1001-sposobow-na-przejmowanie-inicjatywy-w-pracy full version, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
8. Kierowanie przełożonymi
111
Jak mówić „nie” — studium przypadku
114
Tajemnice kierowania przełożonymi
122
9. Praca zespołowa
123
Zdecyduj, co jest ważne
126
Aktywność w zespole
128
Wskazówki dla pracujących w zespołach
134
10. Dawać z siebie wszystko
135
Co czuje klient?
138
„Naiwne” słuchanie
148
Obsługa przekraczająca oczekiwania
156
część iii: twoja kariera i twoje Życie
157
11. Branie odpowiedzialności za karierę
159
Jak zwiększyć swoją wartość rynkową?
162
Tworzenie sieci kontaktów dla początkujących
166
Jak prosić o podwyżkę?
170
Planowanie dla rozwoju
186
12. Uczenie się i edukacja
187
Wybierz pracę swojego życia
191
Dziesięć wspaniałych sposobów na uczenie się w pracy
192
Jak uczyć się przez całe życie?
196
13. Rozwijanie umiejętności w pracy
197
Wyraź zainteresowanie okazjami
200
Znajdź mentora
202
14. Przezwyciężanie przeszkód
204
Postrzegaj wyzwania jako okazje
205
Jak pogodzić pracę z życiem rodzinnym?
206
Strategie wykazywania inicjatywy
213
15. Wybór kariery
214
Nieustannie poszukuj nowej pracy
217
Ułatw sobie życie
220
Nieograniczone szanse
225
dodatki
229
Dodatek I Indeks innowatorów
231
Dodatek II Indeks firm
234
Skorowidz
243
O Bobie Nelsonie
247
C Z Ę Ś Ć I
TY I TWOJA PRACA
P
racownicy, którzy podejmują osobistą decyzję dotyczącą tego, że
będą walczyć o coś więcej niż zachowanie status quo, są dziś najcen
niejszym zasobem każdej organizacji odnoszącej sukcesy. Wykazy
wanie inicjatywy jest kluczowym elementem procesu wprowadzania
ulepszeń w miejscu pracy, radzenia sobie ze zmianami, a także zapewniania
klientom obsługi, która znacznie przekracza ich oczekiwania.
Inicjatywa ma charakter osobisty: to poszczególne osoby decydują, kiedy
wystąpić z inicjatywą w pracy, gdzie oraz ile. Nawet mimo tego że jej wpływ
może być odczuwany w całej organizacji, zaczyna się ona od pojedynczych
pracowników — tego, co mogą zrobić, żeby odmienić codzienną rutynę.
W ankiecie internetowej przeprowadzonej ostatnio przez serwis
iVilla-
ge.com
pracownikom zadano pytanie: „Co jest najważniejsze w postępach
w pracy?”. Z 7760 osób, które oddały swoje głosy, 55 procent powiedziało,
że najważniejsza jest „inicjatywa” — po niej wymieniano
„inspirację” (17 procent), „inteligencję” (16
procent) oraz „zmysł towarzyski” (12 pro
cent) (na pochodzące z tej ankiety uwagi
dotyczące inicjatywy będę się w tej książce
jeszcze w wielu miejscach powoływać).
Chociaż pracownicy często uznają zna
czenie wykazywania inicjatywy, niekie
dy wahają się działać odważnie. W czę
ści I przedstawiono zarówno pomysły, jak
i źródła inspiracji, dzięki którym uda Ci
się przezwyciężyć przeszkody na drodze
w pracy?”. Z 7760 osób, które oddały swoje głosy, 55 procent powiedziało,
że najważniejsza jest „inicjatywa” — po niej wymieniano
1 2
1 0 0 1 s p o s o b ó w n a p r z e j m o wa n i e i n i c j at y w y w p r a c y
do występowania z inicjatywą (rzeczywiste i wyimaginowane), które mogą
Cię powstrzymywać.
