyczyniły się do nadmiernego wzrostu populacji jest
niska wydajność pracy w produkcji tradycyjnych wyrobów
i usług wytworzonych, zmieniające się aspiracje siły
roboczej , istniejące podziały dochodów, bogactwa
i władzy oraz zasobów naturalnych kraju.
58. Chociaż ogólne hipotezy są trudne do naszkicowania,
inne wydają się dość trwałe:
1. Wzrost liczby ludności oraz niewystarczające zasoby.
W przypadku gdy wielkość populacji jest większa niż dostępne środki, lub rozwija się szybciej niż dostępne zasoby,
istnieje tendencja w kierunku problemów wewnętrznych i przemocy, a czasami zaburzeń polityki międzynarodowej
lub przemocy. Im wyższe tempo wzrostu, tym bardziej istotny staje się czynnik wzrostu populacji. Poczucie
zwiększonego zatłoczenia, prawdziwe lub postrzegane, pomnaża takie tendencje, zwłaszcza gdy wydaje się, że
udaremnia uzyskanie osobistych celów lub celów narodowych.
Populacje z wysokim odsetkiem wzrostu. Młodzi ludzie, którzy stanowią znacznie większy odsetek w wielu krajach
najsłabiej rozwiniętych [LDC], mogą być bardziej zmienni, niestabilni, podatni na ekstrema, alienację i przemoc niż
starsze pokolenia. Ci młodzi ludzie mogą być łatwiej przekonani do ataku na instytucje prawne, rządowe lub
nieruchomości "rządzących", "imperialistów", międzynarodowych korporacji lub innych grup obwinianych za ich
problemy.
Populacje z dużymi różnicami społecznymi. Przy niekorzystnych czynnikach wzrostu ludności, ruchu, gęstości,
nadmiaru lub presji rasowej, religijnej, koloru skóry, języka, kultury lub innych społecznych podziałów, mogą
się rozwijać najbardziej wybuchowe sytuacje wewnętrznych niepokojów, być może z efektami wpływającymi na
kraje ościenne. Gdy takie czynniki istnieją razem z rzeczywistą lub wyimaginowaną formą ubóstwa wśród różnych
grup wewnątrz kraju lub w stosunku do innych krajów lub narodów, zwiększa się znacząco prawdopodobieństwo
zaistnienia aktów przemocy.
64. W krajach rozwijających się, ciężar czynników ludności, dodany do innych zobowiązań, osłabia niestabilne rządy,
często tylko nieznacznie w czasach dobrobytu ale otwierając drogę dla systemów ekstremistycznych... Kraje
posiadające takie obciążenia będą bardziej podatne na radykalizację postaw. Ich wrażliwość może nakłaniać obce siły
do interwencji z nastawieniem na zdobycie politycznych i ekonomicznych korzyści.
67. Plan Działań określa kilka istotnych zasad, niektóre zostały po raz pierwszy zapisane w dokumentach ONZ.
1. Wśród po raz pierwszy ujętych twierdzeń jest to, że suwerenne prawo każdego narodu do własnej polityki
populacyjnej może "być wcielane w życie... biorąc pod uwagę powszechną solidarność w celu poprawy jakości życia
narodów świata.”(Pare 13). Ten nowy przepis otwiera drogę w kierunku zwiększenia odpowiedzialności państw
wobec innych narodów w tworzeniu własnych polityk populacji.
2. Podstawowe prawa par i osób są uznawane przez (Pare 13 (f)), po raz pierwszy w jednym deklaratywnym zdaniu:
Wszystkie pary i jednostki mają zapewnione podstawowe prawa człowieka do swobodnego i odpowiedzialnego
decydowania o liczbie i czasie urodzenia dzieci oraz do informacji, edukacji i środków do realizacji tych celów;
...Odpowiedzialność małżonków i osób fizycznych korzystających z tego prawa bierze pod uwagę potrzeby dzieci
i ich życia w przyszłości, i ich obowiązki wobec społeczeństwa.
5. Planowanie rodziny i podobne usługi powinny mieć na celu zapobieganie niechcianym ciążom, a także na
zniesienie przymusowej sterylizacji lub reprodukcji aby umożliwić parom realizację ich pożądanej liczby dzieci.
Odpowiednio przeszkolony personel pomocniczy, pracowników socjalnych i pozarządowych organizacji, powinien
być gotowy do świadczenia usług planowania rodziny.
Część II Rekomendacje.
74. Wspólna strategia radzenia sobie z szybkim wzrostem liczby ludności powinna zachęcać do konstruktywnego
działania na rzecz zmniejszenia płodności. Wzrost liczby ludności na przestrzeni lat może poważnie negować realne
szanse na zdrowy rozwój społeczny i gospodarczy....W większości krajów nastąpił gwałtowny wzrost w akceptacji
antykoncepcji natomiast zaledwie około 10% płodnych par w kilku krajach najsłabiej rozwiniętych akceptuje takie
rozwiązania.
