10. ZASADY KSZTAŁTOWANIA KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI - Kopia, BDiA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->10. ZASADY KSZTAŁTOWANIA KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI1.Szerokość pasa ruchuSzerokość każdego pasa ruchu powinna być zwiększona na łuku kołowym w planie, z zastrzeżeniemust.2 i 4, o wartość obliczoną w następujący sposób:- 40/R – na drodze klasy Z i drogach wyższych klas oraz na ulicy klasy L usytuowanej na obszarzeprzemysłowo- handlowym lub na której odbywa się zbiorowa komunikacja autobusowa- 30/R – na drodze klasy D oraz innych niż wymienione powyżej drogach klasy L.Poszerzenie powinno być zaokrąglone w górę do 5cm.Nie należy poszerzać pasa ruchu, jeżeli wartość obliczonego poszerzenia jest mniejsza niż 0,20m, atakże gdy jezdnia ma dwa lub więcej pasów przeznaczonych dla jednego kierunku ruchu.Jezdnia powinna mieć pochylenie poprzeczne umożliwiające sprawny spływ wody. Pochyleniepoprzeczne jezdni, z zastrzeżeniem ust. 3, powinno wynosić nie mniej niż:- 2% - nawierzchni twardej ulepszonej- 3% - nawierzchni twardej nie ulepszonej- 4% - nawierzchni gruntowej ulepszonejPasy postojowe2.3.Na ulicy klasy GP oraz na ulicach niższych klas można stosować pas postojowy, jeżeli otaczającezagospodarowanie wywołuje zapotrzebowanie na miejsca postojowe. Pas postojowy na ulicy klasy GP orazna nowej ulicy klasy G powinien być oddzielony od jezdni pasem manewrowym o szerokości 3,0m, a wuzasadnionym wypadku dopuszcza się pas manewrowy o szerokości nie mniejszej niż 2,5m.Szerokość pasa postojowego powinna być dostosowana do rodzaju pojazdów oraz sposobu umieszczeniana tym pasie. Pochylenie podłużne i poprzeczne pasa postojowego usytuowanego przy jezdni powinny byćdostosowane do ukształtowania jezdni.4.Pasy dzielącePas dzielący powinien mieć szerokość i konstrukcję powierzchni odpowiednie do przeznaczenia orazwymagań bezpieczeństwa ruchu. Środkowy pas dzielący drogi poza terenem zabudowy oraz dróg klasy A i Sna terenie zabudowy powinien mieć po obu stronach opaski, każdą o szerokości 0,5m.Właściwości użytkowe opaski, a także jej pochylenie poprzeczne i podłużne powinny być takie same jakpasa ruchu przylegającego do niej.5.PoboczaSzerokość pasa awaryjnego i gruntowego pobocza nie powinny być mniejsze niż określone w tabeli:Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza na odcinku prostym lub na odcinku krzywoliniowym opochyleniu poprzecznym jezdni jak na odcinku prostym powinno wynosić:Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza powinno wynosić:- od 6% do 8% - przy szerokości pobocza nie mniejszej niż 1,0m- 8% - przy szerokości pobocza mniejszej niż 1,0m.Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym jezdniinnym niż na odcinku prostym powinno wynosić:- o 2% do 3% więcej niż pochylenie jezdni, jeżeli jest to pobocze po wewnętrznej stronie łuku- tyle co pochylenie jezdni – do szerokości 1m pobocza, a na pozostałej części pobocza- 2% w kierunkuprzeciwnym, jeżeli jest to pobocze po zewnętrznej stronie łuku.Krawężniki i obrzeża-ustawiamy na ławie betonowej, która w przypadku krawężników musi opierać się nawarstwach konstrukcyjnych.Grubość ławy krawężnika powinna być tak dobrana, aby była oparta na górnej powierzchni niżej lezącejwarstwy, bez występowania „ułamkowych grubości” warstw konstrukcyjnych oraz nie była mniejsza niż 10-15 cm.Dla odsadzek obowiązują ogólne zasady.Szerokość zasadnicza chodników-bezpośrednio przylegających do jezdni musi wynosić minimum 2 m.Szerokość chodników nieprzylegających do jezdni musi wynosić minimum 1,5 m.W przypadku ulic klasy Z, L i D chodnik może przylegać bezpośrednio do jezdni. W przypadku ulic klasy S,GP i G chodnik musi być oddzielony od jezdni pasem zieleni (dla S 10 m szerokości, dla GP 5 m, dla G 3,5m).RowyNajmniejszy dopuszczalny spadek dna rowu powinien być większy niż 0,2%, w wyjątkowych przypadkachdopuszcza się 0,1% na odcinkach nieprzekraczających 200 m,Największy dopuszczalny spadek w przypadku rowu nieumocnionego to:_ w gruntach piaszczystych – 1,5%,_ w gruntach piaszczysto-gliniastych, pylastych, gliniastych i ilastych – 2,0%,_ w gruntach gliniastych i ilastych – 3,0%,_ w gruntach skalistych – 10,0%.W praktyce jednak rowy najczęściej są umocnione. Wtedy maksymalny spadek dna rowu zależy od rodzajuumocnienia.Dla umocnienia trawa – 2,0%Dla umocnienia gotowa darnina – 3,0%_ Dla umocnienia gotowa darnina – 3,0%Dla umocnienia brukiem na sucho – 6,0%Dla umocnienia elementami betonowymi – 10,0% _(Wg KPED – można stosować od 4 do 15%) Z uwagina łatwość przepływu wody warto tez stosować przy bardzo małych pochyleniach podłużnych (np.i<0,5%) lub w obrębie łuków pionowychDla umocnienia brukiem na podsypce cementowo-piaskowej o grubości minimum 20 cm iwypełnieniem spoin zaprawa cementowa 1:2 – 15%W przypadku większych pochyleń stosuje się bystrotoki i kaskady
[ Pobierz całość w formacie PDF ]