10597, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
EDYTA BRUDNIKJa i m�j ucze�PRACUJEMYPRZEWODNIKPO METODACH AKTYWIZUJ�CYCHBiblioteka Uniwersytecka w WarszawieWydawniczy SFSKielceRedaktor naczelny:Andrzej RogalaProjekt ok�adki:Mariusz BrudnikCopyright � by Studio Fuli Scan sp z o.o.Zak�ad Wydawniczy SFSISBN 83-88710-48-68 0 81)Wszelkie prawa zastrze�one. �adna cz�� tej publikacjinie mo�e by� kopiowana w �adnej formie ani �adnymi metodamimechanicznymi i elektronicznymi, ��cznie z wykorzystaniemsystem�w przekazywania i odtwarzania informacji, bez pisemnejzgody w�a�ciciela praw autorskich.Zastrze�enie to nie dotyczy nauczycieli wykorzystuj�cych publikacj�na lekcjach do pracy z uczniami.Wydawca:Studio Fuli Scan sp. z o.o.Zak�ad Wydawniczy SFSPrezes Zarz�du:Bogdan Bia�ek25-512 Kielce, ul. Warszawska 6tel. 0 (prefiks) 41 34-34-180, fax 34-34-181e-mail: wydawnictwo@sfs.plKielce 2002Druk i oprawa:Wydawnictwo JEDNO��, Kielcetel. 0 (prefix) 41 368-11-10SPIS TRE�CITabelaryczne zestawienie metod / 4List do nauczycieli / 6Metody rozwijaj�ce samodzielno�� ucznia w nauce / 8Metody zach�caj�ce ucznia do odpowiedzialno�ci za organizacj�i przebieg lekcji / 56Metody u�atwiaj�ce r�nicowanie wymaga� / 87Metody pomagaj�ce w tworzeniu zintegrowanego zespo�u klasowego /110Metody wspieraj�ce ocenianie zespo�owej i tw�rczej pracy uczni�w /152-3-TABELARYCZNE ZESTAWIENIE METOD1 - Metody planowania, organizowania i oceniania w�asnej nauki - Jak si� uczy�?2 - Metody skutecznego porozumiewania si� w r�nych sytuacjach, prezentacji w�asnego punktuwidzenia, przygotowania do publicznych wyst�pie�.3 - Metody efektywnego wsp�dzia�ania w zespole i pracy w grupie, budowania wi�zi mi�dzyludzkich,podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji.4 - Metody rozwi�zywania problem�w w tw�rczy spos�b.5 - Metody poszukiwania, porz�dkowania i wykorzystywania informacji z r�nych �r�de� orazefektywnego pos�ugiwania si� technologi� informacyjn�.6 - Metody stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.7 - Metody rozwijania sprawno�ci umys�owych oraz osobistych zainteresowa�.8 - Metody przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwi�zywania konflikt�w i problem�wspo�ecznych.MetodaKompetencjaStrona12345678Metody rozwijaj�ce samodzielno��ucznia w nauceAutoprezentacja-I, II, III9Cie� -I, II, III12Decyzja-II, III13Dobra lekcja - dobry nauczyciel- dobrzy uczniowie - II, III15Dzienniczek uczenia si� - I, II, III19Fili�anka herbaty- I, II, III20Gra w karty-II, III21Kostka pami�ci - I, II, III27Moja koszulka- I, II, III30M�j kapelusz- II, III32Okulary-II, III34O��wek-I, II, III37Pami�tnik lekcyjny- II, III38Portfolio - II, III40Pras�wka-ll, III44Prezentacja-I, II, III46Profil dobrego ucznia - II, III49Prosz� o g�os - I, II, III54Metody zach�caj�ce ucznia doodpowiedzialno�ci za organizacj�i przebieg lekcjiDyskusja bez s��w - I, II, III57Ja w szkole-I, II, III62Kalendarz rado�ci -165Kontrakt-I, II, III66Metoda kartkowa -1, II, III68Nasz znak-I, II, III69Pche�ki-I, II, III71Planujemy zmian� - I, II, III75Rozmowy na boku - I, II, III79Sygnalizacja �wietlna - I, II, III80Sygna�y-I, II, III82Zasady pracy-I, II, III85-4-Metody u�atwiaj�cer�nicowanie wymaga�Chmurki-1, II, III88Dystans-1, II, III90Linia czasu - II, III91List-I, 11,11193Plan tygodniowy - 1, II, III96Przek�adaniec- 1, II, III100Stacje uczenia si� - 1, II, III101�nie�na kula - 1, II, III104Tytu�y prasowe - II, III105Uk�adanka-1, II, III106Warsztaty przysz�o�ciowe - 1, II, III107Metody pomagaj�ce w tworzeniuzintegrowanego zespo�u klasowegoAktorzy-1, II, III111Aran�acja wn�trza - 1, II, III114Doradztwo grupowe - II, III118Jacy jeste�my?-II, III120Kwadrat-1,11, III122Lustro-II, III125Nasze miejsce na mapie - 1, II, III129Nasze zachowania - II, III134Ocena pracy grupowej - II, III136Paj�czyna- 1, II, III138Poczt�wki-1, II, III139Postaci-1, II, III141Przekupki-1, II, III144Symbole-1, II, III145Tezy-1,11, III147Zwierz�tka- II, III149Metody wspieraj�ce ocenianie zespo�oweji tw�rczej pracy uczni�wBudujemy wie�� - 1, II, III153Co by�o w szkole? - 1, II, III155Fotoreporta�- 1, II, III156Gazeta-1,11,111158Historyjka obrazkowa - 1, II, III160Laik-II, III161Niedoko�czone zdania... - 1, II, III162Ocena do kwadratu - 1, II, III165Piktogramy- 1, II, III167Plakat-1, II, III169Sesja plakatowa - 1, II, III172Sukcesy i pora�ki - II, III174Wykresy i diagramy- 1, II, III176Znaczki pocztowe - 1, II, III177I - szko�a podstawowaII - gimnazjumIII - szko�a ponadgimnazjalna-5-Drodzy nauczyciele!Przewodnik po metodach aktywizuj�cych. Cz�� II jest efektem dwuletniej, intensywnej wsp�pracy Wy-dawnictwa SFS z Wami.W czasie licznych warsztat�w promuj�cych nowe formy i metody pracy dydaktycznej s�uchali�my uwa�-nie, co m�wicie o Waszych pr�bach wprowadzania zmian w prowadzeniu lekcji. Cieszyli�my si� razemz Wami, gdy prezentowali�cie ciekawe scenariusze zaj��. Zapami�tali�my r�wnie� Wasze uwagi krytycz-ne i zg�aszane trudno�ci, kt�re mog� si� pojawi�, gdy pracujecie w spos�b nowatorski i tw�rczy.Druga cz�� ksi��ki zawiera wiele odpowiedzi na Wasze pytania i w�tpliwo�ci. Nie wyczerpuje oczywi�ciepe�nej listy problem�w pracy dydaktycznej.Moim zamierzeniem jest zach�cenie Was do dalszej innowacyjnej pracy poprzez udzielanie wskaz�wek,zaproszenie do refleksji, czasem podpowiedzi.Z pierwszej cz�ci Przewodnika przej�am spos�b opisu metod i struktur� ksi��ki. Tu r�wnie� znajdzieciewiele kart pracy. Skorzysta�am tak�e z definicji poj�cia metody aktywizuj�ce, kt�rego u�ywali�my w pierw-szej cz�ci. Prosz� o wybaczenie wszystkich specjalist�w pedagog�w, �e nadu�ywam tego has�a r�wnie�w odniesieniu do �wicze�, zada�, technik, narz�dzi. Przyj�am jednak, �e Przewodnik b�dzie praktycznymporadnikiem dla nauczycieli, pewnego rodzaju ksi��k� z przepisami na udan� lekcj�. Jedynym kryteriumpodzia�u metod jest w tej publikacji ich przydatno�� w realizacji konkretnych cel�w.Ksi��ka ta nie wyja�nia, na czym polega skomplikowany proces dydaktyczny. Jest przegl�dem pomy-s��w, kt�re pomog� rozwi�za� takie problemy:� Jak rozwija� samodzielno�� ucznia w nauce?� Jak zach�ca� ucznia do przejmowania odpowiedzialno�ci za organizacj� i przebieglekcji?� Jak pom�c w tworzeniu zintegrowanego zespo�u klasowego?� Jak wspiera� ocenianie zespo�owej i tw�rczej pracy uczni�w?� Jak r�nicowa� wymagania?Mam nadziej�, �e Przewodnik zach�ci Was do dydaktycznej fantazji, do r�norodno�ci, mo�e do rozpo-cz�cia niekt�rych spraw na nowo. Mo�e znajdziecie nowe, ciekawe pomys�y na przeprowadzenie lekcji.Nie musz� Was przekonywa� o sensie i korzy�ciach, jakie przynie�� mo�e zastosowanie metod aktywizu-j�cych. Wiecie r�wnie� o tym, �e nie jest to lekarstwo na trudno�ci w pracy nauczyciela. Wprowadzenienowych form i metod pracy wymaga czasu i zaanga�owania, a na efekty trzeba czasami d�ugo czeka�.Ewaluacja skuteczno�ci prowadzonych przez nas trening�w metod aktywizuj�cych wykaza�a, �e nauczy-ciele:- rozwin�li swoje kompetencje w zakresie metodyki nauczania przedmiotu� od�wie�yli dotychczasowe i poznali nowe umiej�tno�ci w zakresie metod i technik pracyna lekcji,� poprawili relacje z uczniami,� rozwin�li wsp�prac� w zespole uczniowskim,- poczuli si� odci��eni od konieczno�ci ci�g�ego �dawania i s�u�enia innym"� poprzez przekazanie uczniom wi�kszej odpowiedzialno�ci,� poprzez dzia�anie uczni�w jako pomocnik�w i doradc�w dla innych,� poprzez bardziej produktywn� prac� na spotkaniach rady pedagogicznej,- doprowadzili do zmian w ca�ej szkole� w programach nauczania,� w aran�acji wn�trz klasowych,-6-� w ocenianiu pracy ucznia,� w organizacji wewn�trzszkolnego doskonalenia nauczycieli,� w planowaniu w�asnego rozwoju zawodowego,� w komunikacji w radzie pedagogicznej,- wzmocnili pozycj� szkoty w �rodowisku poprzez pokazanie, �e� szko�a szuka innowacyjnych pomys��w na wspieranie rozwoju ucznia,� nauczycielom zale�y na podnoszeniu jako�ci swojej pracy,� w tej szkole mo�e by� ciekawie.Na koniec przyznaj�, �e najwa�niejsze by�o dla nich u�wiadomienie sobie, �e maj� prawo czego� niepotrafi�.�ycz� Warn wielu udanych lekcji z samodzielnymi uczniami.Autorka - Edyta Brudnik-7 -Metody rozwijaj�cesamodzielno�� ucznia w nauceSamodzielno�ci ucznia w procesie uczenia si� nie mo�na zarz�-dzi�. S� to umiej�tno�ci, kt�re Twoi uczniowie zdob�d� tylko wte-dy, je�eli b�dziesz �wiadomie stosowa� metody pracy i b�dzieszich zach�ca� do refleksji na temat zrealizowanych dzia�a�.Uczniowie powinni umie� analizowa� lekcj� tak�e pod k�tem doborumetod stosowanych przez Ciebie.Praca metodami aktywizuj�cymi oznacza konieczno�� dostosowywa-nia lekcji do potrzeb i mo�liwo�ci uczni�w oraz ci�g�ego sprawdzania,na ile dana metoda s�u�y realizacji cel�w dydaktycznych i wychowaw-czych.Dla ucznia metody aktywizuj�ce oznaczaj� samodzielne kierowanie w�asnym procesem uczenia si� i w��-czenie si� we wsp�lne tworzenie lekcji. Mo...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]