10 zarzadzanie lancuchem dostaw, Logistyka, Logistyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
51
10. ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW
10.1. Pojęcie łańcucha dostaw
W łańcuchach logistycznych punkt cięŜkości skupia się na efektywności przepływów fizycznych
i moŜe być rozpatrywany podmiotowo lub przedmiotowo. Szerszym pojęciem jest łańcuch dostaw,
dotyczący integracji wychodzącej poza obszar przedsiębiorstwa, bowiem
[113]
:
„Za łańcuch dostaw uwaŜa się współdziałające ze sobą firmy wydobywcze,
przetwórcze, handlowe, logistyczne i inne firmy usługowe zaangaŜowane w usprawnianie
przepływów produktów, informacji i środków finansowych”.
(J.Witkowski
)
Łańcuch dostaw stanowi więc połączenie poszczególnych „ogniw” uczestniczących w procesie
dostarczania produktu na rynek – rys. 31 [113].
Dostawcy
surowców
Dostawcy
podzespołów
Wykonawca
końcowy
Dystrybutorzy Sprzedawcy Odbiorcy
Sfera
przedprodukcyjna
Sfera
produkcyjna
Sfera
poprodukcyjna
Rys. 31.
Ogniwa łańcucha dostaw
(wg J. Witkowskiego [113])
Idea biznesowa łańcucha dostaw łączącego róŜne sfery uczestniczące w obrocie towarowym
powstała w 1982 r., jako alternatywa wobec tradycyjnych sposobów pojmowania relacji między
dostawcami i odbiorcami w kategoriach ciągłych antagonizmów i dąŜenia do wykorzystania
własnej przewagi. Początkowo łańcuch dostaw był związany przede wszystkim z redukcją zapasów
wewnątrz przedsiębiorstwa oraz współpracujących z nim firm. Obecnie akcentuje się jego cechy
integracyjne oraz potrzebę przestrzennoczasowej synchronizacji zarządzania strumieniem popytu
z fizycznym strumieniem podaŜy produktów [113].
Dostawy były zawsze problemem. Tradycyjne firmy charakteryzowała mentalność magazyniera;
najwaŜniejszym wymogiem było zapewnienie bezpieczeństwa dostaw, a posiadanie wielu
konkurujących ze sobą dostawców umoŜliwiało wygrywanie na przetargu cenowym. Nie
uwzględniano kosztów magazynowania a ni ich nie analizowano. Rozwój magazynów oraz ich
komputeryzacja umoŜliwił dostawcom włączenie do ich systemów odbiorców. W ten sposób po raz
pierwszy powstał zintegrowany łańcuch obsługi klienta, budowany z określoną logiką. Logika ta
opiera się na dokładnie przemyślanej strategii obsługi, odpowiednio opracowanych systemach
dostawy oraz zaangaŜowaniu wszystkich pracowników przedsiębiorstwa, bowiem [12]:
„Osiągnięcie szeroko pojętej doskonałości w sferze dostaw jest moŜliwe
jedynie dzięki ściśle zintegrowanej strategii logistycznej
”.
(M. Christopher)
52
10.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw
Łańcuch dostaw nie ogranicza się do określonego przedsiębiorstwa, ale uwzględnia takŜe jego
dostawców i odbiorców.
Zarządzanie łańcuchem dostaw jest procesem decyzyjnym
, który nie
tylko zmierza do integracji jego uczestników i koordynacji zachodzących między nimi przypływów
produktów i informacji, lecz takŜe przepływów pienięŜnych – rys. 32 [113].
Dostawcy
Producenci
Hurtownicy
Sprzedawcy
Klienci
transport
transport
transport
transport
Przepływ informacji
Przepływ produktów
Przepływ pieniędzy
Rys. 32.
Istota łańcucha dostaw
(wg J. Witkowskiego [113])
Łańcuchem dostaw moŜna zarządzać w sposób sztywny (zbiurokratyzowany) lub dopasowywać
elastycznie stosownie do okoliczności, uzyskując inne efekty – rys. 33 [26].
Sztywny
łańcuch dostaw
Elastyczny
łańcuch dostaw
Minimalizacja kosztów
łańcucha
Główny
cel
Szybka reakcja
na popyt
Max wykorzystanie
zdolności
produkcyjnych
Strategia
produkcji
Rezerwowe zdolności
produkcyjne
Minimalizacja
zapasów
Strategia
zapasów
Zapas bezpieczeństwa
Skracanie realizacji
czasu dostaw przy
danych kosztach
Strategia
dostawy
Redukcja czasu
realizacji dostaw
Koszty i jakość
Kryteria
wyboru
dostawców
Szybkość,
elastyczność, jakość
Rys. 33.
Porównanie własności łańcuchów dostaw
(
wg M. L. Fishera [26])
Łańcuch dostaw (tak jak kaŜdy inny łańcuch), aby dobrze spełniał swoje zadanie, musi być
odpowiednio napięty. MoŜna to uzyskać na dwa sposoby:
a)
poprzez skracanie łańcucha (
outsourcing
),
b)
poprzez zastosowanie dodatkowego urządzenia (
napinacz
).
53
10.3. Outsourcing logistyczny
Ponad 80 lat temu (1923 r.) Henry Ford, organizując nową formę produkcji swoich samochodów,
wypowiedział zdanie:

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niŜ
konkurenci, nie ma sensu, Ŝebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy
kogoś, kto zrobi to lepiej niŜ my
”. Współcześnie działanie takie określa się jako
outsourcing
[18].
Słowo pochodzi od ang.
out source
(zewnętrzne źródło) i w terminologii biznesowej oznacza
wyszczuplanie przedsiębiorstwa, poprzez zlecanie innym podmiotom wykonywanie określonych
zadań. W ostatnich latach outsourcing stał się niesłychanie popularny ze względu na ewidentne
oszczędności i zwiększenie jakości usług. Według czasopisma The Harvard Business Review

outsourcing jest jedną z najwaŜniejszych koncepcji zarządzania, jaka rozwinęła się w ciągu
ostatnich 75 lat
”. Istota outsourcingu polega na wyłączeniu poza strukturę organizacji procesów
istotnych, ale nie kluczowych – rys. 34 [1].
Inwestuj w ten obszar
Oddaj w outsourcing
Procesy
kluczowe
Istotne nie kluczowe
Procesy nieistotne
Zamknij ten obszar
Rys. 34.
Istota wprowadzania outsorcingu w przedsiębiorstwie
(wg S. Abta [1])
Dzięki temu firma moŜe skupić swoje działania na tych obszarach stanowiących podstawę jej
działań, w których osiąga przewagę konkurencyjną. Przy zlecaniu działalności pomocniczej na
zewnątrz (wyspecjalizowanej firmie) koszty stałe zamieniane są na koszty zmienne. Outsourcing to
szczególny model łańcucha logistycznego, w którym klient i wykonawca stają się partnerami.
Najczęstszą przyczyną jego wprowadzania jest chęć obniŜki kosztów i uniknięcia sytuacji
korupcjogennych.
Metody outsourcingu
to [18]:
outsourcing kontraktowy
– kontrakt z firmą zewnętrzną na konkretne zadania,
outsourcing kapitałowy
– wyodrębnienie z przedsiębiorstwa „spółkicórki”.
Usługi outsourcingowe dzieli się na dwie grupy: outsourcing pełny oraz outsourcing selektywny.
Outsourcingowane są najczęściej: transport i spedycja, reklama, badanie rynku, ochrona firmy,
działalność socjalna, opieka zdrowotna, obsługa prawna, itp.
54
10.4. Istota systemów pull i push
Łańcuchy dostaw moŜna porównać do arterii rozprowadzających krew w organizmie, a zakład
produkcyjny – do serca pompującego krew. Sprawnie działające „arterie” mają kluczowe znaczenie
dla efektywności przedsiębiorstwa, lecz tylko wtedy, gdy są wspomagane przez proces produkcji,
który moŜna szybko dostosować do zmieniających się warunków. Jednak aby osiągnąć pełną
konkurencyjność, firma musi zintegrować łańcuch logistyczny z operacjami produkcyjnymi, czyli
„pompować krew”. W tym zakresie moŜna wyróŜnić dwa systemy: pull i push
[15].
Tradycyjnie proces zaspokajania potrzeby rynkowej wygląda następując:
ktoś zauwaŜa potrzebę
rynkową, zaczyna wytwarzać produkty i próbuje je sprzedać, nie ma jednak pełnej informacji
o faktycznym zapotrzebowaniu i preferencjach klientów. śeby zapewnić sobie płynność sprzedaŜy,
musi produkować na zapas i tworzyć bufory. Płaci za to potrójną cenę – czasem nie uda mu się
sprzedać wszystkiego, co wyprodukował, czasem nie zaspokoi całego popytu, a zawsze ponosi
koszty związane z zamroŜeniem kapitału w zapasach, magazynowaniem itd.
Tradycyjnie takie ryzyko ponosi kaŜdy uczestnik łańcucha logistycznego. Na kaŜdym ze styków
powstają bufory, bo kaŜdy producent nie zna rzeczywistego popytu i próbuje później wypchnąć
(stąd
push
) to, co wyprodukował.
Przed działami marketingu stoją więc dwa zadania – z jednej
strony trzeba przewidywać potrzeby klientów, a z drugiej sprzedawać produkty, które nie są
w idealny sposób dopasowane do rzeczywistego obrazu tych potrzeb (bo ten obraz tworzy się
dopiero w momencie podejmowania decyzji zakupowych, i NIKT nie zna go z góry). Bardziej
efektywny jest taki system, w którym produkowane są produkty zamawiane konkretnie przez
klientów, czyli „
klient zasysa produkcję
” (
system pull
) – rys. 35 [101].

Wtłaczanie
” pracy bez względu na

Zasysanie”
pracy zaleŜnie od moŜliwości
moŜliwości przerobowe systemu:
przerobowych zasobu mniej wydajnego:
zagroŜenie jakości,
poprawa jakości,
zagroŜenie bezpieczeństwa,
praca w stresie (konflikty),
poprawa bezpieczeństwa,
praca bez stresów,
ogólny wynik pogarsza się.
ogólny wynik poprawia się.
Rys. 35.
Porównanie istoty systemów push i pull
(wg P. Stępnia [101])
55
10.5. Zastosowanie systemów pull i push
System
pull
prowadzi do niemal doskonałej alokacji zasobów materialnych i finansowych.
Praktycznie nie trzeba produkować na zapas, tylko Ŝe taki system wymaga błyskawicznego
przepływu informacji, doskonałej koordynacji i elastyczności. W ten sposób w najlepszych firmach
planuje się produkcję i zapasy w ramach całego łańcucha, co pozwala minimalizować koszty.
Wszystko dzięki systemom informatycznym, które informują dostawcę, na co jest zapotrzebowanie
[78]. KaŜde jednak opóźnienie przepływu informacji rodzi kolejne opóźnienie i wydłuŜa czas
realizacji dostawy. A ten czas jest kluczowy, dlatego ciągle mimo wszystko tworzy się bufory na
przejściach pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha dostaw.
Aby zrozumieć powiązanie omawianych systemów z produkcją, celowe jest zapoznanie się
z róŜnymi organizacjami wytwarzania w ramach poszczególnych metod produkcji – rys. 36 [90].
Część sterowana
prognozą
Część sterowana
popytem
Push
Punkt rozdziału
Pull
Metoda
ETO
(
produkcja
wyrobów projektowanych
na zamówienie)
Elastyczność zapasów
Elastyczność zdolności produkcyjnych
Push
Pull
Metoda MTO
(produkcja na zlecenie)
Elastyczność zapasów
Elastyczność zdolności produkcyjnych
Push
Pull
Metoda ATO
(
montaŜ na zlecenie)
Metoda MTS
(produkcja na magazyn)
Elastyczność zapasów
Elastyczność zdolności produkc
yjnych
Push
Pull
Elastyczność zapasów
Elastyczność zdolności produkcyjnych
Rys. 36.
Powiązanie systemów pull i push z metodami produkcji
(wg SAPAG [90])
Część łańcucha logistycznego popytowego (
pull
) oparta jest na zleceniach klienta, natomiast część
planowana (
push
) sterowana jest głównie prognozą. PoniewaŜ coraz waŜniejsze staje się masowe
dostosowywanie do wymogów konsumentów, jeszcze większego znaczenia nabiera zrozumienie
części łańcucha dostaw działającej na zasadzie
push
. Im większa część łańcucha działa na tej
zasadzie, tym bardziej rośnie potrzeba elastyczności zapasów.
Punkt podziału (rozdziału) jest punktem zmiennym, oddzielającym dwie strony łańcucha:
zorientowaną na dostawców i zorientowaną na klientów.
Jego
połoŜenie uzaleŜnione jest od
przyjętej metody produkcji (ETO, MTO, ATO, MTS).
W metodzie ETO łańcuch dostaw nie jest
aktywowany, dopóki nie ma wiąŜącego zlecenia klienta. Systemem
push
jest najodpowiedniejszy
wówczas, gdy popyt jest przewidywalny
(metoda MTS). W metodzie tej łańcuch dostaw obsługuje
prawie wszystkie prognozy uzupełniania zapasów, które sięgają aŜ do początku łańcucha, czyli do
dostawcy surowców. Metodom ATO i MTO odpowiadają podobne aplikacje. Zasadnicza róŜnica
między nimi to stopień zmienności, co determinuje rozmiar bufora zapasów dla produkcji w toku.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl