10558, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Grzegorz Kasprzyk Legnica, 01.05.04 r.Drugi rok pedagogikiTemat: Mój program rozwoju osobistego.W moim odczuciu całe w swojej długoci życie każdego człowieka jestniepowtarzalnš szansš rozwoju. W chwili narodzin umysł dziecka jest jak tabula rasaczysta tablica, nie zapisana kartka papieru. To od niego samego w znaczšcej mierze zależyjak jš zapisze.Upraszczajšc (na potrzeby tej pracy) można przyjšć, że większoć z nas przychodzi na wiatze zbliżonymi możliwociami rozwoju. Abstrahujšc tutaj od wyglšdu zewnętrznego i dóbrmaterialnych, które w dużej mierze nie sš wówczas uzależnione od nas, intelekt jest tšwartociš, którš możemy znacznie pomnożyć.Majšc na uwadze powyższe, inteligencja właciwa każdemu przedstawicielowi gatunkuHomo sapiens jest tš z wartoci, która zajmuje czołowš pozycję w mojej hierarchii.Uznaję, iż cile z inteligencjš a wiec porednio także i z poziomem zdobywanej wiedzy,kroczy w parze moralnoć. Mógłbym tutaj za Sokratesem rzec: prawdziwie wiedzieć co tosprawiedliwoć znaczy być sprawiedliwym. Ponieważ tylko człowiek głupi wybiera mniejponad więcej. To dotyczy każdej wartoci moralnej, a wiec bez cienia wštpliwocinajwyższej, szczególnie we współczesnym społeczeństwie zachodnim znacznie ubogim wtym sensie.Reasumujšc, staram się aby moja niepowtarzalna szansa (życie) była sztandarem zarównorozwoju intelektualnego jak również wiadectwem możliwie wysokiej moralnoci.Nie twierdzę tym samym, że jestem doskonały czy doszedłem w moim działaniu do perfekcji,nic z tego, jednakże dokładam starań aby moje życie obierało ten niezmienny kierunek.Z perspektywy lat, które za mnš, mam miłe poczucie rozwoju, jednoczenie przepełnia mniesatysfakcja na myl tego czasu, który jeszcze mi pozostał każdy dzień jest kolejnš szansšrozwoju. By móc powiedzieć: dzi jestem odrobinkę lepszy (godniejszy miana człowieka) ibogatszy (w dowiadczenie życiowe) aniżeli wczoraj.Zdaję sobie sprawę, że wiadomoć imperatywu rozwojowego nie dotyczy każdegoczłowieka, lecz ja jestem przekonany o słusznoci własnego, dobrowolnego wyboru.Zawsze pamiętam słowa mojej nauczycielki biologii w liceum: Pamiętaj, wiat nieustannieewoluuje, rozwija się. Gdy człowiek przeciwstawia się tej naturalnej własnoci, nie stoi wmiejscu, lecz zawsze czyni krok do tyłu.Postaram się w oparciu o trzy odmienne stanowiska definiujšce dorosłoć przedstawić swójplan rozwoju.Dorosłoć jako stan społeczny człowieka.W myl powyższego za cel obrał bym w tej kategorii przede wszystkim ekonomiczneusamodzielnienie się od moich rodziców. Przede wszystkim podjęcie satysfakcjonujšcej istwarzajšcej okazje rozwoju, pracy. Nie rezygnujšc jednoczenie z możliwoci jakie niesie zasobš zdobywanie wiedzy i dalszych kompetencji na uczelniach wyższych. Uwieńczeniemsamodzielnoci powinno być założenie własnej rodziny i wychowanie własnego potomstwa.W wymiarze społecznym być użytecznym dla drugiego człowieka, przyczynić się do rozwojuspołeczeństwa i pozostawić po sobie co co, charakteryzowała by pożytecznoć i niezachwiana pewnoć, iż jest to na pewno dobre.Proces rozwoju psychicznego.Rozbudowywać własnš wiadomoć istnienia, poprzez udzielenie sobie priorytetowychodpowiedzi na odwieczne pytania: Kim jestem? Jaki jest sens istnienia? itp.Kształtować i rozwijać własne ja wyznaczajšc tym samym granice swojej indywidualnoci iautonomii, pozostajšc otwartym na wiat i drugiego człowieka.Z perspektywy dnia dzisiejszego, nie mam wštpliwoci, iż chciałbym nieć pomoc jakopsychoterapeuta. To narzuca dodatkowe wymagania odnonie własnego kręgosłupapsychicznego: silne i stabilne zaplecze psychiczne, możliwie wysoka odpornoć na stres iswoista zdolnoć przystosowawcza, asertywnoć, wysoki poziom empatii i współodczuwania,racjonalnoć w działaniu.Wzrost intelektualny, zaspokajanie głodu wiedzy i postępowanie wedle stałych i odwiecznychnorm moralnych.Proces społeczno kulturowy.Postępować odpowiednio do własnego wieku (także psychicznego) i tym samym oczekiwańspołecznych i kulturowych charakterystycznych dla społeczeństwa, w którym się żyje.Przede wszystkim być człowiekiem wiadomym, ponieważ tylko samowiadomoć i rozwójmoże wyznaczać granice ludzkich praw i wolnoci. Poziom rozwoju wewnętrznego wyznaczanaszš aktywnoć, przeciwstawiać się własnej biernoci.1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]