77. W ramach szeregu programów pomocy zagranicznej USA, powinno przyznawać preferencyjne warunki alokacji
środków i zasobów ludzkich dla oszczędnych programów ograniczania wzrostu populacji, w tym zarówno
działalności planowania rodziny i wsparcia działań w innych sektorach.
79. Mimo, iż mamy ograniczone informacje (na temat tych zjawisk), potrzeba ruszenia w kierunku obniżenia
wskaźników urodzeń, nawet bez pełnej wiedzy o społeczno-gospodarczych siłach, zmusza nas do zaproponowania
trzech elementów strategii:
1. Wysoki priorytet należy przydzielić na realizację szerokiej skali programów mających wpływ na uwarunkowania
płodności w tych przypadkach, gdy istnieje prawdopodobieństwo efektywności kosztów, biorąc pod uwagę
potencjalny wpływ na tempo wzrostu liczby ludności;
2. Wysoki priorytet należy przydzielić do eksperymentów i projektów pilotażowych w dziedzinach, w których istnieją
dowody na bliski związek ze zmniejszaniem płodności.
3. Wysoki priorytet do badań porównawczych i ocen względnego wpływu planowanej liczebności rodzin i społeczno-
ekonomicznych uwarunkowań płodności w ogóle i na jakim zakresie polityki istnieje wpływ na te uwarunkowania.
...Następujące obszary wydają się być znaczące dla realizacji redukcji płodności, i są omówione w kolejnych
rozdziałach:
- Zapewnienie minimalnego poziomu kształcenia, zwłaszcza dla kobiet;
- Zmniejszenie śmiertelności niemowląt, poprzez sieć prostych tanich sieci opieki zdrowotnej;
- Rozszerzenie możliwości zarobkowych, zwłaszcza dla kobiet;
- Rozwój alternatywy, dla modelu bezpieczeństwa, w którym dzieci opiekują się rodzicami w podeszłym wieku;
- Realizacja strategii rozwoju, wzrostu dochodów ubogich, koncentrując się na rozwoju ubogich obszarów wiejskich;
- Koncentracja na edukacji i indoktrynacji dorastającego pokolenia dzieci w zakresie celowości mniejszych rodzin.
81. USA zaproponowało również, by razem z innymi krajami rozwiniętymi we spólnym międzynarodowym wysiłku
rozwijać badania nad reprodukcją i kontrolą płodności, które obejmą wielkie, medyczne i społeczno-ekonomiczne
czynniki. USA zaoferowało współpracę innym zainteresowanym krajom i organizacjom (WHO, UNFPA, World
Bank, UNICEF) aby zachęcać do dalszych działań podejmowanych przez rządy krajów najsłabiej rozwiniętych
i innych instytucji w celu zapewnienia tanich, podstawowych świadczeń zdrowotnych, w tym zdrowia matki i dziecka
i planowania rodziny, docierając do odległych obszarów wiejskich.
85. ...Państwa oraz US A.I.D.(Agencja dla Międzynarodowego Rozwoju) odegrały ważną rolę w tworzeniu Funduszu
Narodów Zjednoczonych dla Populacji (UNFPA) przewodząc wielostronnym wysiłkom na rzecz populacji jako
uzupełnienie działań dwustronnych USAID i innych państw. Od utworzenia Funduszu, USAID została największym
pojedynczym ofiarodawcą. Co więcej, z pomocą AID kilka prywatnych organizacji planowania rodziny (np.
Pathfinder Funduszu International Planned Parenthood Fundacji, Rady Ludnościowej) znacznie rozszerzyło swoje
programy kontroli populacji na całym świecie. Organizacje te są w dalszym ciągu głównym wsparciem działań
planowania rodziny w krajach rozwijających się. Działania AID były głównym katalizatorem w stymulowanie
przepływu środków na programy populacji LDC...
88. Ponadto, amerykańska strategia powinna wspierać ogólne działania umożliwiające dokonanie przełomu
w kluczowych problemach, które utrudniają realizację celów kontroli płodności. Na przykład, wypracowanie bardziej
efektywnych, prostszych metod antykoncepcyjnych przez badania medyczne na szeroką skalę będzie korzystne
dla wszystkich krajów, które borykają się z problemem gwałtownego wzrostu populacji; doskonalenie metod pomiaru
zmian demograficznych pomoże wielu krajom najsłabiej rozwiniętym w ustaleniu obecnego tempa wzrostu ludności
oraz oceny wpływu zmian ilości ludności w zakresie planowania rodziny.
89. Naszym celem powinno być zapewnienie, że w krajach rozwijających się informacje o planowaniu rodziny,
edukacji i środków, jakimi dysponują będą dostępne do roku 1980.
- Dodatkowe wielkie badania medyczne w celu poprawy istniejących środków kontroli urodzeń i rozwijanie nowych,
które są bezpieczne, efektywne, niedrogie, i atrakcyjne dla mężczyzn i kobiet.
- Innowacyjne podejście do świadczenia usług planowania rodziny, takie jak wykorzystanie komercyjnych kanałów
dystrybucji środków antykoncepcyjnych, oraz rozwój tanich systemów dla zapewnienia skutecznej ochrony zdrowia
i planowania rodziny w 85% populacji krajów najsłabiej rozwiniętych, które obecnie nie posiadają tych usług.
