10772, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Budda SiakjamuniMOWA BUDDY W BENARESW drodze do drzewa Bodhi - drzewa przebudzenia - do Gaya, asceta Upaka zwr�ci� si� doO�wieconego:,,Twoje rysy b�yszcz� w pogodnym spokoju, drogi przyjacielu, twoje odbicie jest czyste iklarowne. Dla czyjego imienia wyrzek�e� si� swego domu, kto jest twoim mistrzem, jak� nauk�uznajesz?''Budda odpowiedzia� mu:,,Wszystko pokona�em i wszystko zrozumia�em. Przerwa�em kajdany, pokona�em pragnienie.Wszystkiego si� wyrzekaj�c pozna�em wolno��. Sam tego dokona�em, kog� mia�bymwymieni�? Nie mam nauczyciela, nikt nie jest mi r�wny, ani tu na ziemi, ani w kr�lestwie nieba.�wi�ty i najwy�szy mistrz, oto kim jestem. Jedyny w pe�ni przebudzony, po wieczno�� w pokoju.W Benares zosta�o za�o�one kr�lestwo prawdy. �lepemu �wiatu triumfalnie obwieszczanie�miertelno��.''Tak s�ysza�em:Raz przebywa� Czcigodny w gaju gazeli Isipatany pod Benares. Tam przem�wi� do pi�ciubhik�w:Kto d��y do dobra, niech unika dw�ch skrajno�ci:Jedn� jest �ase szcz�cia oddawanie si� przyjemno�ci� zmys��w; jest ono niskie, nikczemne,�wiatowe, nieszlachetne, bezcelowe.Drug� jest oddawanie si� samoudr�czeniu; jest ono bolesne, nieszlachetne, bezcelowe.Tych dw�ch skrajno�ci unikn�� Doskona�y i ca�kowicie zrozumia� �rodkow� �cie�k�, bardzopo��dan�, kt�ra ofiarowuje poznanie, kt�ra prowadzi do spokoju, do najwy�szej prawdy, doprzebudzenia, do Nirwany.�rodkow� �cie�k� jest ta o�mioraka droga:s�uszny wgl�d, s�uszna postawa, s�uszna mowa, s�uszne dzia�anie, s�uszne prowadzenie �ycia,s�uszna walka, s�uszne rozmy�lanie, s�uszne skupienie umys�u.To jest szlachetna prawda o tym, co z�e:Narodziny s� z�em, choroba jest z�em, umieranie jest z�em; troska, �al, b�l, zgryzota i zw�tpienies� z�em; by� z��czonym z niekochanym i by� rozdzielonym z kochanym jest z�em; nie osi�gn��tego co si� pragnie jest z�em; kr�tko, pi�� grup chwytania jest z�em.To jest szlachetna prawda o �r�dle z�a:Jest nim pragnienie, kt�re wytwarza ponowne narodziny, kt�remu towarzyszy powodzenie iprzyjemno��, kt�ra szuka zaspokojenie raz tu, raz tam, mianowicie pragnienie �ycia, pragnieniesamou�miercenia.To jest szlachetna prawda o prowadz�cej do ko�ca z�a �cie�ce:Jest to o�mioraka droga, mianowicie: s�uszny wgl�d, s�uszna postawa, s�uszna mowa, s�usznedzia�anie, s�uszne prowadzenie �ycia, s�uszna walka, s�uszne rozmy�lanie, s�uszne skupienieumys�u.Te nauki nie zosta�y przekazane, lecz ja jestem tym, kt�ry pierwszy rozpozna�, czym jest z�o i conale�y czyni�, aby pozna� jego istot� i jasno sobie u�wiadomi�em, �e s�usznie to rozpozna�em.Tak samo jako pierwszy ca�kowicie jasno rozpozna�em �r�d�o z�a, koniec z�a i �cie�k�prowadz�c� do jego ko�ca.To jest szlachetna o�mioraka �cie�ka:S�uszny wgl�d, s�uszna postawa, s�uszna mowa, s�uszne dzia�anie, s�uszne prowadzenie �ycia,s�uszna walka, s�uszne rozmy�lanie, s�uszne skupienie umys�u.S�uszny wgl�d oznacza: zrozumie� cztery szlachetne prawdy: o tym co z�e, o �r�dle z�a, o ko�cuz�a i o prowadz�cej do ko�ca z�a �cie�ce.S�uszna postawa oznacza: wyrzec si� (wewn�trznie) �wiata, nie �ywi� �adnych z�ych zamiar�w,nie powodowa� cierpienia.S�uszna mowa oznacza: nie k�ama�, nie obmawia�, nie u�ywa� pustych s��w i nie papla� bezsensu.S�uszne dzia�anie oznacza: nie niszczy� �adnego �ycia, nie bra� tego, co nie zosta�o(dobrowolnie) dane, nie prowadzi� si� nieskromnie.S�uszne prowadzenie �ycia oznacza: unika� fa�szywego prowadzenia �ycia.Fa�szywe prowadzenie �ycia to nieszczero��, zdrada, pos�dzenia, wypytywanie, lichwa, handelbroni�, �ywymi istotami, mi�sem, odurzaj�cymi napojami lub trucizn�.S�uszna walka oznacza: walczy� z ca�ych si� i swoim umys�em tak kierowa�, aby nie powstawa�y�adne z�e, szkodliwe my�li, ju� istniej�ce z�e i szkodliwe my�li usuwa�, budzi� s�uszne my�li, akiedy ju� si� pojawi� pilnowa� ich i strzec.S�uszne rozmy�lanie oznacza: gorliwie, z jasnym umys�em w rozwadze, zapominaj�c owszystkich pragnieniach i troskach, rozmy�la� o ciele, uczuciach, o my�lach i o przedmiotachnauki.S�uszne skupienie umys�u oznacza: �wiczy� pierwszy, drugi, trzeci i czwarty stopie�koncentracji.Jednak tak powiedzia� Czcigodny; tak to s�ysza�em:Wszystko, co mo�emy uczyni� dla polepszenia naszego przysz�ego losu, traci na warto�ciwobec dobra wybawiaj�cego serce. Wybawiaj�ce serce dobro wch�ania w siebie wszystko i�wieci i l�ni i b�yszczy tak samo jak blask gwiazdy znika przy blasku ksi�yca, kt�ry wch�aniablask gwiazd i �wiec i l�ni i b�yszczy.Orygina� z:Majikimanikaya 26; Samyuttnikaya LVI, 11 i XLV, 8; Jttiruttaka 27Dalsze pouczenia z Udama III, 10Teksty pochodz� z pracy Kurta Schmidta, S�owa Przebudzonego, O.W. Barth-Verlag, M�nchen1951
[ Pobierz całość w formacie PDF ]