10 ul czas-pr-kierow-new-2010-intern, BHP Ula, Vademecum BHP 2008 i 2010, bhp 2010
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Czy wiesz, w jakim systemie
czasu pracy pracujesz?
Co zalicza się do Twojego
czasu pracy?
Twój czas pracy
Sys te my i roz kła dy cza su pra cy oraz przy ję te okre sy
roz li cze nio we cza su pra cy usta la się w:
ukła dzie zbio ro wym pra cy,
Czas pra cy li czy się od roz po czę cia do za koń cze nia
pra cy, któ ra obej mu je wszyst kie czyn no ści zwią za -
ne z wy ko ny wa niem
prze wo zu dro go we go
,
w szcze gól no ści:
Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przy-
ję tym roz kła dem cza su pra cy, w któ rym
kie row ca
po zo sta je na sta no wi sku pra cy kie row cy
w go -
to wo ści do wy ko ny wa nia pra cy.
re gu la mi nie pra cy,
pro wa dze nie po jaz du;
ob wiesz cze niu.
za ła do wy wa nie i roz ła do wy wa nie oraz nad -
zór nad za ła dun kiem i wy ła dun kiem;
Przykład
Do pusz czal ne sys te my cza su pra cy:
nad zór oraz po moc oso bom wsia da ją cym
i wy sia da ją cym;
pod sta wo wy,
– 8 godzin na dobę,
Do cza su pra cy kie row cy za li czy my
czas ocze ki wa nia w związ ku z utrud -
nie nia mi prze jaz du na tra sie, ja kie po -
wsta ły na sku tek ko li zji dro go wej.
czyn no ści spe dy cyj ne;
rów no wa żny,
– do 10 go dzin na do bę – je śli je steś za trud -
nio ny w trans por cie dro go wym,
– do 12 go dzin na do bę – po zo sta li kie row cy,
np. prze wo zy na po trze by wła sne,
ob słu gę co dzien ną po jaz dów i przy czep;
in ne pra ce po dej mo wa ne w ce lu wy ko na nia
za da nia słu żbo we go lub za pew nie nia bez pie -
czeń stwa osób, po jaz du i rze czy;
Przykład
nie zbęd ne for mal no ści ad mi ni stra cyj ne;
p r z e r y w a n y ,
– 8 go dzin na do bę we dług usta lo ne go z gó -
ry roz kła du, uwzględ nia ją ce go nie wię cej
niż 1 przerwę w ciągu doby, nie dłuższą
niż 5 godzin – co do zasady,
utrzy ma nie po jaz du w czy sto ści.
Do cza su pra cy kie row cy za li czy my
czas ocze ki wa nia w ko lej ce (krót kich
pod jaz dów) do przej ścia gra nicz ne go,
którego czas z reguły nie jest znany ani
kie row cy, ani pra co daw cy.
za da nio wy,
– za da nia prze wo zo we mu szą być mo żli we
do wy ko na nia w wy mia rze 8 go dzin na
do bę,
– roz kład cza su pra cy usta lasz sam,
Czego nie wlicza się do czasu pracy?
Do cza su pra cy kie row cy nie wli cza się:
cza su dy żu ru, je że li pod czas dy żu ru kie row ca
nie wy ko ny wał pra cy;
nie uspra wie dli wio nych po sto jów w cza sie
pro wa dze nia po jaz du;
r ó w n o w a ż n o - p r z e r y w a n y ,
– sys tem mie sza ny do pusz cza wpro wa dze nie
prze rwy przy jed no cze snym wy dłu że niu
do bo we go wy mia ru cza su pra cy,
– roz kład cza su pra cy obej mu je co naj mniej
1 miesiąc.
do bo we go nie prze rwa ne go od po czyn ku;
prze rwy w pra cy, wy ni ka ją cych ze sto so wa nia
prze ry wa ne go sys te mu cza su pra cy.
Czy wiesz, że są
dwa rodzaje dyżuru?
Co oznacza, że pozostajesz
w dyspozycji?
Nowa definicja
podróży służbowej
Dy żur
Ozna cza czas, w któ rym kie row ca po zo sta je po za
nor mal ny mi go dzi na mi pra cy w go to wo ści do wy -
ko ny wa nia pra cy w miej scu wy zna czo nym przez
pra co daw cę (np. w do mu, pod te le fo nem).
Okre sy po zo sta wa nia do dys po zy cji ozna cza ją okre -
sy, inne niż przerwy i czas odpoczynku, podczas
któ rych nie je steś obo wią za ny po zo sta wać na sta -
no wi sku pra cy kie row cy, bę dąc jed no cze śnie w go -
to wo ści do roz po czę cia al bo kon ty nu owa nia pro -
wa dze nia po jaz du al bo wy ko ny wa nia in nej pra cy.
Jest to np.:
Pod róż słu żbo wa sta no wi ka żde za da nie słu żbo we
po le ga ją ce na wy ko ny wa niu, na po le ce nie pra co -
daw cy:
prze wo zu dro go we go,
wy jaz du w ce lu wy ko ny wa nia prze wo zu dro -
go we go.
czas, w któ rym to wa rzy szysz po jaz do wi trans -
por to wa ne mu pro mem lub po cią giem,
W obu tych sy tu acjach do ty czy wy jaz du po za miej -
sco wość, gdzie znaj du je się sie dzi ba pra co daw cy lub
po za in ne miej sce pro wa dze nia dzia łal no ści przez
pra co daw cę, w szcze gól no ści po za fi lie, przed sta wi -
ciel stwa i od dzia ły.
czas ocze ki wa nia na przej ściach gra nicz nych,
czas ocze ki wa nia w związ ku z ogra ni cze nia mi
w ru chu dro go wym.
Okre sy po zo sta wa nia w dys po zy cji
po za roz kła -
dem czasu
pra cy za li cza się do cza su dy żu ru.
Szer szy aspekt dy żu ru kie row cy
Do cza su dy żu ru za li cza się:
Wy ją tek
prze rwy prze zna czo ne na od po czy nek,
W za da nio wym sys te mie cza su pra cy, je śli
pra cu jesz kró cej niż 8 go dzin (do bo wy wy -
miar cza su pra cy) okre sy po zo sta wa nia
do dys po zy cji, za li cza się do cza su pra cy
w wy mia rze 8 go dzin, a w po zo sta łym za -
kre sie do cza su dy żu ru.
czas kie row cy nie prze zna czo ny na kie ro wa nie
po jaz dem, w przy pad ku gdy po jazd jest pro -
wadzony przez dwóch lub więcej kierowców.
Za czas te go dy żu ru przy słu gu je Ci co naj mniej 50%
wy na gro dze nia, wy ni ka ją ce go z oso bi ste go za sze -
re go wa nia, okre ślo ne go staw ką go dzi no wą lub
mie sięcz ną.
W pod ró ży słu żbo wej przy słu gu ją ci na le żno ści na
po kry cie kosz tów zwią za nych z wy ko ny wa niem za -
da nia słu żbo we go, usta la ne na za sa dach okre ślo -
nych w przepisach art. 775 § 3
5
Kp, np. diety.
W przy pad ku nie wy od ręb nie nia ta kich skład ni ków
na le ży Ci się – 60% wy na gro dze nia.
!
Ważne!
Dy żur nie mo że na ru szać prze pi sów
do ty czą cych nie prze rwa ne go
11-go dzin ne go, do bo we go od po czyn ku.
!
Ważne!
Powinieneś wiedzieć, że dieta
nie jest Twoim wynagrodzeniem
za pracę.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]