- Rozszerzenie wysiłków w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej i przywódców krajów najsłabiej
rozwiniętych w odniesieniu do skutków szybkiego wzrostu liczby ludności i stymulowanie dalszego zaangażowania
LDC do działań zmniejszenia płodność obywateli.
93. Istnieje szereg innych czynników określonych przez badania, analizę historyczną i eksperymenty które również
wpływają na płodność, są to min. opóźnienie wieku małżeństwa oraz płatności bezpośrednie (zachęty finansowe)
dla odbiorców usług planowania rodziny.
...Na przykład, przepisy, które podnoszą minimalny wiek małżeństwa, są politycznie możliwe i wykonalne,
przynajmniej częściowo. Z czasem mogą mieć niewielki wpływ na płodność przy nieznacznych kosztach. Podobnie,
pojawiły się pewne kontrowersyjne, ale niezwykle udane, badania w Indiach, w których zachęty finansowe, wraz
z innymi obiektami/przedmiotami motywacyjnymi, zostały wykorzystane do pozyskania dużej liczby ludzi, którzy
zgodzili się na sterylizację.
95. Zapewnienie minimalnego poziomu edukacji, zwłaszcza dla kobiet. Istnieją dość przekonujące dowody, że
edukacja kobiet zwłaszcza od 4 klasy silnie koreluje z ograniczeniem planowanej liczebności rodziny, choć nie jest
jasne w jakim stopniu edukacja kobiet powoduje zmniejszenie planowanej liczebności rodziny. Możliwe też że
szybsze tempo rozwoju, prowadzi zarówno do wzrostu popytu na edukację kobiet i zmniejszenie planowanej
liczebności rodziny.
...Programy te powinny (prowadzone przez USAID), w miarę możliwości, zawierać konkretne programy
motywacyjne nowej generacji w kierunku popularyzacji modelu rodziny z tylko dwojgiem dzieci, aby zapewnić,
odpowiedni poziom płodności na przestrzeni dwóch lub trzech dziesięcioleci.
97. Fundusze/granty, z USA lub UNFPA, mogą być wykorzystane do obsługi części działań, które wymagają
krótkiego czasu realizacji, takich jak bezpośrednie zaopatrzenie, niektóre rodzaje szkoleń i szybkiego wdrażania
pomocy technicznej. Jednocześnie dla części działań, które wymagają dłuższego okresu, takie jak budowa kliniki,
Bank Światowy powinien być zaangażowany do udzielania pożyczek.
98. W Bukareszcie, USA powinno dołączyć do państw-darczyńców, WHO, UNFPA, UNICEF i Bank Światowy, aby
utworzyć konsorcjum oferujące pomoc dla krajów rozwijających się do ustanowienia ich własnych tanich
profilaktycznych i leczniczych publicznych systemów ochrony zdrowia, sięgających do wszystkich obszarów ich
krajów. Takie systemy planowania rodziny mogą świadczyć usługi w ramach swoich wcześniejszych usług.
100. W większości krajów najsłabiej rozwiniętych, istnieje niemal całkowity brak instytucji rządowych lub innych
instytucjonalnych form opieki społecznej dla osób starszych, przenosząc odpowiedzialność za przetrwanie osób
starszych na dzieci. Potrzeba takiego wsparcia wydaje się być jednym z ważniejszych motywów przemawiających za
posiadaniem wielu dzieci. Powstało kilka propozycji, oraz prowadzone są eksperymenty pilotażowe, aby zbadać
wpływ bodźców finansowych na zapewnienie wsparcia dla osób w starszym wieku (lub, bardziej pod kątem, aby
zwiększyć możliwości finansowania mniejszej liczby dzieci przez dofinansowywanie edukacji). Propozycje zostały
dokonane dla ubezpieczania synów (przewidzianych dla rodziców, którzy nie posiadają więcej niż troje dzieci)
oraz odroczonych terminów płatności świadczeń emerytalnych (ponownie związane z określonymi ograniczeniami
wielkości rodziny) w których płatności dodatków motywacyjnych jest opóźniany. Celem jest nie tylko połączenie
dodatków motywacyjnych do rzeczywistej płodności, ale przeniesienie obciążeń finansowych na rząd lub podmioty
sektora prywatnego tylko po stwierdzeniu, że benefity braku urodzeń pojawiły się w gospodarce oraz dla finansującej
jednostki.
...Gospodarcza i kapitałowa podstawa tych długoterminowych propozycji i zachęt jest prosta: rząd oferuje, parom
zwrot części dywidend gospodarczych, które generują poprzez unikanie urodzeń, jako bezpośredni kompromis
dla osobistych korzyści płynących z rezygnacji posiadania większej ilości dzieci.
102. Rekomendacje...
1. Amerykańskie agencje podkreślają znaczenie edukacji nowej generacji rodziców, począwszy od szkół
[ Pobierz całość w formacie PDF ]