10416, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dariusz FilarDreambox�Kiedy przed trzydziestu laty uko�czy�em prac� nad prototypem mego aparatu, opa-nowa�o mnie uczucie b�ogiego odpr�enia.Po dziesi�tkach niepowodze� pierwsza sukcesem zako�czona transmisja menpene-tralwizyjna dowiod�a s�uszno�ci moich teoretycznych docieka�, pozwala�a wierzy�, �e nicz tego nie b�d� ju� musia� przerabia�, niczego zmienia�. Pozostawiaj�c za sob� lata bada�mog�em wreszcie powiedzie� - gotowe!�Profesor Albert Traumer od�o�y� pi�ro i zamy�li� si�. Jego wynalazek, znany po-wszechnie jako �Dreambox�, stanowi� bez w�tpienia jeden z najistotniejszych czynnik�wkszta�tuj�cych psychik� wsp�czesnych, ale w zakresie rozwi�za� technicznych zrozumia�ytylko dla w�skiej grupy specjalist�w. Zarys historii bada� nad aparatur� menpenetralwizyjn�przeznaczony by� do publikacji w serii �Wspomnienia uczonych�. Dyrektor wydawnictwaostrzeg�, �e ksi��ki tej serii interesuj� przede wszystkim laik�w. Profesor szuka� najprostsze-go sposobu wy�o�enia problemu. Wreszcie znowu pochyli� si� nad notatnikiem.�Wspomnia�em ju� o transmisji menpenetralwizyjnej, kt�ra stanowi istot� dzia�aniamego wynalazku. Ujmuj�c rzecz lapidarnie, �-Dreambox� pozwala ogl�da� w�asne marzenia,a w wypadku zastosowania modeli najnowszych - uczestniczy� w zdarzeniach b�d�cychtworem naszej fantazji. Pierwsza seryjnie produkowana wersja aparatu stwarza�a bardzo jesz-cze ograniczone mo�liwo�ci prze�y�. �Dreambox� sk�ada� si� z ekranu i urz�dze� projek-cyjnych, zespo�u pami�ci wizyjnej i zespo�u zasilania, z he�mu kontaktowegoi przetwornicy. Pami�� wizyjna zawiera�a po prostu bank obraz�w, kt�re mog� wyst�pi�w marzeniach.Pierwsze aparaty dysponowa�y zapasem trzech milion�w obraz�w - widokami Ziemii innych planet, portretami najpi�kniejszych dziewcz�t i s�awnych aktor�w, pojazdami,dzie�ami sztuki... Pami�� wizyjna mie�ci�a te� oczywi�cie portret tego, kt�ry mia�z urz�dzenia korzysta�. He�m kontaktowy s�u�y� �z�owieniu-� marze�, kt�re w nas powsta-j�. Wybrane w ten spos�b z zespo��w pami�ci wizyjnej obrazy pojawia�y si� na ekraniei zmienia�y wraz ze zmianami marze�.Proces polegaj�cy na okre�leniu naszego marzenia, znalezieniu w u�amku sekundyjego odpowiednika w zasobach pami�ci wizyjnej i wy�wietleniu go na ekranie - to w�a�nietransmisja menpenetralwizyjn�.W prototypie obrazy by�y nieruchome, ale kto chocia� raz mia� mo�no�� zasiadaniaprzed ekranem �Dreamboxu�, wie, jak niezwyk�e wra�enie sprawia ogl�danie wytwor�ww�asnej wyobra�ni.My�l�, �e czas na wyja�nienie nazwy zbudowanego przeze mnie urz�dzenia. Szukaj�cjej dla swego aparatu si�gn��em do starych s�ownik�w. B��dzi�em d�ugo, by wreszciew lubuj�cym si� w lapidarno�ci i dosadno�ci okre�le� dwudziestowiecznym slangu amery-ka�skim znale�� w�a�ciwe wyra�enie. Dreambox - skrzynka marze� - oznacza po prostu g�o-w�. G�ow�, kt�r� u ka�dego bez wyj�tku cz�owieka wype�niaj� marzenia, a kt�r� uczyni�emelementem sk�adowym mojej aparatury.Po up�ywie pewnego czasu przyst�pi�em do prac maj�cych na celu ulepszenie �Dre-amboxu�. Aparat uko�czony w rok p�niej dysponowa� ju� obrazem ruchomym i zasobempami�ci wizyjnej podniesionym do sze�ciu milion�w przedmiot�w, widok�w i postaci. Dalejkolejno powstawa�y aparaty odtwarzaj�ce kolory, rozsiewaj�ce zapachy, stwarzaj�ce wra�e-nie zmian atmosferycznych. We wszystkich kolejnych modelach widoczna by�a post�puj�caminiaturyzacja podzespo��w. He�m kontaktowy zosta� ograniczony do rozmiar�w s�uchawek,kt�re dawa�y si� ukry� w oprawce okular�w, zlikwidowane zosta�y uci��liwe po��czenia ka-blowe mi�dzy he�mem a przetwornic�. Poczynaj�c od modelu �-Dreambox-Holo-� mamy doczynienia z obrazem przestrzennym. Pami�� wizyjna nie zawiera�a ju� portretu korzystaj�cejz �Dreamboxu� osoby. Zastosowany przeze mnie rodzaj plastycznego filmu pozwala� ma-rz�cej osobie porusza� si� w wymy�lonym �wiecie. Je�eli tylko nie dotyka�a otaczaj�cych j�widm, ca�y czas mog�a odnosi� wra�enie, �e ten wspania�y �wiat istnieje w rzeczywisto�ci.Tutaj mo�e mnie spotka� zarzut, �e nie wymy�li�em niczego nowego. Zabaw�z obrazem przestrzennym i poruszaniem si� w jego wn�trzu �ywych os�b literatura fanta-stycznonaukowa zaprezentowa�a ju� w XX wieku i w tym samym stuleciu rozpocz�y si�pierwsze, sukcesem zako�czone pr�by. Zarzut tylko cz�ciowo jest s�uszny. Wszelkie doko-nane pr�by poprzedzaj�ce m�j wynalazek r�ni� si� od niego diametralnie. W okresachwcze�niejszych istnia�y w�skie grupy tw�rc�w - aktor�w, scenarzyst�w, re�yser�w - przygo-towuj�ce filmy i widowiska dla tysi�cy bywalc�w kin i superwizon�w. Ka�dy z widz�wmia� niewielk� tylko szans�, �e zobaczy lub - w miar� rozwoju projekcji przestrzennych -�prze�yje� to, czego oczekiwa�. Poczynaj�c od rewolucyjnych przemian kulturalnychw wieku XXI spo�ecze�stwo stopniowo zmienia�o si� we wsp�lnot� indywidualist�wi autorom coraz trudniej przychodzi�o tworzy� dzie�a uniwersalne, zdolne zainteresowa�og�. Rozwi�za�em ten problem ca�kowicie. Pos�uguj�c si� �Dreamboxem� ka�dy m�g� ogl�-da� lub �prze�ywa� w�asne marzenia, a wi�c to, czego najbardziej pragn��, to, co wydawa�omu si� najpi�kniejsze.Aparaty oparte na pami�ci wizyjnej stwarza�y na ekranie obraz widoczny tylko dlaaktualnie korzystaj�cej z nich osoby. Wynika�o to ze specyficznego oddzia�ywania fal den-kalnych na zmys� wzroku ii mia�o dobre strony, bo uniemo�liwi�o przypadkowe ura�enie ko-go� drugiego takim czy innym marzeniem. Wprowadzenie z czasem urz�dze� menpenetra-irecordingowych pozwala�o odtwarza� dawne marzenia w postaci zwyk�ych film�wi widowisk przestrzennych, kt�re mo�na prezentowa� znajomym. Spowodowa�o to dalszywzrost zainteresowania moim wynalazkiem, chocia� w tym samym okresie zacz�y pojawia�si� pierwsze g�osy protestu przeciw jego rozpowszechnianiu. Niekt�rzy psychologowieutrzymywali, �e �Dreambox� mo�e wp�dzi� ludzko�� w zgubne lenistwo. O wiele �atwiejjest przecie� wyobrazi� sobie sw�j sukces i �prze�ywa� w wype�nionej widmami prze-strzeni ni� osi�gn�� go w rzeczywisto�ci. �atwiej wymarzy� sobie przytulne ognisko domo-we ni� za�o�y� rodzin� i wychowa� dzieci! Wroga mi grupa naukowc�w twierdzi�a dalej, �eludzko�� ca�kowicie ulegnie narkotykowi menpenetralwizji i straci poczucie rzeczywisto�ci,co w rezultacie doprowadzi j� do samounicestwienia. Musia�em zebra� dowody w postacimilion�w ankiet, by ca�kowicie obali� te bezpodstawne zarzuty.Liczba ludzi, kt�rzy dali si� obrazom menpenetralwizyjnym ca�kowicie oderwa� od�wiata rzeczywistego, stanowi�a znikomy