10946, - █▀ KSIĄŻKI [CZ3]

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lawrence A. PervinPsychologiaosobowo�ciprzek�ad: Marek OrskiGWPGDA�SKIEWYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNEGda�sk 2002Podr�cznik akademicki dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji NarodowejRecenzje wydawnicze:prof. dr hab. Jan Strelauprof. dr hab. Wies�aw �ukaszewskiTytu� orygina�u:The Science of PersonalityCopyright � 1996 by Lawrence A. PervinCopyright � for the Polish edition by Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 2000Wszystkie prawa zastrze�one.Ksi��ka ani �adna jej cz�� nie mo�e by� przedrukowywana ani w �aden inny spos�b reprodukowanalub odczytywana w �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgody Gda�skiego WydawnictwaPsychologicznego.Wydanie pierwsze w j�zyku polskimEdytor: Anna SwitajskaRedakcja naukowa: Wies�aw Bary�aRedakcja polonistyczna: Jolanta �wietlikowskaKorekta: Hanna NegowskaSk�ad: Maria ChojnickaOpracowanie graficzne: Agnieszka W�jkowskaWskaz�wki dla bibliotekarzy:1/ psychologia og�lna 2/ psychologia osobowo�ciISBN 83-87957-61-5Druk: Drukarnia Stella Maris80-882 Gda�sk, ul. Rze�nicka 54/56Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne s.c.ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot, tel./fax 058/551-61-04, 551-11-01e-mail: gwp@gwp.gda.plSpis tre�ciPrzedmowa ........................................................................ 12Potrzeba zmian w nauczaniu psychologii osobowo�ci...................................... 12Uk�ad i zawarto�� ksi��ki ............................................................. 13Od autora.......................................................................... 16Podzi�kowania...................................................................... 171. Wprowadzenie: naukowe badanie osobowo�ci ........................................ 19Zawarto�� rozdzia�u ................................................................. 19Trzy tradycje badawcze .............................................................. 20Kliniczne badanie osobowo�ci ...................................................... 20Jean Charcot i jego uczniowie................................................... 20Zygmunt Freud ............................................................... 22Henry Murray ................................................................ 23Carl Rogers i George Kelly...................................................... 25Zalety i wady metody klinicznej.................................................. 26Korelacyjna metoda badania osobowo�ci ............................................. 27Sir Francis Galton i jego nast�pcy................................................ 28Raymond B. Cattell i Hans J. Eysenck ............................................ 29Pi�cioczynnikowy Model Osobowo�ci ............................................ 30Zalety i wady metody korelacyjnej ............................................... 31Eksperymentalne podej�cie do osobowo�ci ........................................... 32Wilhelm Wundt, Hermann Ebbinghaus i Iwan Pawtow ............................... 32John B. Watson, Clark Hull i B.F. Skinner.......................................... 33Podej�cie poznawcze .......................................................... 34Zalety i wady metody eksperymentalnej........................................... 35Wsp�lne cele, r�ne drogi ......................................................... 36Zalety i wady ka�dej z trzech metod.............................................. 36Korzystanie z wi�cej ni� jednej metody ............................................ 38Wsp�lne cele ................................................................ 42Podstawowe poj�cia ................................................................. 43Podsumowanie ..................................................................... 44SPIS TRE�CII. Podstawowe sk�adniki osobowo�ci...................................................472. Cechy jako sk�adniki osobowo�ci ................................................... 49Zawarto�� rozdzia�u ................................................................. 49Psychologia cech Gordona W. Allporta.................................................. 50Psychologia cech osobowo�ci Raymonda B. Cattella ...................................... 52Psychologia cech osobowo�ci Hansa J. Eysencka ........................................ 54Pi�cioczynnikowy Model Osobowo�ci ................................................... 58Dowody........................................................................ 60Podobie�stwa mi�dzykulturowe..................................................60Samoocenianie si� i ocena innych ludzi...........................................62Motywy, emocje i kontakty interpersonalne ........................................ 62Diagnozowanie zaburze� osobowo�ci ............................................ 65Genetyka i teoria ewolucji ...................................................... 66Sp�jno�� osobowo�ci a problem osobowo�ciowych i sytuacyjnych determinant zachowania ..... 69Czy zachowanie cz�owieka da si� przewidzie�?........................................73Krytyczne spojrzenie na cechy i analiz� czynnikow� ....................................... 74Czym jest cecha? ................................................................ 74Ile cech i jakich?.................................................................75Metoda - analiza czynnikowa ...................................................... 75Opis czy wyja�nienie? ..............................'.............................. 76Wniosek........................................................................... 76Podstawowe poj�cia ................................................................. 76Podsumowanie ..................................................................... 773. Poznawcze sk�adniki osobowo�ci ................................................... 79Zawarto�� rozdzia�u ................................................................. 79Style poznawcze .................................................................... 80Prekursorzy poznawczego podej�cia do osobowo�ci: Kelly i Rotter........................... 82Teoria konstrukt�w osobistych Kelly'ego ............................................. 82Teoria spo�ecznego uczenia si� Rottera .............................................. 86Dwaj teoretycy po rewolucji poznawczej: Mischel i Bandura.................................88Teoria spoleczno-poznawczego uczenia si� Mischela ................................... 88Badania ilustruj�ce zale�no�� zachowa� ludzkich od okre�lonych sytuacji ...............91Teoria spo�eczno-poznawcza Bandury................................................95Dodatkowe poznawcze sk�adniki osobowo�ci: schematy, atrybucje i przekonania .............. 101Schematy ..................................................................... 102Atrybucje ...................................................................... 102Przekonania....................................................................103Analiza poznawczych sk�adnik�w osobowo�ci ........................................... 104Podstawowe poj�cia................................................................ 105Podsumowanie .................................................................... 107SPIS TRE�CI4. Motywacyjne sk�adniki osobowo�ci ................................................ 109Zawarto�� rozdzia�u ................................................................ 109Teorie kija: pop�dowe teorie motywacji ................................................ 111Teoria pop�d�w Freuda .......................................................... 111Teoria bod�ca - reakcji .......................................................... 114Model potrzeby - presji Murraya................................................... 117Teoria dysonansu poznawczego Festingera .......................................... 123Teorie marchewki-zach�ty: motywacja pozytywna........................................ 126Nota historyczna................................................................ 126Wsp�czesne prace nad teori� celu................................................. 128Poznawcze teorie motywacji: osiot Kelly'ego ............................................ 130Nacisk Kelly'ego na umiej�tno�� przewidywania przysz�ych wydarze� .................... 131Modele atrybucji ................................................................ 132Atrybucyjny model Weinera.................................................... 132Model my�lenia o sobie i �wiecie zewn�trznym Carol Dweck ........................ 134D��enie do samorealizacji {self-actualization)............................................ 137Uwagi na temat poznawczych sk�adnik�w osobowo�ci.................................... 140Relacja mi�dzy sk�adnikami osobowo�ci: cechami, procesami poznawczymi i motywami ....... 141Podstawowe poj�cia................................................................ 142Podsumowanie .................................................................... 143II. Rozw�j osobowo�ci.............................................................. 1455. Geny czy �rodowisko? ........................................................... 147Zawarto�� rozdziatu ................................................................ 147�Natura" osobowo�ci: czynniki genetyczne ............................................. 149T�umaczenie ewolucyjne ......................................................... 151Preferencje w doborze partnera ................................................ 152Przyczyny zazdro�ci u m�czyzn i kobiet......................................... 153Wyja�nienia ewolucyjne............. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marucha.opx.pl