10(X)e, technologia żywienia - artykuły
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tom 49
nr 10/2005
Czasopismo recenzowane
Istnieje od 1957 r.
Zwróć uwagę!
– Druga część artykułu W. Płocharskiego i B. Noseckiej pt.
Aktualna sytuacja branży przetwórstwa owoców i warzyw
w Polsce a procesy globalizacji
Drodzy Czytelnicy!
Mamy już za sobą dwie najważniejsze imprezy targowe tego roku w Europie dla
branż spożywczych – Polagra-Food w Poznaniu oraz dla branż napojowych i alko-
holowych drinktec w Monachium. Obie udane, choć każda o nieco innej formule.
Polski przemysł spożywczy obronił się po akcesji Polski do UE (mimo pewnych obaw,
zwłaszcza problemów związanych z wprowadzaniem systemu HACCP w zakładach)
i to w pośredni sposób wpływa na wzrost liczby uczestników (w tym roku o ok. 30%
w stosunku do 2004) największych targów spożywczych Polagra-Food, traktowa-
nych jako pomost współpracy handlowej między Wschodem a Zachodem. Z moich
rozmów na targach wynika, że wielu wystawców było z udziału w nich zadowolo-
nych ze względu na nawiązanie nowych kontaktów z firmami handlowymi, także
zagranicznymi. Wiele firm już eksportuje swoje wyroby i swoją szansę na rozwój
widzi w zwiększaniu sprzedaży poza rynkiem krajowym.
Targi
drinktec
z kolei mają rozmach światowy, o czym świadczyła zarówno obec-
ność wszystkich najważniejszych graczy na rynku napojów alkoholowych i bezalko-
holowych, jak i wielonarodowy tłum gości z wszystkich kontynentów (poza Antark-
tydą oczywiście).
Przed nami w tym roku jeszcze kilka imprez branżowych: II Międzynarodowe
Targi Owoców i Warzyw AGF
w Warszawie (17–18 XI),
Międzynarodowe Targi
POLEKO 2005 w Poznaniu (15–18 XI) oraz ENOEXPO 3. Targi Wina w Krakowie
(17–19 XI ).
Zakłady branży owocowo-warzywnej zachęcamy szczególnie do uczestnictwa
w targach AGF i udziału w targowej konferencji, która zapowiada się bardzo cieka-
wie. Wiadomo, że potencjał tej branży w Polsce jest bardzo znaczący w UE, a bran-
ża ta korzysta tylko w nieznacznym zakresie z pomocy unijnej – wyłącznie w przy-
padku produkcji pomidorów do przetwórstwa, gdyż o dopłaty do owoców miękkich,
których produkcja jest naszą domeną, dopiero walczymy od kilku miesięcy. Raport
Komisji Europejskiej w tej sprawie będzie ogłoszony dopiero w początku 2006 r. (tak
wynika z zapowiedzi). Pozostaje jednak problem po stronie polskiej – zorganizowa-
nia grup producentów rolnych, poprzez które ewentualna pomoc unijna byłaby
realizowana, a w Polsce, niestety, producenci rolni są zorganizowani w grupy ciągle
w niewielkim stopniu.
Zachęcam też naszych Czytelników do odwiedzenia targów POLEKO, które są
najważniejszą imprezą wystawienniczą w naszym regionie w dziedzinie ochrony śro-
dowiska. Nowa formuła targów przyciągnęła w tym roku większą niż w 2004 r. licz-
bę wystawców. Ekspozycja POLEKO 2005 została podzielona na 5 sektorów tema-
tycznych: woda, odpady, energia, edukacja ekologiczna, powietrze i hałas. Interesu-
jące dla zakładów z branż spożywczych będzie m. in. Forum Recyklingu, w związku
z tegoroczną nowelizacją ustawy o odpadach i zwiększonymi obciążeniami dla
przedsiębiorców.
Nasz miesięcznik będzie obecny na tych imprezach targowych – zapraszamy do
stoiska redakcji lub do stoiska naszego Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Maria Joanna Przegalińska
redaktor naczelna
W numerze m.in.:
– Technologia produkcji jabłek mało przetworzonych
pakowanych w atmosferze modyfikowanej autorstwa
Róży Biegańskiej-Marecik i Janusza Czapskiego
– Prezentacja branży owocowo-warzywnej na Polagrze-
Food
– Druga część artykułu „Światowy rynek piwa” pióra
Adama Bogacza
– Dlaczego w Polsce działa aż około 40 organizacji odzy-
sku? Jakie są kryteria ich oceny? Na te pytania znajdą
Państwo odpowiedzi w artykule Hanny Żakowskiej „Odpa-
dy opakowaniowe”
Smak Września 2005
Zespół redakcyjny po analizie głosów Czytelników
oraz w wyniku obserwacji rynku soków, napojów, alkoho-
li i przetworów owocowo-warzywnych wyłonił laureata
tytułu Smak Miesiąca.
We wrześniu tytuł ten otrzymuje
seria konfitur
firmy
Materne Polska
występująca pod marką
Andros/Mater-
ne.
Ostatnio firma wprowadziła na rynek
cztery nowe smaki: rabarbar, renkloda,
czerwona porzeczka i ananas. Dzięki
wprowadzeniu nowości firma Materne
Polska podkreśliła swoją pozycję na rynku
jako producent oferujący konsumentom
innowacyjne i oryginalne smaki konfitur Andros/Materne.
Nowe smaki dostępne są w charakterystycznym, trój-
kątnym słoiku szklanym, gramatura 270 g, sugerowana
cena detaliczna na półce sklepowej w rynku tradycyjnym to
3,19 zł – rabarbar i renkloda, 3,39 zł – czerwona porzeczka
i ananas.
Materne Polska jest jednym z największych produ-
centów dżemów i konfitur w Polsce.
Laureatowi serdecznie gratulujemy tytułu Smak Miesiąca!
W następnym numerze:
Temat wiodący: „Systemy i kontrola jakości”
...
„Jeżeli wolność przestaje być związana z prawdą, a uzależnia prawdę od siebie,
tworzy logiczne przesłanki, które mają szkodliwe konsekwencje moralne."
Papież Jan Paweł II (Veritatis splendor)
2
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
10/2005
[ Pobierz całość w formacie PDF ]