10 Praca socjalna z dziecmi mlodzieza i rodzina,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->10Redakcja naukowaMarzena RuszkowskaMikołaj WiniarskiPraca socjalnaz dziećmi, młodzieżąi rodzinąNowa Praca SocjalnaRedakcja naukowa:Marzena RuszkowskaMikołaj WiniarskiPraca socjalnaz dziećmi, młodzieżąi rodzinąWarszawa 2014Autorzy:Elżbieta BieleckaWioleta Teresa DanilewiczEwa JaroszAnna Maria JeznachEwa KantowiczMarzena RuszkowskaKatarzyna SegietMikołaj WiniarskiWydawca:Centrum Rozwoju Zasobów LudzkichAleje Jerozolimskie 65/79, 00–697 WarszawaTel.: 22 237 00 00Fax: 22 237 00 99e-mail: sekretariat@crzl.gov.plwww.crzl.gov.plOpracowanie merytoryczne, druk i dystrybucja serii publikacji na zlecenie CRZL:WYG International Sp. z o.o.ISBN 978–83–7951–301–7 (seria)978–83–7951–311–6 (10)Skład:AgrafKa Sp. z o.o.Publikacja bezpłatnaNakład: 3000 egzemplarzyPublikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.Słowo wstępneOddajemy do rąk Czytelników serię publikacji będących efektem pracy ekspertów i specjalistówz zakresu polityki społecznej, w szczególności pomocy społecznej. Celem niniejszej serii byłoprzybliżenie najważniejszego dorobku teoretycznego i praktycznego państw Europy Zachodnieji USA w zakresie nowatorskich koncepcji i metod prowadzenia pracy socjalnej. Chodziło o przy-bliżenie nie tylko rozwiązań i teorii zupełnie nowych także w tamtych krajach, ale także i takich,które już zdążyły „okrzepnąć” i były poddawane wielostronnym ocenom, choć w naszym krajuwiele z nich wciąż pozostaje nieznanymi lub niedocenianymi. Część publikacji dotyczy nowychrozwiązań, co prawda już funkcjonujących w naszych realiach, jednak często realizowanych jedy-nie w ramach pojedynczych projektów, wartych jednak szerszego upowszechniania, adoptowa-nia i testowania w polskich warunkach. Przykładem może tu być chociażby tworzenie sieci fran-szyzy społecznej czy asystentury dostępnej w różnych sferach życia osób z niepełnosprawnością.Adresatami opracowań są przede wszystkim praktycy, działający w jednostkach pomocy spo-łecznej i realizujący jej ustawowe cele. Szczególnie ważnymi odbiorcami są pracownicy socjalni,których chcemy wyposażyć w nowe informacje oraz dostarczyć im wiedzy, która może zaowo-cować nowymi przedsięwzięciami, podejmowanymi przez nich w społecznościach lokalnych.Pracownicy socjalni w naszym kraju są bowiem grupą zawodową, której powierzono w ostatnichlatach wiele zadań z zakresu pomocy społecznej, nie zawsze jednak wyposażając ich w odpo-wiednie i niezbędne do ich realizacji instrumenty. Najważniejszym zadaniem pracowników socjal-nych jest wsparcie słabszych grup społecznych w pokonywaniu ich problemów: w wychodzeniuz ubóstwa, izolacji społecznej i nieporadności życiowej. Od sposobu zdefiniowania problemu,z którym boryka się człowiek – adresat przedsięwzięć podejmowanych w sferze pracy socjalnej,przyjętej wobec niego postawy (paternalistycznej bądź partnerskiej), dostrzegania całego kon-tekstu sytuacyjnego, często wiele zależy. Pracownik socjalny może w swojej pracy pełnić wiele ról- być coachem, doradcą, brokerem, pośrednikiem, mediatorem, negocjatorem bądź inicjatoremaktywności lokalnej. Aby unikać zrutynizowanego działania i jednocześnie zwiększać kompeten-cje zawodowe pracowników socjalnych potrzebna jest szeroka wiedza w zakresie różnorodnościmetod ich pracy, obowiązujących standardów, znaczenia tworzenia sieci wsparcia koleżeńskiego,eksperckiego, superwizyjnego – zarówno nieformalnego, jak i ujętego w zasady współpracy, któremożna i należy wypracowywać lokalnie, także z reprezentantami innych instytucji.3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]