10 projektow implement kontr contr, Materiały STUDIA, Semestr VIII, Zarządzanie strategiczne, zarz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->I ZZ DU i I ZZ ZU, semestr 2Kierunek studiów: zarządzanieZARZĄDZANIE STRATEGICZNEPROJEKTOWANIE I IMPLEMENTACJA STRATEGII,KONTROLA STRATEGICZNA I CONTROLLING STRATEGICZNYdr inż. Marzena Jankowska-Mihułowicze-mail: mjanko@prz.edu.plbudynek L, pokój 354 Btel. (17) 86-51-798Wydział ZarządzaniaKatedra Przedsiębiorczości,Zarządzania i EkoinnowacyjnościKONTROLA STRATEGICZNA - ETAP ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGOZARZĄZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 2PROJEKTOWANIE STRATEGII – CECHY PLANOWANIAProjektowanie (formułowanie) strategiito proces(formułbudowania strategii przedsiębiorstwa wymagającyprzedsięwymagająplanowania strategicznegoCechy planowania strategicznego:1) odpowiada na kluczowe pytania np.:np.:Czym się zajmujemy i czym powinniśmy się zajmować?siępowinniśsięzajmowaćKim są i kim powinni być nasi klienci?sąbyć2) tworzy ramy planów szczegółowych i podstawę decyzjiplanószczegópodstawę3) obejmuje horyzont dłuższy niż inne planydłniż4) ułatwia koncentrację energii i zasobów organizacjikoncentracjęzasobóna najważniejszych działaniachnajważdział5) ma szeroki zakres, więc wymaga aktywnej postawywięmenedżerów najwyższego szczebla zarządzaniamenedżerónajwyżzarzą[J.A.F. Stoner, Ch. Wankel, 1997]Stoner,Ch.Wankel,ZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 31FUNKCJE PLANU STRATEGICZNEGOPodstawowąfunkcją planowania strategicznegoPodstawowąfunkcjąjestumożliwienie rozwojuprzedsiębiorstwa,umożprzedsięa więcstymulowanie postępuorganizacyjnego.więpostęOdbywa się to poprzezeliminowanie luk:sięluk:1) jakościowejśjako2) technologicznej3) informacyjnej4) administracyjnej[A. Stabryła, 2007]StabryłZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 4STRUKTURA PLANU STRATEGICZNEGO – PRZYKŁADPRZYKŁElementy planu strategicznegona poziomie korporacji:1) misja przedsiębiorstwaprzedsię2) cele działalnościdziałalnoś3) założenia planistyczne: specyficzne możliwościzałmożliwośdziałania firmy, szanse, zagrożeniadziałzagroż4) mocne i słabe strony przedsiębiorstwasłprzedsię5) analiza portfelowa6) ofensywna koncepcja planistyczna7) program i procedury wdrożeniowewdroż8) efekty ekonomiczne proponowanych zmianZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 5MODELE FORMUŁOWANIA STRATEGIIFORMUŁ1) MODEL SRTATEGII ZAMIERZONEJ– zakłada,zakłże budowa strategii jest racjonalnym procesemdecyzyjnym polegającym na zdefiniowaniu misjipolegająi celów przedsiębiorstwa, analizie otoczeniacelóprzedsięi uwarunkowań wewnętrznych firmy i wyborzeuwarunkowańwewnęstrategii – w praktyce jest to trudnydo przeprowadzenia proces2) MODEL STRATEGII WYŁANIAJĄCEJ SIĘWYŁANIAJĄSIĘ– zakłada,że strategia wyłania się na skutekłłęzakwysirealizacji bieżących działańprzy niejasnych celachbieżącychdziałstrategicznych, które wyłaniają się na skutekktówyłaniająsięintuicyjnych wyborów strategicznych – jest towyborómodel stosowany przez małe przedsiębiorstwamałprzedsięoraz w sytuacji turbulentnego otoczeniaZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 62PROCES TWORZENIA STRATEGII ZAMIERZONEJMisja i cele strategiczneAnaliza otoczeniaAnaliza wewnętrznawewnęWybór strategicznyWybóStrategia zamierzona[na podstawie: Z. Pierścionek,1997]ZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 7PROCES TWORZENIA STRATEGII WYŁANIAJĄCEJ SIĘWYŁANIAJĄSIĘMisja i cele strategiczneAnaliza otoczeniaAnaliza wewnętrznawewnęWybór strategicznyWybóStrategiawyłaniająca sięwyłaniająsię[na podstawie: Z. Pierścionek,1997]ZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 8IMPLEMENTACJA STRATEGII – DEFINICJAImplementacjaoznacza wdrożenie wżycie rozwiązańwdrożrozwiązańteoretycznych (modelowych) i projektów użytkowychprojektóużImplementacja strategiczna(wdrożenie strategii)wdrożstrategii)obejmuje przygotowanie uruchomienia danegoprzedsięwzięcia, jego wdrożenie oraz kontrolęprzedsięwzięwdrożkontrolę[A. Stabryła, 2007]StabryłImplementacja strategicznastanowi całokształt praccałokształprzygotowawczo-wdrożeniowych, które wykonuje sięprzygotowawczo-wdrożktósięzależnie odpoziomu strategii(a więc ich przedmiotuzależwięi zakresu).Najszerszy zakres i największą wagę posiadająstrategienajwiększąwagęposiadająogólne (korporacyjne),węższy zakres i mniejszą wagę –ogó(korporacyjne),węższymniejsząwagęstrategie dziedzin gospodarowania (SJB),a najwęższy(SJB),najwęższyzakres i najmniejszą wagę –strategie funkcjonalnenajmniejsząwagęZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 93IMPLEMENTACJA STRATEGII – PRZYKŁAD (1)PRZYKŁDZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE:DZIAŁI Faza analityczno-badawczaanalityczno-1) analiza zdolności rozwojowych (ocenazdolnośuwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych)uwarunkowańzewnęwewnę2) weryfikacja wyceny majątkumają3) etatyzacja4) analiza organizacyjna (identyfikacja struktury)II Faza projektowania1) opracowanie projektu wstępnego i wariantowaniewstęrozwiązańązańrozwi2) opracowanie projektów szczegółowychprojektószczegóIII Faza przejściowaprzejś1) weryfikacja projektu2) decyzja o realizacji projektuZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 10IMPLEMENTACJA STRATEGII – PRZYKŁAD (2)PRZYKŁREALIZACJA PRZEDSIĘWZIĘCIA:PRZEDSIĘWZIĘIV Faza wdrożenia (realizacji przedsięwzięcia)wdrożprzedsięwzię1) planowanie i organizacja wdrożeniawdroż(opracowanie harmonogramu, negocjacjewewnątrzorganizacyjne, koordynacja działań,wewnątrzorganizacyjne,działszkolenie pracowników)pracownikó2) restrukturyzacja majątkumają3) modernizacja organizacyjno-technicznaorganizacyjno-przedsiębiorstwaprzedsię4) kontrola wdrożeniawdroż[na podstawie: A. Stabryła, 2007]StabryłZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 11KONTROLA STRATEGICZNA – DEFINICJA I FUNKCJEKontrolato proces dzięki któremu możliwe jestdzięktómożzapewnienie zgodności działańrzeczywistychzgodnośdziałz uprzednio zaplanowanymi [M. Strużycki, 2004]Strużycki,Kontrola strategiczna(nadzór strategiczny)nadzóstrategiczny)to proces sprzężony z planowaniem strategicznym,sprzężonynakierowany na zasadność założonego celu,zasadnośćzałpolegający na weryfikowaniu prawidłowościpolegająprawidłowośformułowania strategii rozwoju organizacjiłformuoraz identyfikacji możliwych zagrożeńi szansmożzagrożFunkcje kontroli strategicznej[M. Strużycki, 2004]:Strużycki,1. Strategiczna kontrola założeń– ocena realnościzałrealnośi aktualności strategii organizacjiaktualnoś2. Strategiczna kontrola realizacji – ocena zgodnościzgodnośdziałańi zasobów organizacji z przyjętąstrategiądziałzasobóprzyjęstrategiąZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 124CONTROLLING – DEFINICJEControllingdefiniowany jest jako[M. Strużycki, 2004]:Strużycki,proces kierowniczy, prowadzący dopowiązaniaprowadząpowiąplanowania i kontroli z systemem przetwarzaniainformacji,w celu podniesienia efektywnościinformacji,efektywnośprzedsiębiorstwaprzedsięproceswszechogarniającej kontroliwszechogarniająfunkcja i instytucja w strukturze zarządzaniazarząmetoda wspomagania zarządzaniazarzą(wspomagania decyzji kierowniczych) obejmującaobejmująfunkcje planowania i kontrolowania,kontrolowania,nastawiona na generowanie zyskówzyskóponadfuncyjny proces zarządzania przedsiębiorstwem,zarząprzedsięzorientowany na wynik firmy – realizowany poprzezplanowanie, sprawozdawczość i kontrolęsprawozdawczośćkontrolęZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 13CONTROLLING STRATEGICZNY – DEFINICJA I CECHY (1)Controlling strategicznyzmierza do sprawnej realizacjiprocesów planowania i kontrolina poziomieprocesóstrategicznego zarządzania przedsiębiorstwem.zarząprzedsięStanowi funkcję kierowniczą menedżerówfunkcjękierownicząmenedżerónajwyższego szczebla zarządzania [M. Strużycki, 2004]najwyżzarząStrużycki,Funkcje (zadania) controllingu strategicznego:sprzężenie procesu planowania i kontrolisprzężeniebudowanie strategicznego systemusprawozdawczości i wspomagania decyzjisprawozdawczośstrategicznychbieżąca identyfikacja szans i zagrożeńw otoczeniubieżącazagrożoraz mocnych i słabych stron przedsiębiorstwasłprzedsięwspieranie optymalnego rozwoju firmyZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 14CECHY CONTROLLINGU STRATEGICZNEGOCELE:zapewnienie długotrwałej egzystencji i rozwojudługotrwałprzedsiębiorstwaprzedsięORIENTACJA NA:uwarunkowania zewnętrznezewnęi adaptacyjność przedsiębiorstwa (dostosowanie zasobów,adaptacyjnośćprzedsięzasobókompetencji i procesów wewnętrznych przedsiębiorstwaprocesówewnęprzedsiędo warunków jego otoczenia)warunkóOBSZARY OBSERWACJI:szanse i zagrożeniazagrożw otoczeniu oraz mocne i słabe strony przedsiębiorstwasłprzedsięHORYZONT CZASU:długi, wieloletni okresSTOPIEŃ STRUKTURALIZACJI PROBLEMÓWSTOPIEŃPROBLEMÓDECYZYJNYCH:niski – problemy nieustrukturalizowane,nieustrukturalizowane,niepowtarzalne, incydentalne, rozbieżne, deskryptywnerozbież(opisowe, jakościowe), o charakterze: otwartym,jakośniejednoznacznym, prospektywnym i innowacyjnym(inwencyjnym, twórczym)twó[na podstawie: M. Strużycki, 2004]Strużycki,ZARZĄDZANIE STRATEGICZNESLAJD 155
[ Pobierz całość w formacie PDF ]