10728, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kalina Bartnicka Irena SzybiakZaryshistoriiwychowaniaWydawnictwo Akademickie ��ak"Wy�sza Szko�a Humanistyczna w Pu�tuskuWarszawa 2001RedaktorJ�zef Marek �nieci�skiOpracowanie graficzneEl�bieta MalikKorektaKrystyna LechnioNa ok�adce rycina przedstawiaj�canauk� gramatyki w wiekach �rednich� Copyright by Wydawnictwo Akademickie ��ak"Wy�sza Szko�a Humanistyczna w Pu�tuskuand Kalina Bartnicka, Irena SzybiakISBN 83-88149-39-3Wydawnictwo Akademickie ��ak"Teresa i J�zef �nieci�scy02-127 Warszawa, ul. W�odarzewska 55G m 11tel./fax 822-82-67www.wydawnictwozak.com.plpoczta@wydawnictwozak.com.plDruk i oprawa:Tel. (0-22) 613 21 65Spis tre�ciWst�p............................................................................................................131. Wychowanie jako historycznie zmienna funkcja spo�ecze�stwa ... 132. Historia wychowania - zakresy poj�cia...........................................153. Historia wychowania jako przedmiot kszta�c�cy............................164. Historia wychowania jako dyscyplina naukowa.............................174.1. Pocz�tki i kierunki rozwoju bada�...........................................174.2. Historia wychowania w Europie...............................................194.3. Historia wychowania w Polsce..................................................195. Podstawowe wydawnictwa i syntezy...............................................216. Historia wychowania na studiach pedagogicznych.........................237. Cel niniejszego wydawnictwa...........................................................24I. Staro�ytno��: podstawy europejskich tradycji edukacyjnych................271. Wprowadzenie...................................................................................272. Wychowanie w Grecji w okresie archaicznym i klasycznym..........292.1. Rodzina i pa�stwo; idea�y wychowawcze(homerycki, sparta�ski, ate�ski).............................................292.1.1. Uwagi og�lne. Epoki historyczne kultury greckiej......292.1.2. Wychowanie w czasach Iliady i Odysei........................302.1.3. Wychowanie w rodzinie i idea�y wychowawczew okresie archaicznym i klasycznym...........................312.1.4. Wychowanie sparta�skie i ate�skie.............................322.2.1. Szko�a.............................................................................332.2.2. Sofi�ci.............................................................................342.2.3. Optymizm pedagogiczny Sokratesa..............................352.2.4. Plato�ska koncepcja pa�stwowego systemu edukacji 365". 02.2.2.5. Arystoteles: indywidualizacja i unaukowienieproblematyki edukacyjnej.............................................373. Hellenizm: utrwalenie si� struktury szkolneji idea� cz�owieka wykszta�conego.....................................................394. Rzym staro�ytny...............................................................................414.1. Wprowadzenie...........................................................................414.2. Republika: tradycje wychowania w rodzinie............................424.2.1. Mit rodziny.....................................................................424.2.2. Edukacja domowa w rodzinie starorzymskiej..............434.2.3. Nowy idea� Rzymianina okresu hellenizmu.................454.3. Szko�a: od nauczania in triviis do systemu szkolnictwapa�stwowego.............................................................................464.3.1. �aci�ska szko�a elementarna........................................464.3.2. �aci�ska edukacja �rednia i wy�sza w okresieRepubliki........................................................................464.3.3. Marek Tulliusz Cycero: mistrz s�owa i tw�rca sztukioratorskiej �aci�skiej - orator - polityk schy�kuRepubliki........................................................................474.3.4. Polityka szkolna Cesarstwa...........................................484.3.5. Marek Fabiusz Kwintylian: pochwa�a edukacjipublicznej - m�wca wzorem obywatela.......................494.3.6. Oderwanie m�dro�ci szkolnej od �ycia........................505. Wczesne chrze�cija�stwo.................................................................515.1 Wprowadzenie............................................................................515.2. Tradycje judaizmu. Wp�yw Starego Testamentu......................525.2.1. Rodzina �ydowska i wychowanie..................................525.2.2. Szko�a �ydowska.............................................................525.3. Wychowanie w rodzinie chrze�cija�skiej.................................535.4. Stosunek chrze�cijan pierwszych wiek�w do kulturyi szko�y poga�skiej....................................................................545.4.1. Szko�y katechetyczne......................................................565.5. Pojednanie chrze�cija�stwa z kultur� antyczn�......................565.5.1. � w. Augustyn i �w. Hieronim - uzasadnieniekszta�cenia chrze�cijan w naukach �wieckich.............565.5.2. Konsekwencje upadku Cesarstwa Zachodniego dladziej�w szko�y...............................................................58Bibliografia............................................................................................58II. �redniowiecze ..............611.1. Wprowadzenie ........................611.2. Przechodzenie od szko�y antycznej do chrze�cija�skiej..........621.3. Pierwsze szko�y chrze�cija�skie................................................641.4. Wczesno�redniowieczne kompendia wiedzy antycznej.........652. �redniowieczny porz�dek edukacyjny.............................................652.1. Pa�stwo a szko�a przed X wiekiem..........................................652.2. Wychowanie stanowe...............................................................662.3. Utrwalenie monopolu ko�cielnego w szkolnictwie.................673. P�kanie ram szkolnictwa ko�cielnego..............................................683.1. Scholastyka...............................................................................683.2. �w.Tomasz z Akwinu...............................................................693.3. Powstanie uniwersytet�w........................................................704. Chrze�cija�stwo i wej�cie Polski w kr�g kultury zachodniej.........714.1. Wprowadzenie..........................................................................714.2. Rozw�j szk� i alfabetyzacji w pierwszych wiekach pa�stwapolskiego....................................................................................734.3. Uniwersytet Krakowski...........................................................745. Rodzina, szko�a i spo�eczno�� lokalna jako �rodowiskowychowawcze w �redniowieczu i w czasach nowo�ytnych............75Bibliografia............................................................................................78III. Edukacja w Europie czas�w nowo�ytnych: XIV-XVIII w..................801. Renesans i humanizm.......................................................................801.1. Wprowadzenie...........................................................................801.2. Nowe funkcje wiedzy i wykszta�cenia.....................................811.3. Do�wiadczenia w�oskie i niderlandzkie...................................822. Humanistyczna my�l o edukacji.......................................................83. 2. 1. Europa intelektualna................................................................832.2. Tomasz Mor� (1478-1535) i jego utopia: edukacja dziecii m�odzie�y jako warunek idealnego pa�stwa.........................842.3. �Ksi��� humanist�w" - Erazm z Rotterdamu (1469-1536):szerzenie kultury humanistycznej w kszta�ceniui w stosunku do dzieci..............................................................85� 2.4. Najwi�kszy pedagog humanistyczny Europy - Jan LudwikVives (1492-1540): renesans my�li o szkole...........................883. Wp�yw reformacji i uchwa� Soboru Trydenckiego na edukacj�w Europie..........................................................................................904. Humanistyczne modele szk� europejskich w XVI i XVII w..........924.1. Szko�a parafialna - zasadnicza zmiana funkcjii adresu spo�ecznego.................................................................924.2. Szko�a �rednia...........................................................................934.2.1. Gimnazjum humanistyczne Jana Sturma.....................934.2.2. Jezuici: udoskonalenie gimnazjum humanistycznego .. 944.2.3. Katolickie seminarium diecezjalne................................97: 5. Edukacja i szko�a w Polsce w okresie humanizmu.........................975.1. My�l pedagogiczna: literatura obca, literatura polskai pedagodzy o edukacji..............................................................975.1.1. Warunki recepcji nowo�ytnej my�li edukacyjnejw XV i XVI w. w Polsce................................................975.1.2. Rynek czytelniczy; zryw edukacyjny �z�otego wieku" 985.2. Wybitne osi�gni�cia polskiej my�li o wychowaniu w XVI w.:Andrzej Frycz Modrzewski i Sebastian Petrycy z Pilzna.....1005.2.1. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503-1572)polityczno-obywatelska koncepcja szko�yi zawodu nauczycielskiego..........................................1015.2.2. Pogl�dy Sebastiana Petrycego z Pilzna nawychowanie.................................................................1025.3. Przekszta�cenia systemu szkolnego.........................................1035.3.1. Szko�y parafialne..........................................................1045.3.2. Szko�y �rednie................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]