1037, Ekonomika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->.Rada NaukowaChristiane Bielefeldt, Günter Emberger, Pieter van EssenDavid B. Grant, Andrzej Grzelakowski, Mariusz JedliñskiMiros³aw Jeraj, Danuta Kempny, Zdzis³aw Kordel, Barbara KosBenedikt Mandel, El¿bieta Marciszewska, Vlastimil MelicharSimon Shepherd, El¿bieta Za³ogaRedaktor WydawnictwaStanis³awa GrzelczakProjekt ok³adki i stron tytu³owychAndrzej TaranekSk³ad komputerowy i ³amanieUrszula JêdryczkaPublikacja sfinansowana z dochodów w³asnychWydzia³u EkonomicznegoãCopyrightby Uniwersytet GdañskiWydawnictwo Uniwersytetu GdañskiegoISSN 0208-4821Wydawnictwo Uniwersytetu Gdañskiegoul. Armii Krajowej 119/121, 81-824 Sopottel./fax 58 523 11 37, tel. 725 991 206SPIS TREŒCIS£OWO WSTÊPNE ...........................................................................................................DANUTA RUCIÑSKASTRATEGICZNE PROBLEMY ROZWOJU I FUNKCJONOWANIATRANSPORTU W UNII EUROPEJSKIEJ W XXI WIEKU ..........................................STANIS£AW MIECZNIKOWSKIKONKURENCYJNOŒÆ PASA¯ERSKICH PRZEWOZÓW KOLEJOWYCHNA REGIONALNYM RYNKU UNII EUROPEJSKIEJ ................................................HUBERT KO£ODZIEJSKI, OLGIERD WYSZOMIRSKIORGANIZACJA PRZEWOZÓW PASA¯ERÓW NA RYNKU DROGOWEGOTRANSPORTU REGIONALNEGO ................................................................................MARCIN WO£EKFINANSOWANIE PASA¯ERSKIEGO TRANSPORTU REGIONALNEGOW POLSCE ..........................................................................................................................ANDRZEJ RUCIÑSKITRANSPORT LOTNICZY W REGIONALNEJ STRATEGII ROZWOJUTRANSPORTU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO DO ROKU 2020 ..................DARIUSZ T£OCZYÑSKIPRZEWO NICY NISKOKOSZTOWI NA POLSKIM RYNKUUS£UG LOTNICZYCH .....................................................................................................PAWE£ GA£KACZYNNIKI KSZTA£TUJ¥CE KOSZTY PALIWA W TRANSPORCIELOTNICZYM ......................................................................................................................79253751637993KATARZYNA HEBELPODRÓ¯E DO PRACY MIESZKAÑCÓW POLSKI W ŒWIETLE BADAÑSTATYSTYCZNYCH I MARKETINGOWYCH ............................................................. 101KATARZYNA HEBEL, MARCIN WO£EK, OLGIERD WYSZOMIRSKIPERCEPCJA TRANSPORTU TROLEJBUSOWEGO W ŒWIETLEWYNIKÓW BADAÑ PREFERENCJI I ZACHOWAÑ KOMUNIKACYJNYCHMIESZKAÑCÓW ............................................................................................................... 117RECENZJAZDZIS£AW KORDELKSI¥¯KA PT. TRANSPORT LOTNICZY – EKONOMIKA I ORGANIZACJA,WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU GDAÑSKIEGO, GDAÑSK 2012 .................. 135LIST OF CONTENTSINTRODUCTION ..............................................................................................................DANUTA RUCIÑSKASTRATEGIC PROBLEMS OF THE TRANSPORT DEVELOPMENTAND ACTIVITY IN THE EUROPEAN COMMUNITY IN THE XXI CENTURY .STANIS£AW MIECZNIKOWSKICOMPETITIVENESS OF THE PASSENGERS RAILWAY TRANSPORTON THE REGIONAL TRANSPORT MARKET EUROPEAN UNION ....................HUBERT KO£ODZIEJSKI, OLGIERD WYSZOMIRSKIORGANIZATION OF THE CARRIAGE OF PASSENGERSON THE ROAD REGIONAL TRANSPORT MARKET ..............................................MARCIN WO£EKFINANCING OF PASSENGER REGIONAL TRANSPORTATION IN POLAND ..ANDRZEJ RUCIÑSKITHE PROBLEMS OF THE AIR TRANSPORT DEVELOPMENTIN THE TRANSPORT STRATEGY OF THE POMERANIA REGIONTILL THE 2020 ...................................................................................................................DARIUSZ T£OCZYÑSKITHE LOW COST CARRIERS ACTIVITY ON THE POLISHAIR SERVICES MARKET .................................................................................................PAWE£ GA£KADETERMINANTS OF FUEL COSTS IN AIR TRANSPORT ......................................79253751637993KATARZYNA HEBELTRAVEL TO WORK OF POLAND’S INHABITANTS IN THE VIEWOF STATISTICAL AND MARKETING RESEARCH .................................................... 101KATARZYNA HEBEL, MARCIN WO£EK, OLGIERD WYSZOMIRSKIPERCEPTION OF TROLLEYBUS TRANSPORT IN THE LIGHT OF RESEARCHON CITIZENS’ PREFERENCES AND TRANSPORT BEHAVIOUR ........................ 117REVIEWZDZIS£AW KORDELAIR TRANSPORT – ECONOMIC AND ORGANIZATION. ED. UNIVERSITYOF GDANSK, GDANSK 2012 .......................................................................................... 135ZESZYTY NAUKOWE WYDZIA£U EKONOMICZNEGO UNIWERSYTETU GDAÑSKIEGOEkonomika Transportu i LogistykaNr 44 (2012)S£OWO WSTÊPNEProblemy funkcjonowania i rozwoju transportu oraz rynku transportowegow XXI wieku stanowi¹ przedmiot zainteresowania polityków, decydentów, prak-tyków gospodarki, naukowców i ekspertów oraz szerokiej rzeszy wspó³czesne-go spo³eczeñstwa. S¹ szeroko analizowane w debatach na ró¿nych szczeblach,na konferencjach i poddawane g³êbokim studiom strategicznym.Transport i jego ga³êziowe rynki s¹ podstaw¹ harmonijnego rozwoju œwiata,pañstw, regionów i ich gospodarczych struktur. Determinuje wzrost i prawid-³owe funkcjonowanie, rozwój wszystkich sfer gospodarki oraz ¿ycia spo³eczeñ-stwa. Wp³ywa na poziom dynamiki gospodarczej i jakoœci ¿ycia ludnoœci.Ponadto jest dzia³alnoœci¹ sprzyjaj¹c¹ innowacyjnoœci, a jednoczeœnie korzysta-j¹c¹ z innowacyjnych rozwi¹zañ. Rozwój ga³êziowych rynków sprzyja nawi¹zy-waniu kontaktów w regionalnej, ponadregionalnej i globalnej skali aktywnoœciwymiany handlowej oraz kszta³towaniu warunków konkurencji.Na prze³omie XX i XXI wieku zaistnia³y nowe uwarunkowania rozwoju tran-sportu i jego rynków. Wynikaj¹ one z systemowych przeobra¿eñ i zmiany zasadmiêdzynarodowej wspó³pracy, dostêpu do nowych rynków i œrodków finanso-wania spo³eczno-gospodarczego rozwoju, w tym transportu. Dzia³ania regional-nej integracji w skali œwiata i Europy wyzwoli³y nowe instrumenty kreowaniaoraz realizacji inwestycji transportowych. Europejskie, krajowe i regionalnestrategie rozwoju transportu oraz jego ga³êzi sta³y siê solidnym fundamentemharmonijnego i spójnego rozwoju wspólnego, europejskiego rynku. Nap³ywunijnych funduszy stworzy³ mo¿liwoœci odrobienia d³ugotrwa³ych zaleg³oœcii zaniedbañ w transporcie, modernizacji jego systemów w krajach (regionach)cz³onkowskich Unii Europejskiej, owocuj¹c spektakularnymi przemianamiw transportowej przestrzeni, g³ównie dynamicznym skokiem infrastruktural-nym i zmianami w systemach zarz¹dzania. Systematycznie ujednolicane regula-cje porz¹dkuj¹ funkcjonowanie transportowych struktur w Europie, w tymw Polsce.Pamiêtaæ jednak nale¿y, i¿ dynamikê rozwoju transportu i rynków transpor-towych determinuj¹ ró¿ne egzo- oraz endogeniczne czynniki. Nale¿¹ do nichm.in. globalne i regionalne trendy oraz tendencje rozwojowe, w tym metropoli-zacja, poziom rozwoju, tempo i skala przeobra¿eñ w regionach, wzrost spo³ecz-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]