u�amek procentu. Wszyscy inni traktowali �Dream-box� jako rozrywk�, potrzebn� zw�aszcza w chwilach za�amania. Prze�ywaj�c wyimagino-wane sukcesy, zdobywali nowe si�y, by walczy� o realizacj� tych sukces�w w �wiecie rze-czywistym. Rola �Dreamboxu� by�a bez w�tpienia rol� pozytywn�, a jej dodatkowa zas�ugato skuteczne zwalczanie plag spo�ecznych, takich jak alkoholizm i narkomania. �Dreambox�gwarantowa� azyl pewniejszy ni� delirium, a musz� podkre�li�, �e w miar� wyd�u�ania seriiprodukcyjnych ceny aparat�w menpenetralwizyjnych spad�y do minimum cechuj�cegowszystkie dobra powszechnego u�ytku�.Ko�cz�c ten fragment profesor Traumer z zadowoleniem potrz�sn�� g�ow�. �Zrobi�osi� sporo dobrego� - pomy�la�. Czeka�a go tego dnia wa�na konferencja i musia� od�o�y�pisanie wspomnie�. Dwa nast�pne dni tak�e wype�ni�y zaj�cia na uczelni i dopiero pod ko-niec tygodnia m�g� podj�� przerwan� prac�. Gdy zasiad� nad notatnikiem, ogarn�o go znowuuczucie zadowolenia, jakie daje naukowcowi �wiadomo�� dobrego wywi�zania si� z zada�wobec ludzko�ci.�Mimo wspomnianego ju� uznania, jakim cieszy�y si� klasyczne modele aparat�wmenpenetralwizyjnych - pisa� Traumer - wci�� szuka�em nowych rozwi�za�. Nawet najlepszedotychczasowe modele holograficzne stwarza�y obrazy, kt�re bardzo �atwo mog�y straci�zdolno�� swego sugestywnego dzia�ania. Wystarczy�o dotkn�� r�k� najbli�szego przedmiotu,�eby nie napotkawszy oporu przekona� si� o imitacji. Szuka�em sposobu, kt�ry pozwoli�bydalej przesun�� granic� wiarygodno�ci pozornych sytuacji tworzonych przez transmisj� na-szych marze�. Wreszcie po latach pr�b wszed� do produkcji model oznaczony kryptonimem�Dreambox-Corporton�. W modelu tym przetwornica poprzedzana by�a przez urz�dzenieanalityczne dokonuj�ce rozdzia�u plan�w pierwszych i dalszych obrazu menpenetralwizyjne-go. Zesp� plan�w dalszych tradycyjnie po��czony by� z pami�ci� wizyjn�, zesp� plan�wpierwszych z corportonem. Je�eli chodzi o dzia�anie nowej wersji aparatu, to w zakresieplan�w dalszych proces powstawania obrazu by� taki sam jak dotychczas - jednocze�niez powstaniem marzenia pojawia�a si� jego przestrzenna wizja. Zasadnicza zmiana zasz�aw zakresie plan�w pierwszych. Corporton jest urz�dzeniem w u�amkach minuty formuj�cymz zapasu zgromadzonych w nim tworzyw wierne makiety naszych marze�. Tworzywa za-warte w corportonie pozwalaj� imitowa� sk�r�, metale, drewno...Wspomnia�em ju�, �e bezpo�rednio z klasycznych modeli �Dreamboxu� korzysta�mog�a tylko jedna osoba. Dla innych jej wizje nie by�y dostrzegalne, kto chcia� swoje marze-nia przedstawi� otoczeniu, musia� pos�u�y� si� menpenetrairecordingiem. Zastosowanie cor-portonu poci�gn�o za sob� istotne zmiany. Zapas materia��w zgromadzonych w corportoniepozwala� na szczelne wype�nienie plastykowymi makietami przestrzeni o wielko�ci trzystutysi�cy metr�w sze�ciennych. Plastykowe makiety i gadaj�ce kuk�y by�y w pe�ni materialne,a wi�c widzialne dla wszystkich. Korzystaj�cy z �Dreamboxu� widzia� pewien komplekso-wy obraz z�o�ony z wizyjnych plan�w dalszych oraz makiet i kukie� w planie pierwszym.Osoby postronne widzia�y tylko plan pierwszy, osadzony w realnym �wiecie. Wierne na�la-dowanie przez corportono... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl