10824, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DR MED. BENJAMIN SPOCKDR FIL MARION O. LERRIGOwychowanieupo�ledzonegodzieckaW WARUNKACH DOMOWYCHPA�STWOWYZAK�ADWYDAWNICTWLEKARSKICHZ orygina�u angielskiego�CARING FOR YOUR DISABLED CHILD"Copyright � 1965 by The Association for the Aid of Crippled ChildrenThe Macmillan Company, Inc. NewT�umaczy�a dr Ewa Koch 'T�umaczy�a dr Ewa Koch S/ ^/T-Recenzent naukowy doc. dr Aleksander Hulek>Wszystkie prawa zastrze�one. -----�, . ,�adna cze�� tej ksi��ki nie mo�e by� ani drukowana,� *ani wykorzystana w �adnej .formie i �adn� technik�.Zabrania si� wykonywania fotokopii, zapis�w, dokonywania skr�t�wi poprawek tekstu bez pisemnego zezwolenia Wydawc�w.Projekt ok�adki i ryciny Emilia No�ko-PaprockaRedaktor odpowiedzialny Alina PolaczRedaktor techniczny Czeslaw LisiakKorektor Maria MalarskaPa�stwowy Zak�ad Wydawnictw Lekarskich � Warszawa 1969Wydanie I. Nak�ad 10 000 + 220 egz.Obj�to��: 19,7 ark. wyd. = 24,5 ark. druk.Papier druk. sat., kl. V, 80 g, 84 X 108/16Oddano do sk�adania w lipcu 1969 r.Podpisano do druku i druk uko�czono w grudniu 1969 r.Zam. nr 678/K/69. O-18Cieszy�ska Drukarnia Wydawnicza � Cieszyn, ul. Pokoju lCena z� 30.�PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGORodzice i opiekunowie dzieci upo�ledzonych na zdrowiu � kale-kich wzgl�dnie przewlekle chorych � w swej trudnej sytuacji �y-ciowej, szukaj� odpowiedzi na nast�puj�ce pytania:� 'Jaki jest rzeczywisty rozmiar upo�ledzenia ich dziecka?� W jakim stopniu stan jego zdrowia mo�e ulec poprawie; czymo�e ono by� w przysz�o�ci samodzielne i w jakim zakresie mo�namu pom�c? Jakie istniej� plac�wki, w kt�rych dziecko mo�e zna-le�� pomoc? Jaka jest rola rodzic�w -w leczeniu i udost�pnianiuswym dzieciom innych us�ug i jakie cechy charakteru s� szczeg�lniewa�ne w opiece nad dzieckiem? Gzy rzeczywi�cie rodzice powinnirealizowa� to, co sami uwa�aj� dla dziecka za dobre i potrzebne?Co ich dziecku zapewni przysz�o�� i kiedy b�d� wolni od trudno�cizwi�zanych z wychowywaniem i opiek� nad dzieckiem?Przyst�puj�c do t�umaczenia ksi��ki dr B. Spocka i dr M. O.Lerrigo pt. �Wychowanie upo�ledzonego dziecka w warunkachdomowych" kierowano si� pragnieniem dania rodzicom chocia�byw cz�ci odpowiedzi na te pytania.Pomimo post�p�w w medycynie oraz innych us�ugach socjal-nych, kt�re wci�gni�te zosta�y do zwalczania przyczyn oraz skut-k�w kalectwa j przewlek�ej choroby, sam problem jest wci��aktualny.Najcz�stszymi rodzajami upo�ledzenia w�r�d dzieci i m�odzie-�y s�: upo�ledzenie umys�owe, zaburzenia emocjonalne, brak przy-stosowania spo�ecznego, dysfunkcje w obr�bie narz�d�w ruchu(g��wnie zaburzenia nerwowo-mi�niowe), zaburzenia pracy ser-ca, gru�lica, g�uchota, niedos�yszenie oraz �lepota i niedowidzenie.Pomimo licznych wysi�k�w, tak u nas, jak i w innych krajach,aby pozna� cz�sto�� wyst�powania tych anomalii w�r�d dzieci4 Przedmowa do wydania polskiegoi m�odzie�y, nie mamy dok�adnych danych o ilo�ci i rodzajach upo-�ledze� w�r�d zdrowej populacji. Ocenia si� jednak, �e oko�o 5%wszystkich dzieci ma powa�niejsze wady lub cierpi na przewlek�echoroby, a niedorozw�j umys�owy ma oko�o 2% wszystkich dzieci(z tych u 0,4% upo�ledzenie umys�owe istnieje w stopniu znacz-nym i g��bokim, tj. iloraz ich inteligencji wynosi poni�ej 50%).Wska�niki te nie obejmuj� dzieci z zaburzeniami psychiki i nieprzystosowanych spo�ecznie.Na przeszkodzie do dok�adnego poznania liczby dzieci z r�nymiupo�ledzeniami stoi brak pe�nej rejestracji wad i dysfunkcji -przezpersonel fachowy tu� po urodzeniu si� dziecka, trudno�� wykry-wania niekt�rych upo�ledze� (np. znaczne os�abienie s�uchu u ma-�ych dzieci), ukrywanie upo�ledzenia u swych dzieci przez rodzi-c�w lub opiekun�w, niedostateczna ilo�� plac�wek leczniczych,kt�rych zadaniem jest wykrywanie, okre�lanie, zalecanie i przepro-wadzanie odpowiedniego leczenia.Pomimo tych brak�w wiemy, �e dk. 0,5% �ywo urodzonych dzie-ci ma r�nego stopnia uszkodzenia m�zgu (z wieloaspektowymikonsekwencjami fizycznymi i umys�owymi); u l � 2% dzieciw wieku szkolnym wyst�puj� stany spastyczne (w r�nym stop-niu) ; 0,2% rodzi si� z rozszczepem podniebienia; ok. 0,8% ma wa-dy serca, kt�re wymagaj� rehabilitacji, i ok. 4% dzieci w wiekuszkolnym � zaburzenia mowy.Ocenia si� (w zale�no�ci od przyj�tej definicji), �e jest0,02�0,05% dzieci niewidomych i 0,02�0,12% niedowidz�cych.Liczb� dzieci g�uchych i niedos�ysz�cych ocenia si� na trzykrotniewi�ksz�.Dok�adne dane liczbowe s� szczeg�lnie wa�ne w kraju, kt�rydysponuje odpowiednim personelem i �rodkami koniecznymi dorozwoju potrzebnej liczby r�norakich plac�wek opieki lekarskiejwraz z us�ugami rehabilitacyjnymi. W tej chwili jednak, tak u nas,jak w widu krajach za granic�, istnieje zbyt ma�a ilo�� tych pla-c�wek; nie mog� one zaspokoi� nawet potrzeb dzieci zarejestro-wanych.Przedmowa do wydania polskiego 5Upo�ledzenie u dzieci jest najcz�ciej wykrywane tu� po uro-dzeniu, przy przyjmowaniu lub w czacie pobytu dziecka w przed-szkolu lub szkole, wzgl�dnie w czasie wizyty u lekarza.Obecnie, dzi�ki szeroko rozwini�tej popularyzacji zagadnie�opieki nad dzieckiem i wynik�w rehabilitacji, rodzice s� bardziejuczuleni na ten problem i maj� oni do upo�ledzenia swego dzieckabardziej aktywny stosunek. Przejawia si� on m. in. w zg�aszaniusi� do odpowiednich plac�wek o pomoc w leczeniu, szkoleniui przygotowaniu do pracy. Zjawisko to w ca�ej pe�ni wyst�pi�ou nas po raz pierwszy w latach 1952 � 58 w czasie epidemii polio-myelitis.Najwi�ksz� rol� w walce z kalectwem i upo�ledzeniem u dzieciodgrywa profilaktyka, a z jego skutkami � realizacja programurehabilitacji.Jako uzasadniony cel stawiamy sobie rozw�j fizyczny, umys�owyi spo�eczny dziecka, co w konsekwencji ma umo�liwi� mu jak naj-wi�ksz� samodzielno��, udzia� w zabawach i grach, korzystaniez przedszkola lub szko�y podstawowej, a p�niej zawodowej.Program rehabilitacji dzieci ogniskuje si� na pracy z samymdzieckiem, poprzez r�norodne us�ugi, oraz z jego rodzicami.Warto�� ksi��ki dr B. Spocka i dr M. O. Lerrigo polega naom�wieniu w spos�b dok�adny, przyst�pny, niemniej jednak opartyna g��bokiej znajomo�ci przedmiotu i praktyce, roli rodzic�w za-r�wno w czasie rehabilitacji dziecka, jak te� ich stosunku do dziec-ka i opieki nad nim przez ca�e �ycie w przypadku, gdy upo�ledze-nie jest nieodwracalne.Pierwszy rozdzia� ksi��ki po�wi�cony jest zagadnieniu zrozumie-nia przez rodzic�w samego upo�ledzenia i jego konsekwencji ��czym jest ono dla nich samych i dla dziecka.Poznanie tych problem�w jest spraw� bardzo wa�n�, gdy� odtego w du�ej mierze zale�y stosunek uczuciowy rodzic�w do dziec-ka, spos�b udzielania mu pomocy, traktowanie innych dzieci w ro-dzinie, stosunek do wsp�ma��onka oraz do personelu rehabilituj�-cego i zabieg�w stosowanych w plac�wkach usprawniania.6 Przedmowa do wydania polskiegoIstotn� jest rzecz�, aby rodzice zrozumieli, �e dziecko upo�ledzo-ne ma takie same potrzeby jak jego zdrowe rodze�stwo, �e prag-nie ono by� otoczone troskliwo�ci� i mi�o�ci� rodzic�w (na cow�a�ciwie nie ma �rodka zast�pczego) � co daje mu poczucie bez-piecze�stwa, przynale�no�ci do rodziny � pragnie bawi� i wy�y-wa� si� i mie� uznanie za dobre spe�nianie obowi�zk�w.Okres dojrzewania nastr�cza tak dziecku, jak i rodzicom spe-cjalne trudno�ci. Wynikaj� one z samego faktu dorastania i doj-rzewania (co ma miejsce tak�e u dzieci zdrowych) oraz ze skutk�wupo�ledzenia, kt�re, o ile dziecku nie udzieli si� odpowiednich in-formacji, mog� wp�yn�� na zmian� stosunku dziecka do siebie sa-mego � do mo�liwo�ci kszta�cenia si�, za�o�enia w przysz�o�ci ro-dziny, podj�cia pracy � i drugich � rodzic�w i r�wie�nik�w.Aby pomoc ze strony rodzic�w da�a jak najlepsze rezultaty, ro-dzice musz� przystosowa� si� do nowej i trudnej sytuacji i wie-rzy�, �e wszystko, co czyni� dla swego dziecka, u�atwia jego roz-w�j i pomaga przywr�ci� mu sprawno�� fizyczn� i psychiczn�;musz� by� przekonani, �e dziecko otrzyma�o mo�liwie najlepsz�pomoc, i mie� mo�no�� brania udzia�u w realizacji zalece� tera-peutycznych i wsp�pracy z tymi osobami, kt�re pracuj� naddzieckiem.Stosunek rodzic�w do dziecka jest wa�ny z tego powodu, �ekszta�towanie si� u dziecka kalekiego wyobra�enia o samym sobie(tak jak i u dzieci zdrowych) ma swe �r�d�a w ich postawie wo-bec niego. Je�eli stosunek ten jest serdeczny i dziecko czuje, �ejest akceptowane, uwierzy, �e jest kochane dla samego siebie, za�jego wygl�d i sprawno�� stanowi� b�dzie zagadnienie drugorz�dne. �Przemy�lane, ograniczanie swobody dziecka i kierowanie jego po-st�powaniem stanowi dla niego dow�d, �e rodzice si� nim intere-suj�; je�eli natomiast rodzice pozwalaj� mu robi�, co chce, mo�eono odczuwa�, �e nie ma dla nich �adnego znaczenia. Jako��i charakter stosunku rodzic�w do dziecka to chyba najwa�niejszy,pojedynczy czynnik, wywieraj�cy wp�yw na kszta�towanie si� jegospo�ecznych i emocjonalnych postaw. W�a�ciwy stosunek rodzic�wPrzedmowa do wydania polskiego . 'do dziecka zapewnia mu racjonalny odpoczynek, u�atwia jego le-leczenie i rehabilitacj�, zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne,kszta�cenie i przygotowanie do pracy.Obecnie pragniemy poinformowa� czytelnik�w w du�ym skr�-cie o istniej�cych plac�wkach, instytucjach i organizacjach spo�ecz-nych, kt�re nios� u nas pomoc dzieciom upo�ledzonym na zdro-wiu, aby przywr�ci� im .maksymaln� sprawno�� fizyczn�, psychicz-n� i spo�eczna.Rehabilitacja leczniczaPlac�wki rehabilitacji leczniczej znajduj� si� zar�wno w ob-r�bie lecznictwa za... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl