100806 podrecznik uzytkownika, motywacja, motywowanie, system motywacyjny, organizacja - praca magisterska ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PODRĘCZNIK UŻYTKOWNIKA
METOD, NARZĘDZI I PROCEDUR DIAGNOZOWANIA
ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI
NA REGIONALNYM I LOKALNYM RYNKU PRACY
redakcja naukowa Elżbieta Kryńska
Łukasz Arendt
Iwona Kukulak-Dolata
Iwona Poliwczak
Halina Sobocka-Szczapa
Warszawa 2010
Publikację przygotowano w oparciu o materiały opracowane w ramach Projektu 1.4:
„Diagnozowanie zapo-
trzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy — współpraca urzę-
dów pracy z pracodawcami i innymi partnerami rynku pracy”
, współfinansowanego ze środków Unii
Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt na zlecenie MPiPS, pod nadzorem mery-
torycznym Departamentu Rynku Pracy, realizowało Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Wykonawcą prac
badawczo-rozwojowych był Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Projekt okładki
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Redakcja
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Skład i druk
Centrum Obsługi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
and Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2010
ISBN 978-83-61638-11-7
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja bezpłatna
Nakład 1600 egz.
INSTYTUT PRACY I SPRAW SOCJALNYCH
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI
FUNDUSZ SPOŁECZNY
Spis treści
Słowo wstępne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
CZĘŚĆ I
Metody, narzędzia i procedury diagnozowania zapotrzebowania
na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy
1. Istota systemu diagnozowania zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności
na lokalnym i regionalnym rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Diagnozowanie na poziomie powiatowych urzędów pracy . . . . . . . . . . . . 18
1.1.1. Wstępne etapy diagnozowania potrzeb pracodawców na kwalifikacje
i umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.1.2. Wstępne etapy diagnozowania potrzeb osób uprawnionych do szkoleń . . 24
1.1.3. Pozostałe etapy diagnozowania potrzeb lokalnego rynku pracy . . . . . . 27
1.2. Diagnozowanie na poziomie wojewódzkich urzędów pracy. . . . . . . . . . . . 31
2. Kluczowe pojęcia dla potrzeb diagnozowania potrzeb lokalnego
i regionalnego rynku pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3. Metody badań ilościowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
3.1. PAPI (Pen and Paper Interview, wywiady kwestionariuszowe), CAPI
(Computer Assisted Personal Interviewing, wywiady bezpośrednie
ze wspomaganiem komputerowym) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
3.2. Narzędzia badawcze do wywiadów kwestionariuszowych . . . . . . . . . . . . 48
3.2.1. Kwestionariusze wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
3.2.2. Karty respondenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2.3. Instrukcja dla ankietera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2.4. Klucze kodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3.3. Sposób doboru próby. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
4. Metody badań jakościowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4.1. Indywidualny wywiad pogłębiony (IDI) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
4.2. Panel ekspertów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
5. Foresight regionalnego rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
5.1. Analiza PEST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
5.2. Analiza SWOT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
5.3. Metoda delficka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
6. Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
6.1. Prognozowanie – pojęcia podstawowe, charakterystyka prognoz . . . . . . . . . 72
6.2. Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych – wygładzanie wykładnicze . 79
6.2.1. Metoda Browna – pojedynczego wygładzania wykładniczego . . . . . . 83
6.2.2. Metoda Holta – podwójnego wygładzania wykładniczego . . . . . . . . 85
6.2.3. Metoda Wintersa – potrójnego wygładzania wykładniczego . . . . . . . 86
3
CZĘŚĆ II
Podręcznik użytkownika metod, narzędzi i procedur diagnozowania
zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym
i lokalnym rynku pracy
1. Diagnozowanie zapotrzebowania na kwalifikacje
i umiejętności na lokalnym (powiatowym) rynku pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . 91
1.1. Diagnoza popytu zgłaszanego przez przedsiębiorstwa. . . . . . . . . . . . . . . 91
1.1.1. PULS, jako źródło informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
1.1.2. Badanie przedsiębiorstw za pomocą wywiadów kwestionariuszowych . . 95
1.1.3. Raport cząstkowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
1.2. Diagnoza osób uprawnionych do szkoleń, staży i przygotowania zawodowego
dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
1.2.1. PULS, jako źródło informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
1.2.2. Kwestionariusz wywiadu, jako źródło informacji o potrzebach
szkoleniowych, zapotrzebowania na staże i przygotowanie zawodowe
dorosłych osób uprawnionych do szkoleń . . . . . . . . . . . . . . . . 111
1.2.3. Monitoring Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych
– uzupełniające źródło informacji o potrzebach szkoleniowych,
zapotrzebowania na staże i przygotowanie zawodowe dorosłych . . . . 115
1.2.4. Raport cząstkowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
1.3. Synteza diagnozy potrzeb szkoleniowych, zapotrzebowania na staże
i przygotowanie zawodowe dorosłych pracodawców i bezrobotnych
uprawnionych do szkoleń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
1.3.1. Analiza sytuacji społeczno-gospodarczej powiatu . . . . . . . . . . . . 129
1.3.2. Analiza dotychczasowych wskaźników efektywności szkoleń,
staży, przygotowania zawodowego dorosłych w powiecie. . . . . . . . 133
1.3.3. Opracowanie raportu syntetycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
1.3.4. Panel ekspertów jako metoda walidacji raportu syntetycznego . . . . . 138
1.3.5. Opracowanie ostatecznej wersji raportu syntetycznego . . . . . . . . . 141
2. Diagnozowanie zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności
na regionalnym (wojewódzkim) rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
2.1. Foresight regionalnego rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
2.1.1. Analiza PEST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
2.1.2. Analiza SWOT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
2.1.3. Metoda delficka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
2.1.4. Raport cząstkowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
2.2. Badanie perspektyw rozwoju firm w strategicznych sektorach
gospodarki regionu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
2.2.1. Procedura przeprowadzania wywiadów swobodnych . . . . . . . . . . 157
2.2.2. Sposoby analizy materiału, które uzyskane zostaną w wyniku
badania jakościowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
2.2.3. Raport cząstkowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
2.3. Prognoza popytu na pracę w wymiarze zawodów . . . . . . . . . . . . . . . . 169
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]