10.-W.-RŚ-Aspekty-dotyczące-nieruchomosci, Studia UR OŚ, semestr V, Rewaloryzacja

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Wykład. RewaloryzacjaŚrodowiskaAspekty dotyczące nieruchomości położonych na terenach zdegradowanych, nieużytkachpoprzemysłowychJacek AntonkiewiczUniwersytet Rolniczy w Krakowie, Katedra Chemii Rolnej iŚrodowiskowejWprowadzenieRegeneracja terenów zdegradowanych ma miejsce na kilku poziomach: odindywidualnych działek do dużych terenów scalonych.Zmiany w terenie zdegradowanym są najczęściej zaplanowane. Plany generalne sąwymagane tylko tam gdzie skala zmiany jest istotna a obszar podlegający zmianie jestzajmowany przez więcej niż kilka budynków.Plany generalne mogą być określone jako zaawansowany „model”, który:Pokazuje, w jaki sposób mają być połączone ulice, skwerki, otwarte przestrzenie otwartew danym sąsiedztwie;Definiuje wysokość, masę i wielkość bryły budynków;Przedstawia sugerowaną relację między budynkami a przestrzeniami publicznymi;Określa rozkład działalności i zastosowań możliwych na danym terenie;Przedstawia sieć połączeń komunikacyjnych dla ludzi poruszających się pieszo, narowerach, samochodami lub transportem publicznym oraz pojazdami usługowymi;Określić podstawy dostarczania innych elementów infrastruktury takich jak zakładyużyteczności publicznej / urządzenia;Łączy fizyczną formę społeczno-ekonomiczną i kontekst kulturalny oraz interesyuczestników projektu;Pozwala zrozumieć jak dobrze zintegrowane jest nowe sąsiedztwo miejskie z miejskimotoczeniem iśrodowiskiemnaturalnym.Kto kontroluje to, co dzieje się z terenem, gruntem?W niektórych dokumentach prawnych teren / grunt jest używany jako odpowiedniknieruchomości – w sensie budynków, infrastruktury i usług.Kto kontroluje teren/gruntWłaściciel;Poprzedni właściciel;Najemca/Dzierżawca;Ciało nadzorujące (środowisko, dziedzictwo, wykorzystanie terenu, rozwój zabudowy);Banki, kredytodawcy, ubezpieczyciele;Właściciel praw górniczych;Państwo;Korona (w Wielkiej Brytanii posiada złoto);Posiadacz koncesji (wody mineralne);Sąsiedzi.• Właścicielom przyznano pewne przywileje w stosunku do gruntów.• Poprzedni właściciele mogą ograniczać przywileje przyszłych właścicieli poprzezwłączanie pisemnych zobowiązań finansowych w akta własności nieruchomości.• Najemcy/dzierżawcy mają kontrolę nad terenem do takiego stopnia, na jaki pozwala imwłaściciel terenu. W niektórych przypadkach dzierżawca bez takiego pozwolenia możerównież pozyskać przywileje.• Władze rządowe i inne organy ustanowiły ciała nadzorujące do kontrolowania tego, codzieje się z gruntami, aby zapobiegać zniszczeniu, chronić wartościowe cechy i naprawiaćbądź też zapewnić naprawę wszelkich zniszczeń, jakie mogą się pojawić.Banki, kredytodawcy, ubezpieczyciele mogą kontrolować grunty będące zabezpieczeniemich finansowym.• Prawo do wydobywania minerałów znajdujących się pod terenem nie koniecznie należydo właściciela. Może ono należeć do Państwa lub pokrewnych jednostek. Na przykład wWielkiej Brytanii rudy metali szlachetnych należą do Korony.Na kogo ma wpływ to, co dzieje się na terenie?Tak samo jak ci, którzy mogą kontrolować lub przynajmniej wywierać wpływ nagrunty, inni mogą podlegać wpływowi tego, co się z nimi dzieje.Regeneracja terenu może mieć pozytywny wpływ na tereny sąsiednie. Walorywizualne terenów sąsiednich mogą ulec poprawie, stworzone mogą zostać nowe miejscapracy, dostępna stanie się nowa infrastruktura.Regeneracja może mieć również negatywny wpływ – wzrost cen terenów podzabudowę mieszkaniową sprawi,żestaną się one niedostępne. Wzrośnie natężenie korkówdrogowych. Infrastruktura zostanie przeciążona a wydajność lokalnych usług takich jakszkoły i opieka medyczna zostanie przekroczona.Korzyści osiągnięte poprzez wzrost wpływów z podatków, zredukowany wskaźnikprzestępczości bądź poprawa jakościżyciamogą wypływać z dużych projektów w zakresieregeneracji.Kto ma wpływ na to, co się dzieje?Ważny jest udział obywateli w procesie podejmowania decyzji. W niektórych krajachistnieje wieloletnia tradycja dotycząca publicznej konsultacji i zaangażowania.Procesy wielkiego zaangażowania publicznego z pewnością spowalniają procespodejmowania decyzji.Wprowadzenie w błąd bądź też celowa dezinformacja mogą mieć negatywny wpływna rozwój terenów zdegradowanych. Dyskrecja jest również dobrym sposobem na to byrozsiewać pogłoski i spekulacje.Ograniczenia w stosunku do zagospodarowania terenów pod ponowną zabudowęKonieczność regeneracji terenów zdegradowanych pojawiła się wraz z chęciąograniczenia rozwoju na terenach zielonych (niezabudowanych). Dlatego należy ograniczyćbezładną zabudowę miejską, a przede wszystkim przenieść na tereny zdegradowane.Wiele praw ogranicza możliwości wykorzystania terenu ze względu na jego lokaliza-cję, poprzedni sposób wykorzystania, sąsiedztwo.Akta własności nadające prawo własności terenu mogą wykluczać pewne sposobywykorzystania terenu bądź też wymagać tylko pewnych rodzajów zagospodarowania. Aktawłasności nieruchomości mieszkaniowych często nie dopuszczają do wykorzystania terenupod działalność gospodarczą.Prawa innych stanowią ograniczenia dla inwestorów terenów zdegradowanych. Naprzykład sąsiedzi mają prawo do ograniczonego poziomu hałasu, do przejścia po częściterenu, aby dostać się na swój teren lub do wiedzy na temat charakteru utrzymywanegoobszaru.Plany przestrzennego zagospodarowania terenu określają, jaki rodzaj zastosowaniaterenu będzie dopuszczony przez władze nadzorujące. Czynnikiśrodowiskowetakie jakpodtapianie, zalewanie lub sejsmiczność są zwykle ujęte w takich planach. Takie czynnikioczywiście ograniczają niektóre wykorzystania terenu a innych zabraniają całkowicie.Dziedzictwo kulturowe i naturalne może rozwinąć się na terenach zdegradowanych.Dziedzictwem kulturowym mogą być same opuszczone ruiny budynków – szyby górnicze,kominy, piece ceramiczne. Dziedzictwo naturalne w postaciźródeł,rzadkich roślin, zwierząt iw rzeczy samej całych siedlisk może rozwinąć się w wyniku wcześniejszej działalnościprzemysłowej na danym terenie.Informacja•Na wartość nieruchomości wpływ mają trzy czynniki – lokalizacja, lokalizacja ijeszcze raz lokalizacja.Informacja o zagospodarowaniu dla potencjalnego inwestora, dzierżawcy lub dewe-lopera obejmuje:Bieżące formalne i nieformalne sprawy dotyczące terenu;Poprzednie/dawne kwestie dotyczące terenu;Miejsce w planie zagospodarowania przestrzennego;Dostępną infrastrukturę, urządzenia i usługi;Warunki lokalnego rynku nieruchomości;Kontekstśrodowiskowy;Historie nadzoru pozwoleń i egzekwowania działań;Zapisy o podjętych działaniach naprawczych.Różne prawa państwowe i inicjatywy zaproponowane przez Wspólnotę Europejskąoferują potencjalnym kupcom / dzierżawcom prawo do pewnej informacji na tematnieruchomości, której zakup / dzierżawę rozważają.Literatura1. Ferber U., Nathanail P., Jackson J.B., Gorski M., Drobiec L., Petrikova D. Finka M. 2006.Tereny zdegradowane. Podręcznik. Interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne poświęconezagadnieniu regeneracji terenów zdegradowanych. Wyd. LePoB, ss. 105.2. Gasidło K. 1998. Problemy przeszłości terenów poprzemysłowych. Zesz. Nauk. Polit.Śląskiej,Architektura, 37.3. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 2003. Dz. U. Nr 80. Poz. 717.Z dnia 27 marca 2003 r., z późna. Zmianami. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl