10752, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Nauka BuddyWydanie pierwsze, 1984Copyright �1966 by BUKKYO DENDO KYOKAIBUKKYO DENDO KYOKAI(Fundacja Propagowania Buddyzmu)3-14, 4-chome, ShibaMinato-ku, Tokyo, Japan, 108Tel: 455-5851Dowolny fragment tej ksi��ki mo�e by� cytowany bez zezwolenia. Prosimy jedynie zawiadomi� Bukkyo Dendo Kyokai w Tokio i przys�a� egzemplarz publikacji.Ksi��ka wydrukowana przezKosaido Printing Co., Ltd.Tokyo, JapanM�dro�� Buddy jest bezkresna jak wielki ocean, za� Jego Duch pe�en jest wielkiego Mi�osierdzia.Budda nie ma kszta�tu, lecz przejawia si� w Doskona�o�ci i prowadzi nas swym mi�osiernym sercem.Warto�� tej ksi��ki jest ogromna, gdy� zawiera ona fragmenty nauk Buddy, kt�re zosta�y spisane w ponad pi�ciu tysi�cach tom�w; by�y one przechowane przez ponad dwa tysi�ce pi��set d�ugich lat i zosta�y nam przekazane ponad granicami kraj�w i ponad podzia�ami rasowymi �wiata.S�owa Buddy, kt�re s� zawarte w tej ksi��ce, m�wi� o �yciu i o duchu cz�owieka.Spis tre�ciI BUDDA 91 Budda Siakjamuni 111.1 �ycie Buddy............................ 111.2 Ostatnie nauczanie Buddy.................... 152 Wieczny i ws�awiony Budda 192.1 Jego mi�osierdzie i �lubowania.................. 192.2 Pomoc Buddy i jego spos�b wybawienia ............ 212.3 Wieczny Budda.......................... 223 Posta� Buddy i Jego przymioty 253.1 Trzy aspekty Cia�a Buddy.................... 253.2 Pojawienie si� Buddy....................... 273.3 Moc Buddy............................ 28II DHARMA 334 Przyczynowo�� 354.1 Czworaka Szlachetna Prawda .................. 354.2 Przyczynowo�� .......................... 374.3 Uzale�nienie przyczyn ...................... 375 Teoria umys�u � jako sprawcy ... 415.1 Nietrwa�o�� i brak ego...................... 4155.2 Teoria umys�u - jako sprawcy.................. 435.3 Prawdziwy stan rzeczy...................... 445.4 Droga �rodkowa.......................... 466 Natura Buddy 516.1 Duch czysto�ci........................... 516.2 Natura Buddy........................... 546.3 Natura Buddy i brak ego..................... 567 Ludzkie b��dzenie 597.1 Natura ludzka........................... 597.2 Charakter cz�owieka ....................... 627.3 Przypowie�ci o ludzkim �yciu .................. 637.4 Rzeczywisto�� ludzkiego �ycia.................. 668 Wyzwolenie proponowane przez Budd� 718.1 �lubowania Buddy Amidy.................... 718.2 Czysty kraj Buddy Amidy.................... 75III DROGA PRAKTYKI 779 Droga oczyszczenia 799.1 Oczyszczenie umys�u....................... 799.2 W�a�ciwe post�powanie...................... 839.3 Nauki zawarte w starych ba�niach................ 8910 Droga realizacji 9710.1 Poszukiwanie Prawdy....................... 9710.2 Drogi praktyki........................... 10310.3 Droga wiary............................ 11010.4 �wi�te aforyzmy.......................... 1146IV BRATERSKA WSP�LNOTA 11911 Powinno�ci cz�onk�w ... 12111.1 Bezdomni bracia .........................12111.2 �wieccy wyznawcy ........................12412 Zasady W�a�ciwego sposobu �ycia 13112.1 �ycie rodzinne...........................13112.2 �ycie kobiet............................13612.3 W s�u�bie.............................14013 Tworzenie Kraju Buddy 14713.1 Harmonia braterskiej wsp�lnoty.................14713.2 Kraj Buddy............................15113.3 Ludzie, kt�rzy w chwaleprzenie�li si� do Kraju Buddy..................153V TEKSTY �R�D�OWE �NAUKI BUDDY" 157VI DODATKI 16714 Zarys dziej�w Buddyzmu 169Indie...................................169Powstanie Buddyzmu Mahajany....................170Azja �rodkowa.............................171Chiny..................................171Japonia.................................17315 Jak przekazywano nauk� Buddy 17716 Historia �Nauki Buddy" 18117 S�owniczek termin�w sanskryckich 183718 Dhammapada 189Fundacja Propagowania Buddyzmuoraz rozpowszechnianie �Nauki Buddy".............191Cz�� IBUDDARozdzia� 1Budda Siakjamuni1.1 �ycie Buddy1. Na po�udniowym podg�rzu Himalaj�w, wzd�u� rzeki Rohini zamieszkiwa� r�d Siakj�w. Ich kr�l Siuddhodana Gautama za�o�y� w Kapilawastu stolic� i wybudowa� tam wielki zamek. Kr�l rz�dzi� m�drze, a lud go chwali�.Kr�lowa mia�a na imi� Maja. Ojciec jej by� w�adc� s�siedniej prowincji tego samego rodu Siakj�w i wujem jej m�a.Przez lat dwadzie�cia byli oni bezdzietni. Ale pewnej nocy Kr�lowa mia�a dziwny sen. Widzia�a bia�ego s�onia, kt�ry przez prawy jej bok wszed� do �ona. I sta�a si� Kr�lowa brzemienn�. Kr�l i lud z nadziej� oczekiwali narodzin kr�lewskiego dzieci�cia. Kr�lowa aby rodzi�, wed�ug zwyczaju wraca�a do swych rodzic�w. W czasie drogi zatrzyma�a si� aby odpocz�� w ogrodzie Lumbini. �wieci�o pi�kne, wiosenne s�o�ce.Wsz�dzie wok� niej kwit�y drzewa Asioka. W zachwycie wyci�gn�a Kr�lowa praw� r�k�, aby u�ama� ga��zk�. Kiedy to uczyni�a, narodzi� si� Ksi���. Wszyscy wyra�ali szczer� rado�� z chwa�y Kr�lowej i ksi���cego dzieci�cia. Niebo i ziemia weseli�y si�. Pami�tny ten dzie� by� �smym dniem kwietnia.Rado�� Kr�la by�a ogromna. Dziecko nazwa� Siddhartha, co znaczy �Spe�nienie Wszystkich Marze�".2. A jednak w pa�acu kr�lewskim rado�� zamieni�a si� pr�dko w smutek. Ukochana Kr�lowa nagle umar�a. Jej m�odsza siostra, Mahaprad�apati,11zosta�a opiekunk� dziecka i z wielk� wychowywa�a je trosk�.Niezbyt daleko w g�rach �y� pustelnik nazywany Asita. Zobaczy� on blask dooko�a zamku. Bior�c to za dobry znak, przyszed� do pa�acu. Kiedy pokazano mu dziecko, przepowiedzia� jego przysz�o�� m�wi�c: �Kiedy ten Ksi��� doro�nie i nie opu�ci pa�acu, wtedy zostanie wielkim kr�lem i podbije ca�y �wiat. Ale je�li porzuci on pa�ace i po�wi�ci swe �ycie religii, w�wczas stanie si� Budd�, Wybawc� �wiata".Kr�l z pocz�tku rad by� z tego proroctwa, lecz p�niej zacz�� si� martwi�, �e jego jedyny syn mo�e opu�ci� pa�ac by zosta� bezdomnym samotnikiem.Kiedy Ksi��� Siddhartha sko�czy� siedem lat, zacz�to go uczy� sztuki rz�dzenia i wojowania; lecz my�li jego zwraca�y si� ku innym sprawom. Zdarzy�o si�, �e pewnego wiosennego dnia Ksi��� wyszed� z zamku razem z ojcem. Gdy przygl�dali si� rolnikowi orz�cemu pole, Ksi��� spostrzeg� ptaka, kt�ry spadaj�c z wysoko�ci, porwa� ma�ego robaka wydobytego p�ugiem rolnika. Usiad� Ksi��� w cieniu drzewa i zamy�li� si�. Po chwili wyszepta�: �To straszne! Czy wszystko, co �yje, musi si� wzajemnie zabija�?".On, kt�ry utraci� matk� tak wcze�nie, by� wstrz��ni�ty tragedi� owych ma�ych istot. Ta rana w jego duszy powi�ksza�a si� z biegiem lat. Jak ro�nie z wiekiem blizna na m�odym drzewku - tak przekonanie o cierpieniu, kt�re niesie �ycie ludzkie, przenika�o coraz bardziej my�li Ksi�cia.Kr�l martwi� si� wr�b� pustelnika coraz bardziej. Pr�bowa� r�nymi sposobami rozweseli� Ksi�cia, aby jego my�li zwr�ci�y si� ku innym sprawom. Gdy Ksi��� uko�czy� dziewi�tna�cie lat, Kr�l o�eni� go z Ksi�niczk� Jasio-dhar� - c�rk� brata zmar�ej Kr�lowej Mai. Panowa� on na zamku Dewadaha, a nazywa� si� Suprabuddha.3. Przez dziesi�� lat Ksi��� Siddhartha �y� w pa�acach: Wiosny, Jesieni i Pory Deszczowej, otoczony muzyk�, ta�cami i zabaw�. A jednak cz�sto pogr��a� si� w zadumie, zastanawia� si� nad sensem ludzkiego �ycia. W�wczas uporczywie wraca�a my�l o cierpieniu.�C� znacz� zbytki pa�acu, zdrowe cia�o i radosna m�odo��" - my�la� Ksi���. �Pewnego dnia mo�e z�ama� choroba, przyjdzie staro��. Nie ma ucieczki przed �mierci�. Wszyscy rozumni ludzie powinni odrzuci� rado�� z m�odo�ci i zdrowia, rado�� �ycia.Walcz�cy o przetrwanie cz�owiek poszukuje prawdziwej warto�ci. Mo�e to czyni� w�a�ciwie lub niew�a�ciwie. Je�li przekonawszy si� �e choroba,12staro�� i �mier� s� nieuniknione, nadal poszukuje w�r�d rzeczy pustych i przemijaj�cych - idzie z�� drog�.W�a�ciwie post�puje, kto, znaj�c istot� choroby, staro�ci i �mierci, zwraca si� ku temu, co jest ponad ludzkie cierpienia. Mam wra�enie, �e prowadz�c dworskie �ycie pe�ne uciech, id� z�� drog�".4. Tak zmaga� si� Ksi��� ze swymi my�lami do czasu gdy przyszed� na �wiat Rahula, jego jedyne dziecko. Ksi��� mia� wtedy dwadzie�cia dziewi�� lat. Postanowi� opu�ci� pa�ac i szuka� spokoju ducha, prowadz�c �ycie bezdomnego �ebraka. Tak te� uczyni� pewnej nocy: zabra� swego konia, �nie�nobia�ego Kanthak�. Towarzyszy� mu j...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]