W kolejnych rozdziałach znajdziesz szczegółowe opisy sposobów na to,
jak Ty możesz wziąć inicjatywę i w ramach tego procesu wprowadzać zmia
ny w pracy. Niezależnie od tego, czy będzie chodzić o uwolnienie swojej we
wnętrznej kreatywności, podjęcie niezbędnych działań mających na celu
rozwiązanie uporczywego problemu, wykorzystanie nadarzających się okazji
albo wymyślenie sposobów na ulepszenie bieżącego środowiska pracy, wzię
cie inicjatywy bez wątpienia doda Ci energii — dzięki niej Twoja praca stanie
się lepsza, a Twoja organizacja efektywniejsza i skuteczniejsza. Wykazując
inicjatywę,
każdy
pracownik może stać się bardziej „widoczny” w organiza
cji, a także znacznie zwiększyć swoje szanse związane z uznaniem, rozwojem
osobistym, wzrostem wynagrodzenia, premiami, a także awansami uzyski
wanymi za dobre wyniki.
Skupiając się na tym, co
możesz
zrobić, a nie na tym, czego
nie możesz
,
a także podkreślając możliwości znajdujące w Twojej
własnej
sferzte oddzia
ływania, zwiększysz swoje szanse nie tylko na posiadanie większego wpły
wu na wykonywaną pracę, lecz również na rozwinięcie swoich umiejętności
w sferze lokalnej przed wykorzystaniem ich na szerszym forum i uzyskaniem
trwalszych zmian w Twoim dziale, oddziale lub organizacji.
t y i t w o j a p r a c a
1 3
Myślenie
niekonwencjonalne
I
nnowacja to iskra, dzięki której organizacja nieustannie porusza się „do
przodu” i „w górę”. Wprowadzamy innowacje, aby: (1) ulepszać produk
ty oraz usługi, (2) znajdować nowe sposoby robienia różnych rzeczy, (3)
ułatwiać lub przyspieszać wykonywanie określonych zadań, (4) oszczę
dzać pieniądze, (5) ulepszać pracę, a także (6) zwiększać swoje szanse na
awans. Bez innowacji nowe produkty, nowe usługi i nowe sposoby prowa
dzenia biznesu nigdy by się nie pojawiały, a większość organizacji podążała
by utartymi szlakami, robiąc te same rzeczy w ten sam, „stary, dobry” spo
sób. Ktoś kiedyś powiedział, że 98 procent problemów organizacji można
rozwiązywać w sposób rutynowy. Pozostałe 2 procent problemów (tych, któ
re mają jednocześnie największy wpływ na organizację) wymaga jednak, aby
pracownicy wykazali się innowacyjnością.
Mimo niezaprzeczalnych korzyści, jakie inno
wacje przynoszą organizacjom, wydaje się, że jest
wiele przeszkód w myśleniu kreatywnym. Jak od
kryto w trakcie badań prowadzonych przez Uni
wersytet Kalifornijski, w wieku pięciu lat angażu
jemy się w kreatywne myślenie 98 razy dziennie,
śmiejemy się 113 razy i zadajemy pytania 65 razy.
W wieku 44 lat co dzień wykonujemy jednak już tyl
ko 2 kreatywne zadania, śmiejemy się 11 razy i za
dajemy 6 pytań. W trakcie wspomnianych badań
stwierdzono ponadto 91 procent
negatywnych
re
akcji wśród dorosłych mających kontakt z nowymi
pomysłami. Kreatywność oraz innowacyjność kwit
ną w środowisku, które sprzyja ich rozwojowi, ale
wystarczą zmarszczone brwi lub złe słowo, by je cał
kowicie stłumić.
Myśl inaczej
Szukaj nowych połączeń.
Zadawaj pytania „Co, je-
śli…?” lub opracowuj sce-
nariusze „Co, jeśli…”.
Zastanawiaj się nad me-
todami, o których nigdy
wcześniej nie myślałeś.
Przeprowadzaj „bu-
rze mózgów” z udziałem
współpracowników.
Bądź mistrzem nowych
pomysłów — „stare” sposo-
by nie zawsze są najlepsze.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]