1001 sposobow na nagradzanie pracownikow 1001na, OnePress
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1001 sposobów nanagradzanie pracownikówAutorzy: Ken Blanchard, Bob Nelson, Stephen SchudlichT³umaczenie: Micha³ Dadan, Micha³ SzolcISBN: 83-246-0097-3Tytu³ orygina³u:1001 Ways to Reward EmployeesFormat: A5, stron: 266Dlaczego prze³o¿eni tak rzadko nagradzaj¹ podw³adnych? Otó¿ brakuje im czasu,a niekiedy te¿ pomys³owoœci. I trudno siê dziwiæ: s¹ zagonieni i sami nie dostaj¹ nagródtak czêsto, jak by chcieli. Prze³o¿eni nie nagradzaj¹, bo nie rozumiej¹, jaka si³a drzemiew pochwa³ach. Tymczasem ka¿dy lubi byæ doceniany, ka¿dy ma ambicjê i chce mieæmotywuj¹c¹ pracê, w której widzia³by sens. Zapewnij to swoim pracownikom,a otrzymasz od nich wspania³¹ nagrodê. Nie zaczynaj od podwy¿szania pensji —przemyœlane, osobiste i szczere wyrazy uznania motywuj¹ bardziej ni¿ pieni¹dze.Autor omawia wiele sprawdzonych metod nagradzania pracowników: od prostychspontanicznych gestów do formalnych programów motywacyjnych, podwy¿eki awansów. Radzi, jak dostosowywaæ nagrody do rzeczywistych osi¹gniêæ i systemuwartoœci w firmie. Uczy, jak utrwalaæ po¿¹dane zachowania pracowników.Wyjaœnia, jak stosowaæ nastêpuj¹ce rodzaje nagród:• wiele pomys³ów, jak powiedzieæ „dziêkujê”;• nagrody rzeczowe;• publiczne wyrazy uznania;• premie za wydajnoœæ;• nagrody za szczególne osi¹gniêcia;• nagrody za zg³aszanie dobrych pomys³ów;• nagrody zespo³owe;• programy punktowej oceny pracy;• motywuj¹ce imprezy integracyjne.Przeczytaj tê ksi¹¿kê i stwórz dobry system nagradzania pracowników w swojejorganizacji. Mów „dziêkujê” na wiele ró¿nych sposobów. Daj pracownikom to,czego chc¹, i oczekuj od nich tego samego.sPis treściwProwadzenieczęśĆ i: nagrody nieformalneWyrazy uznania — skuteczne darmowe rozwiązaniaPomysły na niedrogie nagrodyPubliczne wyrazy uznaniaDzielenie się wiadomościamiCzas wolnyGotówka i bony towaroweNagrody rzeczowe, w tym jedzenie i odzieżPuchary, tabliczki i inne pamiątkiRozrywki i imprezy firmoweStudium przypadku: wyrazy uznania1319212743486065768591102częśĆ ii: nagrody za szczególne osiągnięciaNagrody dla wybitnych pracownikówNagrody za wydajność, jakość lub dobre wyniki pracyNagrody za sugestie zgłaszane przez pracownikówNagrody za wzorową obsługę klientaNagrody za zrealizowanie planu sprzedażyNagrody grupowe i zespołoweNagrody za frekwencję i bezwypadkowość105107115122131145160170częśĆ iii: nagrody formalneProgramy wielopoziomowe, systemy punktoweKonkursyWycieczki, imprezy okolicznościowe, podróżeEdukacja, rozwój, samodoskonaleniePostęp, odpowiedzialność, wyróżnienieAkcje, współwłasnośćJubileusze pracownika i firmyDodatki, zdrowie, rekreacjaDziałalność charytatywna, odpowiedzialność społeczna177179190197206212214219224233dodatkiDodatek IDodatek IIDodatek IIIDodatek IV237239240241242skorowidzO Bobie Nelsonie261265CZĘŚĆ INAGRODYNIEFORMALNEWtej części książki przedstawiam szereg nieformalnych, spontanicznych sposobów nagradzania pracowników i wyrażania uznania dlaich pracy. Może je stosować dosłownie każdy menedżer przy minimalnym nakładzie czasu.Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez doktora GeraldaH. Grahama, wykładowcę z dziedziny zarządzania na Wichita State University, na grupie 1500 osób wykazały, że najlepszą motywacją jest świadomość,że kierownictwo docenia osobisty wkład poszczególnych pracowników. Graham dodaje, iż „Menedżerowie odkryli, że już samo poproszenie pracownika o większe zaangażowanie działa bardzo motywująco”.W jednym z badań przeprowadzanych przez tego uczonego ankietowani stwierdzili, że w ich firmach bardzo rzadko zdarza się, żeby ktoś otrzymałnagrodę za zasługi bezpośrednio od swojego przełożonego. Zamiast tego w większościfirm nagrody przyznawane są przez kierownictwo najwyższego szczebla i to wszystkimpracownikom, niezależnie od ich zasług.Aby je otrzymać, w zasadzie wystarczy byćzatrudnionym w danej firmie. Jest to o tylezaskakujące, że nagrody należące do pierwszej kategorii są najskuteczniejsze, a te drugiemają znacznie mniejszą moc oddziaływania.201001 s p o s o b ó w N A N Ag r A d z A N i E p r Aco w N i kó wNa podstawie wyników badań Grahama można wyróżnić pięć najlepszychtechnik motywacyjnych:1.Składanie przez menedżera osobistych gratulacji pracownikom, którzydobrze się spisali.2.Pisanie przez menedżera krótkich notatek, które są skierowane do konkretnej osoby i wyrażają uznanie dla jej pracy.3.Polityka kadrowa, w której pracownicy awansowani są przede wszystkimza wyniki.4.Chwalenie dobrze spisujących się pracowników w obecności innychosób.5.Organizowanie przez menedżera spotkań motywacyjnych, na którychświętowane są sukcesy zespołu.Tylko 42% respondentów stwierdziło, że w ich firmach menedżerowiestosują skuteczną technikę, jaką jest osobiste składanie podziękowań za dobre wyniki w pracy. Pozostałe spośród pięciu wymienionych przeze mnierozwiązań były stosowane w mniej niż 25% badanych firm.Nagrody nieformalne są nie tylko tańsze, ale i bardziej skuteczne. Zgodnie z wynikami badania „Ludzie, wydajność i płace” przeprowadzonegow 1987 roku przez American Productivity Center z Houston oraz American Compensation Association, zazwyczaj, aby zmotywować pracownika dokontynuowania pożądanych zachowań, trzeba przyznać mu premię wynoszącą od 5 do 8% jego podstawowego wynagrodzenia. Jednak takie same rezultaty można uzyskać, stosując nagrody niepieniężne o wartości 4% podstawowego wynagrodzenia.Wszystkie rozwiązania opisywane przeze mnie w tej i w pozostałych częściach książki sprawdzają się najlepiej, gdy są dostosowywane do cech charakteru i zainteresowań osób, które chcemy nagrodzić. Dlatego warto zacząć odzapytania pracowników wprost, jak najlepiej możemy wyrazić im wdzięczność za dobrze wykonaną pracą.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]